59 564 läst · 110 svar
60k läst
110 svar
"vårt Stall bygge" steg för steg...
Och det är väl inte att rekommendera att ha täckeshängare på dörren eftersom hästarna när gallret är öppet kan få in underkäken där och fastna med riktigt otäcka skador som följd!
kanske inget som händer speciellt ofta...jag har aldrig hört talas om nåt fall där det har hänt men det finns rekommendationer på det oxå att man ska undvika det så det är ju bra att du satt dem på väggarna istället!
kanske inget som händer speciellt ofta...jag har aldrig hört talas om nåt fall där det har hänt men det finns rekommendationer på det oxå att man ska undvika det så det är ju bra att du satt dem på väggarna istället!
Sophie skrev:Och det är väl inte att rekommendera att ha täckeshängare på dörren eftersom hästarna när gallret är öppet kan få in underkäken där och fastna med riktigt otäcka skador som följd!
Hej Sophie!
Jo sådan skador har man hört om, Men jag vet ingen som har sett med egna ögon, så enligt mig så har det aldrig hänt.
Jag personligen tycker inte att täcken skall hänga framme vid boxarna, För att det ser för j_vligt ut. Jag tycker att det skall vara rent och snyggt. Jag tycker att när man planera ett stall så skall man alltid ha det i tanken att planera in ett litet torkrum. Det behöver inte vara så stort och det blir en stilrenare miljö i stallet. Absolut inget som en förbipasserande häst kan fastna på eller i.
Nej jag har heller aldrig hört om nåt "riktigt" fall där det har hänt...men onödigt ändå kanske. Och jag håller med. Täcken och sånt tycker jag hör hemma i sadelkammare eller trokrum. Stallet ska vara så rent som möjligt på lösa saker.
Folk kan gnabba om de minsta faror hit och dit, men den största faran ser de ofta till själv att stå för. Var inne i ett stall som det hängde, skall inte över driva nu men jag såg bort mot 3st säckar med hö och diverse saker till detta (en massa spannar). Och nu snackar vi på båda sidorna, Jag skojar inte att stallgången var 1m smalare vid vissa ställen. Min personliga mening är till alla ta ett kort på ert stall i stallgången och framkalla detta, sedan sätter man sig ner i lugnmiljö och titta på kortet, E det så här man vill ha det? Svaret kommer ju ofta som en blixt från en klar himmel. NEJ NEJ och åter NEJ
Men det är inte sådant jag skall prata om på detta forum.
Men det är inte sådant jag skall prata om på detta forum.
allt går o göra bättre men är de kompakt bygg så är de.
sunt förnuft kommer man långt med, villket använts här....
torkrum. sadelkammare. störreboxar. mm mm mm
vet inte hur man ska få plats på 50 kvm golvyta, men visst låter de
kanon o ha allt detta, men som sagt .....
ledsen men dina inlägg i tråd har get mig ingenting (Y).
eller jo, iretation över hur du totalt dissar ner allt jag lagt tid o energi
på under 2 års tid. tror inte du inser hur mycke planering o vändande på
varända sak för o få ut de bästa av varända kvm ...
blir de fler stallbygge (som jag hoppas) så komemr de bli större
och framförallt murrat iallafall .....
sunt förnuft kommer man långt med, villket använts här....
torkrum. sadelkammare. störreboxar. mm mm mm
vet inte hur man ska få plats på 50 kvm golvyta, men visst låter de
kanon o ha allt detta, men som sagt .....
ledsen men dina inlägg i tråd har get mig ingenting (Y).
eller jo, iretation över hur du totalt dissar ner allt jag lagt tid o energi
på under 2 års tid. tror inte du inser hur mycke planering o vändande på
varända sak för o få ut de bästa av varända kvm ...
blir de fler stallbygge (som jag hoppas) så komemr de bli större
och framförallt murrat iallafall .....
Jag tycker dugjort ett kanonjobb Linus, de finns hästar som bor i totalt värdelösa stall med fruktansvärda förhållande och jag som haft häst i 20 år skulle inte tveka att ställa min häst i ert stall, ser kanon ut!
Stallet på bilden längre upp med galler ända ner skulle jag däremot ALDRIG sätta min häst i, min kompis hade liknande dörrar vilket slutade med en häst med brutet ben i boxen, nödslakt på plats och de fick såga av benet. *ryser*
Visst spjälorna ska vara så hästarna inte får in benen men de kan lyckas med det mesta när de rullar uppenbarligen..
Stallet på bilden längre upp med galler ända ner skulle jag däremot ALDRIG sätta min häst i, min kompis hade liknande dörrar vilket slutade med en häst med brutet ben i boxen, nödslakt på plats och de fick såga av benet. *ryser*
Visst spjälorna ska vara så hästarna inte får in benen men de kan lyckas med det mesta när de rullar uppenbarligen..
Eliza P,
Jag hoppas att ni slipper att ha era hästar hos veterinären Det är nämligen mer regel en undantag att de har dessa dörrar.
Och jag lider med er kompis att de fick vara med en sådan tragisk olycka.
Om du ser sådana stall med skit för hållande var inte rädd anmäl dessa,
Det finns ett regel verk som måste följas..
Linus _E
Nu tycker jag att du skall läsa vad jag har skrivit i alla inläggen,
*Och se om jag har riktat någon kritisk till just ditt bygge. Jag har på den senaste tiden bara kommit med förslag till olika bygge, Och just det ställt frågan, Varför inte Exklusive front, eller Vanlig som jag kallar standard..
Och om du i framtiden skall bygga så läste jag att du vill mura, (Och inte MURRA ) Klokt tänkt .
Men det finns vissa saker du bör tänka på under uppmurnings tiden.
Det kan vi prata om vid senare tillfälle.
Beträffande planering av stall så kan vi väl prata vidare när det kommer, Du kan nå mig via din tråd.
Om du tror att jag älskar att gnabba så har du fel, Jag har byggt många stall runt om i Svedala rike, Vad du tror om de! vet inte.
mr.h
Jag hoppas att ni slipper att ha era hästar hos veterinären Det är nämligen mer regel en undantag att de har dessa dörrar.
Och jag lider med er kompis att de fick vara med en sådan tragisk olycka.
Om du ser sådana stall med skit för hållande var inte rädd anmäl dessa,
Det finns ett regel verk som måste följas..
Linus _E
Nu tycker jag att du skall läsa vad jag har skrivit i alla inläggen,
*Och se om jag har riktat någon kritisk till just ditt bygge. Jag har på den senaste tiden bara kommit med förslag till olika bygge, Och just det ställt frågan, Varför inte Exklusive front, eller Vanlig som jag kallar standard..
Och om du i framtiden skall bygga så läste jag att du vill mura, (Och inte MURRA ) Klokt tänkt .
Men det finns vissa saker du bör tänka på under uppmurnings tiden.
Det kan vi prata om vid senare tillfälle.
Beträffande planering av stall så kan vi väl prata vidare när det kommer, Du kan nå mig via din tråd.
Om du tror att jag älskar att gnabba så har du fel, Jag har byggt många stall runt om i Svedala rike, Vad du tror om de! vet inte.
mr.h
tackar för din rättstavning.
men då får du nioggå igenom alla mina inlägg o strycka
under med röd penna, du kan maila en lista till mig sen ....
vad gäller om o få råd om o MURA får jag hälldre hjälp från grabbar på jobb än
en beseviser på nätet (Y). Mura blir de desutom just för de är så många
färre moment i de totala. garaget blir nog i leca när de väl ska byggas ut....
vad gäller kritiken så är inte vad du säger utan hur.
folk som ser sig som bättre o utrycker de på ett sådant sätt
är iallafall i mina ögon dryga o något jag gladeligen klarar mig utan.
Vet att dett finns 100 olika sätt o lösa saker på, men bara för att
vissa gillar en viss lösning är de inte säkert andra gör det.
(prova själv läsa de du skrivit utifrån att de är någon annan som skrivit det,
du menar säkert väll i de du skriver. men som som jag läser de blir de
beseviser stil med överlägsenhet, villket 9 av 10 fall inte är positivt....)
men men.. alla är vi olika
/ Linus
för övrigt tanten är oehört nöjd med sallet,
trots allt klydd vi har fått boxlevrantören.....
men då får du nioggå igenom alla mina inlägg o strycka
under med röd penna, du kan maila en lista till mig sen ....
vad gäller om o få råd om o MURA får jag hälldre hjälp från grabbar på jobb än
en beseviser på nätet (Y). Mura blir de desutom just för de är så många
färre moment i de totala. garaget blir nog i leca när de väl ska byggas ut....
vad gäller kritiken så är inte vad du säger utan hur.
folk som ser sig som bättre o utrycker de på ett sådant sätt
är iallafall i mina ögon dryga o något jag gladeligen klarar mig utan.
Vet att dett finns 100 olika sätt o lösa saker på, men bara för att
vissa gillar en viss lösning är de inte säkert andra gör det.
(prova själv läsa de du skrivit utifrån att de är någon annan som skrivit det,
du menar säkert väll i de du skriver. men som som jag läser de blir de
beseviser stil med överlägsenhet, villket 9 av 10 fall inte är positivt....)
men men.. alla är vi olika
/ Linus
för övrigt tanten är oehört nöjd med sallet,
trots allt klydd vi har fått boxlevrantören.....
Redigerat:
Jag har anmält många djurägare i mina dagar. Har haft hand om både omplaceringar av hundar, katter och hästar. Senaste hästen var ett fullblod som vägde 185 kg när jag fick hem honom..
De finns mycket idioter runt om i Sverige och andra länder med. Men i ett så pass välbergat land som sverige fattar jag inte hur fan folk kan låta sina hästar, hundar och katter svälta till döds...
Usch..
De finns mycket idioter runt om i Sverige och andra länder med. Men i ett så pass välbergat land som sverige fattar jag inte hur fan folk kan låta sina hästar, hundar och katter svälta till döds...
Usch..
Linus, jag har tänkt mycket på dig och ditt stall.
Jag är oerhört imponerad över att du fått till ett så fint stall och rätt genomtänkt även om det är litet. Superduktigt att kämpa på själv dessutom, känn dig stolt!
Dock skulle jag har utnyttjat vedbodsytan till sadelkammaren eller haft spån i tex,
men det är väl bara för jag som hästägare till tre islänningar vet hur ENORMT mycket grejer man samlar på sig..
Hur har/ska du lösa ventilation från sadelkammaren?
Tänkte på blöta vojlockar/schabrak och täcken som ska torka över natten och
så behövs det ju att det håller sig fuktfritt för att läder och kraftfoder inte ska mögla.
Ett tips också, när man har så få hästar som två, så klarar man sig alldeles utmärkt
med att ha eventuellt kraftfoder/mineraler/o tex betfor, kiselgur/andra byttor i sadelkammaren.
Köp vita förvaringsbackar på ikea för en billig slant och stappla på varandra,
en säck kraftfoder eller müsli ryms precis i en, och man kan öppna och ta ur dem trots att de står på varandra. De är även bra till förvaring av annat i sadelkammaren och jag har ett gäng som det bla ligger extragrejer i tex;
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90076364
Sedan är Trones skoskåp i plast, 3 st finns i svart, vitt eller rött också från IKEA toppen att ha på väggarna i tex stallgången, jag har borstarna i dem, i ett skåp har jag alla benskydd, boots och reflexer och i ett har jag salvor, pälsglans, lädersmörja m.m
Det ryms mycket i dem, ser rent o städat ut, de tar inte mkt plats och framför allt kan inte hästen göra sig illa på dem, och man får golvet fritt från ryktboxar o dyl.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30110832
Och så är en anslagstavla eller ett inplastat papper bra att ha välsynligt med nummer till tex jourhavande vetrinär och så.
Tänk även på att fästa krokar till att hänga upp grimmor och annat så att ingen häst kan fastna i dem tex med stigbygeln på väg ut ur stallet.
Måste de sitta lite riskabelt till så finns mjuka 'gummi'krokar som böjer sig om hästen fastnar i dem, utan att de går sönder.
Hoppas ni får stor användning av ert fina stall!
Just ja
Om du inte redan köpt sadelhängare, tränshängare etc så kolla in
www.borjes-tingsryd.se -jättetråkig webbshop men superbilligt,
en tränshängare kostar tex 10kr motför på en del hästaffärer (och t om på ÖB) kostar de över femtilappen.
Jag är oerhört imponerad över att du fått till ett så fint stall och rätt genomtänkt även om det är litet. Superduktigt att kämpa på själv dessutom, känn dig stolt!
Dock skulle jag har utnyttjat vedbodsytan till sadelkammaren eller haft spån i tex,
men det är väl bara för jag som hästägare till tre islänningar vet hur ENORMT mycket grejer man samlar på sig..
Hur har/ska du lösa ventilation från sadelkammaren?
Tänkte på blöta vojlockar/schabrak och täcken som ska torka över natten och
så behövs det ju att det håller sig fuktfritt för att läder och kraftfoder inte ska mögla.
Ett tips också, när man har så få hästar som två, så klarar man sig alldeles utmärkt
med att ha eventuellt kraftfoder/mineraler/o tex betfor, kiselgur/andra byttor i sadelkammaren.
Köp vita förvaringsbackar på ikea för en billig slant och stappla på varandra,
en säck kraftfoder eller müsli ryms precis i en, och man kan öppna och ta ur dem trots att de står på varandra. De är även bra till förvaring av annat i sadelkammaren och jag har ett gäng som det bla ligger extragrejer i tex;
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90076364
Sedan är Trones skoskåp i plast, 3 st finns i svart, vitt eller rött också från IKEA toppen att ha på väggarna i tex stallgången, jag har borstarna i dem, i ett skåp har jag alla benskydd, boots och reflexer och i ett har jag salvor, pälsglans, lädersmörja m.m
Det ryms mycket i dem, ser rent o städat ut, de tar inte mkt plats och framför allt kan inte hästen göra sig illa på dem, och man får golvet fritt från ryktboxar o dyl.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30110832
Och så är en anslagstavla eller ett inplastat papper bra att ha välsynligt med nummer till tex jourhavande vetrinär och så.
Tänk även på att fästa krokar till att hänga upp grimmor och annat så att ingen häst kan fastna i dem tex med stigbygeln på väg ut ur stallet.
Måste de sitta lite riskabelt till så finns mjuka 'gummi'krokar som böjer sig om hästen fastnar i dem, utan att de går sönder.
Hoppas ni får stor användning av ert fina stall!
Just ja
Om du inte redan köpt sadelhängare, tränshängare etc så kolla in
www.borjes-tingsryd.se -jättetråkig webbshop men superbilligt,
en tränshängare kostar tex 10kr motför på en del hästaffärer (och t om på ÖB) kostar de över femtilappen.
hsonlarsson:
Att trycka ner någon med besserwisserfasoner som du nu gör, är på alla vis fel, nu visar du med största möjliga tydlighet att en person som trackar ner på någons stavning inte bara är avundsjuk på personens arbete, utan även tror sig stå över alla andra.
Du visar även att du inte lever som du lär...
Du påpekar att Linus stavar fel på ordet mura, (MURRA!!!)men du skriver själv:
"Och se om jag har riktat någon kritisk till just ditt bygge."
Du ser ju själv vad glada alla blir
Kanonbra jobb Linus, jag för min del är väldigt glad att du delat med dej av ditt oerhörda slit, oavsett om det är på huset eller på "stalet".!!! // Jörgen
Att trycka ner någon med besserwisserfasoner som du nu gör, är på alla vis fel, nu visar du med största möjliga tydlighet att en person som trackar ner på någons stavning inte bara är avundsjuk på personens arbete, utan även tror sig stå över alla andra.
Du visar även att du inte lever som du lär...
Du påpekar att Linus stavar fel på ordet mura, (MURRA!!!)men du skriver själv:
"Och se om jag har riktat någon kritisk till just ditt bygge."
Du ser ju själv vad glada alla blir
Kanonbra jobb Linus, jag för min del är väldigt glad att du delat med dej av ditt oerhörda slit, oavsett om det är på huset eller på "stalet".!!! // Jörgen
tackar tackar...
riktigt kul o höra sådana ord.
det där med bakarna var riktigt smart.
kommer garanterat bli en resa inom IKEA snart
mini "hästen" kommer åka hem igen efter strul med
ägaren som inte är på samma nivå som oss. extremt trist
men men kan inte alltid gå som man vill.
dock så kommer vi få in en "ny kompis" här och desutom
en granne / bekant / ny funnen vänn att ha sin häst här hos oss.
får man väll oxå ta som en komplimang att andra hästägare vill "leva"
med oss o vårat bygge
vad gäller ventilation så är de inte mycke o hurra för ännu men så
har vi ine inrett sadelkammaren 100 ännu just då vi vettat att den nya ska in
och att då även hon får vara med och ha åsikter o ideér på lösningar.
nya bilder kommer inom kort ..
och tack ännu en gång
riktigt kul o höra sådana ord.
det där med bakarna var riktigt smart.
kommer garanterat bli en resa inom IKEA snart
mini "hästen" kommer åka hem igen efter strul med
ägaren som inte är på samma nivå som oss. extremt trist
men men kan inte alltid gå som man vill.
dock så kommer vi få in en "ny kompis" här och desutom
en granne / bekant / ny funnen vänn att ha sin häst här hos oss.
får man väll oxå ta som en komplimang att andra hästägare vill "leva"
med oss o vårat bygge
vad gäller ventilation så är de inte mycke o hurra för ännu men så
har vi ine inrett sadelkammaren 100 ännu just då vi vettat att den nya ska in
och att då även hon får vara med och ha åsikter o ideér på lösningar.
nya bilder kommer inom kort ..
och tack ännu en gång