Hej!

Jag var och köpte pärlspont till ca 30kvm som jag tänkte sätta i taket i våran källare som jag nu har inrett.

Sponten köpte jag i mars och sedan låg den i vårat garage mars-juni, där kvistlackade jag den och grundade den med vitt en vända.
Efter jag reglat och dragit el till spottar(26st) började jag sätta upp den och efter många lager halvblank vitt som jag målade på plats vart det till slut klart i slutet på september.

Till min stora besvikelse och förvåning har nu sponten krymp ca1 cm och jag har stora glippor emellan och vissa av spottarna nästan ramlar ut då hålen blivit större då sponten krymt... En del lister har börjat lossna lite också...:(
MAO det ser inget vidare ut!

Ska det vara så här att spont som jag låtit lega i ca 4mån(garage) samt att det legat 1mån i (källare) samt tagit ett bra tag att sätta upp bit för bit, nu helt plötsligt krymper så pass mkt?
Det har varit ganska kallt (ca 17-19grader) i den inredda källaren nu när det var ca10 minus en längre period..
Är det så att sponten expanderar till sommaren igen? Vad göra?
Tips och råd emottages gärna!

//Micke

Ja sponten expanderar till sommaren igen, men inte så mycket. 1 cm låter som en hel del... Men det beror ju förstås på virkeskvalitet, sågning och bredd på brädorna. Mina golvplank på i genomsnitt 25 cm i bredd har gett springor på 5 mm, och då var de inte torra när jag la in dem. De ska jag ta upp och slå ihop till sensommaren.

Du verkar helt enkelt ha det mycket fuktigare (kallare) vid källargolvet jmf med i taket, speciellt nu på vintern.

Redigerat:
En annan sak hur travade du dom i din källare/garage?

Viktigt att dom inte ligger direkt på betong och att luft tillåts passera mellan brädraderna och mellan varven.

Ett bra tips om det är möjligt är att alltid låta virket ligga bra travat inne i det rum som dom ska sättas upp i minst 1 vecka innan gärna mer.

Hej!

Asså det låg travat i källaren ca 1månad innan jag ens rörde det...

Dr_Jerkyll skrev:
Ja sponten expanderar till sommaren igen, men inte så mycket. 1 cm låter som en hel del... Men det beror ju förstås på virkeskvalitet, sågning och bredd på brädorna. Mina golvplank på i genomsnitt 25 cm i bredd har gett springor pjå 5 mm, och då var de inte torra när jag la in dem. De ska jag ta upp och slå ihop till sensommaren.

Du verkar helt enkelt ha det mycket fuktigare (kallare) vid källargolvet jmf med i taket, speciellt nu på vintern.
Ja bara hoppas dom expanderar igen annars får man vär riva upp skiten och klappa upp gips...

//Micke

men det kommer ändå att krympa vintertid. Går det inte att fylla på med färg i springorna? Det gör jag just nu...

De kommer knappast att expandera så mycket.

Men hur låg de travade? I strö eller? Om det är fuktigt virke behöver det ligga med rejäla mellanrum, i alla fall 15 mm mellan varje lager och helst en hel tum. Och också rejält utrymme i sidled.

Panelbrädor krymper på bredden. Värst är om man tar dem direkt från brädgården och spikar upp på sommaren. Men även om man låtit brädorna ligga i månader och torka i samma rum som de skall sitta i kommer de att krympa en del vintertid när de sitter på plats.
Misstaget är att måla panelen (rikligt) första året innan virket torkat klart. Spika upp och låt sitta en vinter innan slutmålningen som helst görs då det är som torrast (vinter). Panelen limmas ihop i spånten av färgen och när träet krymper (för det gör det) kommer springor att fördelas oregelbundet. Därför blir det några få jätteglipor medan det fortfarande ser bra ut där det är ordentligt "klistrat" med färg. Har man otur hamnar de svagaste punkterna inte i skarvarna utan i brädan som då spricker.
Det är OK att måla brädorna separat innan de spikas upp (men inte för mycket färg i spånten om de ska kunna passas ihop.
Jag skriver av egen erfarenhet (taken i hela huset och vissa väggar är klädda i pärlspånt).

Mr Handyman skrev:
De kommer knappast att expandera så mycket.

Men hur låg de travade? I strö eller? Om det är fuktigt virke behöver det ligga med rejäla mellanrum, i alla fall 15 mm mellan varje lager och helst en hel tum. Och också rejält utrymme i sidled.

Ja dom låg travade i högar med ca 10 i varje, låg även lite utspritt då jag kvistlackade och grundade...Skulle jag lagt ut dom så som du skriver skulle jag behövt hyra 3 hangarer då det var ungefär 400 löpmeter spont..:)

//Micke

imported_Benno skrev:
Panelbrädor krymper på bredden. Värst är om man tar dem direkt från brädgården och spikar upp på sommaren. Men även om man låtit brädorna ligga i månader och torka i samma rum som de skall sitta i kommer de att krympa en del vintertid när de sitter på plats.
Misstaget är att måla panelen (rikligt) första året innan virket torkat klart. Spika upp och låt sitta en vinter innan slutmålningen som helst görs då det är som torrast (vinter). Panelen limmas ihop i spånten av färgen och när träet krymper (för det gör det) kommer springor att fördelas oregelbundet. Därför blir det några få jätteglipor medan det fortfarande ser bra ut där det är ordentligt "klistrat" med färg. Har man otur hamnar de svagaste punkterna inte i skarvarna utan i brädan som då spricker.
Det är OK att måla brädorna separat innan de spikas upp (men inte för mycket färg i spånten om de ska kunna passas ihop.
Jag skriver av egen erfarenhet (taken i hela huset och vissa väggar är klädda i pärlspånt).
Ajdå att man skulle vänta så länge med att måla dom hade jag ingen aning om..Jaja "learning by doing".

Kan ju riva ner allt och slå i hop det, men det är ju en himla massa jobb..

//Micke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.