Hur ska man dra ut luft slangen från torktumlaren. Har köpt en "tumlar" slang med diam 100mm och har en drag ventil på väggen över. Detta är i källaren.
Tänkte dra slangen till ventilen, men ska man köpa nått o fästa den och nått som tätar runt? ventilen är fyrkantig 120x120mm.
Och gör det något om man plattar till slangen? skulle vilja skjuva tumlaren helt i mot väggen.
Går det annars att gå ner i rör diam?

MVH Anders

Vart går ventilen?
Vad har du för övrig ventilation i utrymmet?
Förklara nogrannt gärna skiss eller bild så kan man lättare hjälpa.
mvh

Det finns "stoser" tror jag ordet är, att köpa, en fyrkantig platta, med en rörfläns på, skruva den mot ventilen, och sätt på slangen,

Plattar du ihop slangen för att skjuta in den mot väggen, så försämrar du genomströmningen, men lite kan du väl klämma den..

tack för hjälpen. Jo ventilen går ut genom väggen.
Så de är bättre att platta till slangen än att ta en slang med mindre diam?

Mvh anders

Det är troligtvis en uteluftsventil som ska släppa in luft i huset du ska använda.
Kanske du behöver ta upp en erättare för den?

Mindre slang skulle jag inte rekomendera.

Håll koll på fukten i genomföringen, man brukar ha ett rör/slang genom hela väggen och avsluta med en liten 45 graders böj som sticker ut från fasaden,

Håll koll på vad som händer med din övriga ventilation när du kör tummlaren, Om du får bakdrag i någon frånluftventil, kolla så det luftriktningen vänder.

Fundera på om du verkligen vill ha en evakueringstumlare. Jag köpte fel, men lyckades kränga den på blocket utan förlust för att köpa en kondenstumlare istället.

nja egentligen vill jag inte ha en evakueringstumlare men frugan fick tag på en begagnad som vi köpte. Så de får bli den.
Men läste i instruktions boken till tumlaren att slangen inte får ha mer än 2 böjar...och som jag har tänkt kommer de bli fyra böjar. Alternativet är då att ta upp en nytt hål i källar väggen men det verkar ju inte helt enkelt. Är det hålsåg för betong som gäller då? dom är väll säkert svin dyra i stor diam...? behöver 105mm.

/Anders

Tänk på lutning mm, vattenångan kondenserar, och fryser lätt till is och sådant nu på vintrern, likadant utanför huset, det kan bli mycket is o sånt elände vid ventilen.
Tycker du skall informera frugan om detta elände.. ;)

frånlufttumlare är klart det snabbaste sättet att torka tvätt.
Något energieffektivare än torkskåp, men trots detta ett enormt sklöseri.
At skicka ut luften genom väggen innebär att du riskerar att störa husets ventilation, och du riskerar även fuktproblem i och utanför vägg som tidigare nämnts.
Beroende på hur rummet är ventilerat i övrigt så kanske den bästa lösningen är att inte skicka ut luften, utan behålla den i rummet, men filtrera den från damm.

Skicka in luften i en låda som du låter filtrera den,.

Det innebär iofs ett stort fukttillskott i rummet, men som sagt om det är väl ventilerat med utsug så kan det fungera ändå.
Då behåller du mer av värmen dessutom.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.