11 826 läst · 15 svar
12k läst
15 svar
Isolera taket utifrån!?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har nyligen köpt ett timmerhus från mitten av 1800-talet. Ett av rummen på övervåningen saknar vindsbjälklag och är öppet upp till nock. Vi vill gärna bevara rummet så men taket måste ju isoleras! Jag har läst en del om utvändig isolering med cellplast och funderar över det alternativet. (Thermisol + Maco Dach m.fl.)
År det någon som har några erfarenhet av detta?
www.ostragarden.blogspot.com
Jag har nyligen köpt ett timmerhus från mitten av 1800-talet. Ett av rummen på övervåningen saknar vindsbjälklag och är öppet upp till nock. Vi vill gärna bevara rummet så men taket måste ju isoleras! Jag har läst en del om utvändig isolering med cellplast och funderar över det alternativet. (Thermisol + Maco Dach m.fl.)
År det någon som har några erfarenhet av detta?
www.ostragarden.blogspot.com
Vi la på 80mm cellplast, reglar och nya fantompannor på vårt hus i höstas. Skillnaden nu i vinter mot förra året är stor. Mycket varm och behaglig temp plus att man inte längre hör flygplanen lika mycket. Vi är jättenöjda!
Hade hantverkare på ena sidan av huset som la duken, läktade och la dit pannorna. Detta efter att i en svag stund struntat i säkerhetsselen och givetvis trillade ner på husets lägsta del (ca 1,8m från takfoten till marken) och det resulterade i ett otäckt benbrott. Försäkringsbolaget stod för snickare som slutförde den sidan jag påbörjat och 2år senare (-08) slutförde jag resten av taket själv.
Det är inte särskilt svårt att göra det själv, mitt tak var i bedrövligt skick och jag förlängde även takfoten inför fasadisolering så det tog lite tid.
Det är inte särskilt svårt att göra det själv, mitt tak var i bedrövligt skick och jag förlängde även takfoten inför fasadisolering så det tog lite tid.
Mailade cellplastdirekt angående 100 mm spontad cellplast till tak. Fan det är ju skitbilligt. 50kr/m2. Byggmax dubbla 50 mm kostar ju 90kr/m2.
Hej
Undrar vad ni har för pris på er cellplast FM80100. Behöver ungefär 200m2 till att isolera ett tak utvändigt.
Tack på förhand.
Jesper
Hej
Vår FM80100 kostar 68,55/m2 din rabatt på detta är -30%. Till detta kommer ev. frakt.
Hej
Undrar vad ni har för pris på er cellplast FM80100. Behöver ungefär 200m2 till att isolera ett tak utvändigt.
Tack på förhand.
Jesper
Hej
Vår FM80100 kostar 68,55/m2 din rabatt på detta är -30%. Till detta kommer ev. frakt.
Hej Jesper,
Produkten FM80100 är det samma som S 80 hos Cellplastdirekt? Rabatten gäller den vid köp av 200 m2?
Vad kostar motsvarande produkt hos Thermisol? Är det någon som vet? Jag ser att produkterna hos Cellplastdirekt och Thermosol är nästan identiska m man jämför produktdata. Nästan samma U-värde, samma tryckhållfastighet under kort och lång sikt osv.
Produkten FM80100 är det samma som S 80 hos Cellplastdirekt? Rabatten gäller den vid köp av 200 m2?
Vad kostar motsvarande produkt hos Thermisol? Är det någon som vet? Jag ser att produkterna hos Cellplastdirekt och Thermosol är nästan identiska m man jämför produktdata. Nästan samma U-värde, samma tryckhållfastighet under kort och lång sikt osv.
jeppeknaster skrev:Mailade cellplastdirekt angående 100 mm spontad cellplast till tak. Fan det är ju skitbilligt. 50kr/m2. Byggmax dubbla 50 mm kostar ju 90kr/m2.
Hej
Tack på förhand.
Jesper
Hej
Jag vet att tråden är en månad gammal, men vi funderar också på att isolera taket utifrån och undrar över om någon känner till långtidseffekterna av att ändra förutsättningarna på taket med att isolera utifrån? Hur gör man med luftspalten? VI har ett tak från 1933, klassiskt råspont, takpapp och tegel samt ett från 70-talet med masonitskiva och plåt. Går det att isolera dessa tak utifrån med dessa system?