Jag har precis köpt en hel uppsättning av matsalsmöbler. Bordsskivan är av mattlackad ek, ramen under och benen är målade i halvblank svart. Stolarna är likadana som bordet alltså eksits med svart ryggtöd och ben.
Nu är det så att när vi packade upp möblerna och satte ihop dom så upptäckte vi skavmärken på ett eller två ställen på varje möbeldel. Vi skrev ett brev och bifogade 11 st bilder av märken på olika ställen av möblerna. Möbelfirman svarade att det var en antikbehandling som kallas för patenering (antar att de menade patinering). Jag bestred deras förklaring med en gång och sa att detta var oaktsamhet vid paketering av möblerna.
Eftersom jag är väl insatt i målningstekniker och vet hur man gör för att få en möbel att se "patina" ut. Antingen så gör man det genom att måla t.ex en möbel i en viss kulör för att sedan måla över den med en annan kulör. Efter det så slipar man alternativt karvar lite lätt för att få fram grundfärgen. Man kan också använda sig av lite olika lasyr/bets för att få fram en bra kulör för att sedan stryka över med lite grönt.
Jag bifogar lite bilder på skavankerna här och vore tacksam om jag kunde få lite respons på om jag gjort rätt eller inte genom att bestrida patina.
Vissa av bilderna är kanske lite bländande, men hoppas ni ser märkena på dom i övrigt väldigt slätstrukna möblerna. Finns endast enstaka märken på vardera möbeldel.
Nu är det så att när vi packade upp möblerna och satte ihop dom så upptäckte vi skavmärken på ett eller två ställen på varje möbeldel. Vi skrev ett brev och bifogade 11 st bilder av märken på olika ställen av möblerna. Möbelfirman svarade att det var en antikbehandling som kallas för patenering (antar att de menade patinering). Jag bestred deras förklaring med en gång och sa att detta var oaktsamhet vid paketering av möblerna.
Eftersom jag är väl insatt i målningstekniker och vet hur man gör för att få en möbel att se "patina" ut. Antingen så gör man det genom att måla t.ex en möbel i en viss kulör för att sedan måla över den med en annan kulör. Efter det så slipar man alternativt karvar lite lätt för att få fram grundfärgen. Man kan också använda sig av lite olika lasyr/bets för att få fram en bra kulör för att sedan stryka över med lite grönt.
Jag bifogar lite bilder på skavankerna här och vore tacksam om jag kunde få lite respons på om jag gjort rätt eller inte genom att bestrida patina.
Vissa av bilderna är kanske lite bländande, men hoppas ni ser märkena på dom i övrigt väldigt slätstrukna möblerna. Finns endast enstaka märken på vardera möbeldel.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Hur var möbelbeskrivningen? Det borde ju liksom stå och falla på det, tycker jag. Du köpte väl antagligen en möbel "i svart mattlack" och inte en "antikbehandlad möbel i svart mattlack".
Det där skulle jag också reklamera. Självklart!
Det där skulle jag också reklamera. Självklart!
Den sista bilden på ryggen på en stol tycker jag visar klart att det är slipat på det viset, då det är "skavt" på flera olika detaljer, på båda sidor.
Men om det inte framgick när du beställde att det skall vara så där så skulle jag vara riktigt besviken, det är ju inte snyggt gjort, bara slipat lite efter lackering, inte på något sett gjort så att det skall se gammal ut.
Men om det inte framgick när du beställde att det skall vara så där så skulle jag vara riktigt besviken, det är ju inte snyggt gjort, bara slipat lite efter lackering, inte på något sett gjort så att det skall se gammal ut.
Här kan ni få läsa möbelbeskrivning och se mer bilder. Står ingenting om antikbehandlad.
http://chilli.ehandel.net/sv/article/264/jessica_svart
Bilden de har på nätet visar inte någon som helst form av antikbehandling...
http://chilli.ehandel.net/sv/article/264/jessica_svart
Bilden de har på nätet visar inte någon som helst form av antikbehandling...
Jodå, det har vi nog allt rätt till. Dessutom har jag mer oplockade hönor med dom så vi kommer troligtvis lämna tillbaka hela matsalsmöblemanget. Det ska inte ta 24 veckor för att få hem en skänk. Fick meddelande idag om att den inte planeras komma förrän vecka 18. Och några garantier på att den kommer då har jag inte. Då har vi väntat sen början av november 2008. Där har vi ju också konsumentköplagen att luta oss mot.
Tycker dock inte att det är en dålig butik, bara trist att när man drabbas av ett problem så uppstår alltid fler...
Tycker dock inte att det är en dålig butik, bara trist att när man drabbas av ett problem så uppstår alltid fler...
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Ni har också ångerrätt enligt distansköpslagen. I detta ingår 14 dagars ångerrätt och rätt att när som helst häva ett försenat köp.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892
Liknande trådar
-
Er bästa lösning för att undvika att möbler sjunker ner i gruset?
Grund & Markarbeten -
Förhindra att vinden flyttar aluminiummöbler?
Altan & Uteplats -
Hur kan vi ändra möblering vid ftx luftvärmesystem
Ventilation -
Vad är det för träslag i mina Grythyttanmöbler?
Information & Feedback -
Vilken lack på mina utemöbler?
Möbelsnickeri