Går det att måla på en sjögrästapet..? Med vanlig väggfärg, eller ställer "strukturen" på tapeten till det..?

R.

Det är bara att måla på. Men går åt flera strykningar då det suger nåt sanslöst.

//Janne. Målare sen 25 år.

Jag skule nog rekommendera att först grunda med en patentfärg för att det inte ska uppkomma någon tråkig odör från väggen i efterhand... Sen på med vanlig väggfärg.

Jens_H skrev:
Jag skule nog rekommendera att först grunda med en patentfärg för att det inte ska uppkomma någon tråkig odör från väggen i efterhand... Sen på med vanlig väggfärg.
Vad är det för typ av odör från väggen som kan komma i efterhand? En patentfärg kostar runt 1000 kr för 10 L, känns lite overkill ifall det inte är t.ex. en rökare som bott där innan.

Personligen hade jag valt att grunda med vävlim, ev något tunnad bara för att bottna underlaget. Funkar bra och kostar inte många tior.

Den är inte sådan att du kan "dela" den? Vi hade en sort som gick att dra av en del av pappret och trådarna så det blev en iaf något slätare yta.

Och så hittade jag lite här och lite mera här när jag Googlade

Redigerat:
Det bildas lätt dålig lukt när en 40 år gamma tapet sitter på väggarna och man målar med en vattenbaserad väggfärg. Det är en av anledningarna till varför man ska betala 1000:- för 10 L patentfärg. Den andra anledningen är den som morsan har länkat till.

/Jens. Tidigare målare men numera färghandlare

Tackar för alla svar...
Faktum är att jag är andre ägaren på huset så det är alldrig "rökat" inomhus :) Så kanske man vågar måla med väggfärg direkt...
Huset är ett LB på 170kvadrat från 1976, var tydligen "poppis" på 70-talet med sjögräs :)

Du gör som du själv vill, men nu har du ju själv läst att sjögrästapet kan krympa och släppa om man målar på direkt med vanlig väggfärg...

Jens_H skrev:
Du gör som du själv vill, men nu har du ju själv läst att sjögrästapet kan krympa och släppa om man målar på direkt med vanlig väggfärg...

Ja egentligen vill man ju inte riskera det, är en rätt stor yta... så det är en "Alkyd/olje" baserad takfärg man ska använda som grundfärg..? kanske räckaer att måla med den..?

R.

Det är ju en helmatt färg så den blir ganska känslig om man inte målar över den. I taket hade det räckt att bara måla med den. Men på väggar kommer varenda liten "touch" att synas. Kör ett par vändor med väggfärg också.

Vill bara berätta om när jag hjälpte mina föräldrar att plocka ner sin sjögrästapet..
Försökte dela den-gick inte.
Blötte upp den med tapetklister och starkt rengöringsmedel, sen skrapade vi bit för bit med spackelspade.. Skitjobbigt, men det fanns inget annat alternativ.

Kan väl tycka att det är ganska oekonomiskt att använda patentfärg, åtminstonde i första lagret. Jag hade använt vanlig väggfärg först, för att sedan vänta och se om det händer nåt. Man kan alltid använda patentfärg vid ett senare tillfälle.

Jag hade gjort som TorparJanne skriver att använda en vävlimsgrundning först för att bottna materialet. Billigaste och bästa alternativet, sen ser man till att alla trådar verkligen sitter på plats.

/Yrkesmålare som TorparJanne.

Hur funkar det att måla på det sen? Har aldrig förlimmat nåt under min karriär...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.