M
Hej
Kan någon hjälpsam vän här hjälpa mig med färgkoden till Alcros färg Tiramisu????
Mvh Carina

ta med en broshyr fårn alcro och gå in på en annan färgbutik där dom har en avläsare och be dom "lysa" provet så får dom fram den. nästan exakt i allfall. :D

Hej

'Problemet' med tiramisu är att dom prover som finns att få är av den typ som inte
är så lätt att 'lysa' av. Dom har struktur. Det blir skugga. Det blir missvisande.

Jag är osäker men jag har för mig att tiramisu ligger mellan S5010-Y30R & S4010-Y30R.
Hmmm.. jag ska kolla ordentligt imorgon.

/Fredrik

M
Jättesnällt!!!!! ;D :D

Hejsan igen!

Jag hade nästan rätt...

Den ligger mellan S5010-Y30R och S6010-Y30R

/Fredrik

M
Tusen tack er kan man alltid lita på. Har ni kanske också något förslag på någon färgkod som passar ihop med Tiramisu. Det skall nog vara något ljust eller man kanske skall köra på vitt.
Mvh Carina

Hej

Vi har precis målat sovrummet med Alcros Tiramisu. Garderobsdörrarna och en schablon målade vi med Alcros Cappuchino (osäker på stavningen). Dessa färger funkar kanon tillsammans.

/Max31

Olika färg leverantörer använder olika kulörkods system. Om det nu heter så inom branschen. Samma sak är det inom datorvärlden. Alla skrivar drivrutiner klarar inte att avkoda alla typer av färgkoder. Det finns många standarder helt enkelt och översättnigarna mellan dessa är inte alltid så bra.
/CC

Hej!

Brytmaskiner:

I dag finns det i dom allra flesta färgbutiker en så kallad brytmaskin.
Maskinen har behållare för t.ex. 16 olika brytfärger, som sen doseras i olika mängd och
enligt dom beprovade recept som finns framtagna.
Brytfärgen el. brytpastan blandas sen i olika baser.
Dessa brytbaser brukar bestå av några vita/gråa och ett fåtal kulörta.

Vilken brytpasta, mängd och brytbas talas om av maskin då du skriver in en given kulör.
På så sätt kan man med relativt små lager ge ett utbud på tusentals olika kulörer.
Man kan välja bland massor av olika färgkartor. Peka på en och få den inom några minuter.

Men brytbaserna, brytfärgen och det enhets system som talar om hur mycket det ska vara.
Hur mycket av vad som ska ner i burken brukar skilja sig mellan tillverkarna.

Ni har säkert sett på brukarna att det t.ex. på en bruk från Flügger kan stå.
S1002-Y bas 1 och sen längre ner. | UM 32 | YO 4 | YE 4 |
Men på en burk från Alcro kan det istället stå
S1002-Y Brytbas A och längre ner Recept. | YO 6 | SS 15 |

'Nyckeln' är S1002-Y. Den talar om för killen/tjejen på Alcro hur den blandas på
'deras språk'. Hur han/hon med dom medel som finns till förfogande får fram S1002-Y.
Detsamma gäller personen på Flügger. Samma kulör men ett annat språk.

Nu krävs det iof inte så mycket för att lista ut vad siffrorna och nummren betyder.
Och man märker snabbt att det är en ganska stor skillnad mellan tillverkarna just på denna kulör.
Alcro använder sig av oxidgult och svart. Svart har i små mängder i vita baser en tendens att dra åt det blåa hållet. Därför använder man sen sig av oxidgult som tar ut det blåaktiga med dess rödheten. Och iom detta så landar dom på något som ligger ganska rakt på Y axeln i NCS skalan.
Flügger å andra sidan använder sig av Umbra, oxidgult och ett pigment som kallas gulexteriör.
Svart är här utbytt mot umbra. Brun umbra. Och till skillnad från svart så är den varmare och tillsammans med oxidgult så blir det för rött.
Därför delar man upp det som ger det gula i 2 olika pigment.
Gulexteriör är ett gult pigment som drar lite åt det gröna.
Vilket här kompenserar för det röda.
Och voila!.. S1002-Y à la Flügger.

Visst hade Flügger och Alcro kunnat använda sig av liknande pigment för att få fram detta.
Men alla kulörer går att ta fram på olika sätt. Och man strävar alltid efter att göra det med så enkla medel som möjligt.

Man kan t.ex. bryta fram en S1505-Y30R på massor av olika sätt.
En med med svart, orange och grönt en annan med umbra, oxidgult och någon röd.

Den man väljer är såklart den som billigast och enklast att bryta till.
Och den som med det givna måttsystem går att få närmast.
För | YO 5 | Alcro är inte samma sak som | YO 5 | Flügger.
Så om Flügger inte får fram en S1002-Y som är tillfredställande med deras svarta och oxidgula så väljer dom andra vägar.
Man kan inte 'säga till' maskin att jag vill ha YO 1.035 och SS 4.098.
Den kommer inte att kunna leverera det med tillräklig precision.

| YO 1 | hos alrco kanske är 10 ml men | YO 1 | hos Flügger kanske är 2 ml.
Hos Alcro delar dom kanske upp så att minsta mängd man kan få är | YO 0.25 |
Men hos Flügger är kanske den minsta mängden | YO 1 |.
1 el. 0.25 blir alltså i vårat fall den minsta mängd maskinen kan 'pytsa'
ur sig med acceptabel precision.
Detta blir sen lite av ett internt måttsystem. Man använder sig sällan av det metriska systemet.
Visst går det att översätta till detta men det gör man nästan aldrig.

Nu skulle det iof inte göra livet lättare om man enbart skulle använda sig av det metriska systemet.
Alla använder sig inte av samma leverantörer då dom köper brytfärg.
Svart hos Alcro är alltså inte samma som svart hos Flügger.
Men sen kan det även skilja på vilka pigment man har. Det smörgås bord man använder sig av.

Tillbaka till Tiramisu. Någonstans djupt i Alcros underjordiska laboratorium finns det säkert en referens på hur den ska se ut. Och där finns det säkert även givna toleranser på hur mycket det får avvika för att vara Tiramisu.
För även om du handlar på en Alcro butik så kan färgen vara aningens annorlunda om du bryter den i en annan Alcro butik. Dels är det slitage och kalibrering på maskinen.
Men även olika tappnings tillfällen på baser och brytpasta kan göra sitt för att göra det annorlunda.

Visst kan Nordsjö, Flügger och Beckers bryta fram Tiramisu med det dom har.
Men dom vet kanske inte hur. Färgkartor från konkurrenter tas det så fort som möjligt fram recept för. Men det är inte alltid som det hänger med.
Skulle man villja snabba på processen så går det att skicka prover från Alcro till t.ex. Caparols labb. Där stoppar dom sen in provet i en maskin som läser av och spottar ut ett svar på hur man på Caparol 'språk' ska göra för att få Tiramisu.

Men med ett tränat öga går det även att för hand bryta fram Tiramisu.
Utan att kunna knappa in namnet Tiramisu och få ett färdigt recept och med allt vad det innebär.

/Fredrik

• Gilla
Misse och 1 till
  • Laddar…
WOW :surprised: :surprised: :surprised:
Fredrik.! Hoppas vi får lika bra förklaringar när du bytt branch :)

Wow! men också lite oroväckande. Trodde alla körde med samma färgpigment när de mixar till. Kanske därför min röda färg jag bad om att få mixat inte exakt stämmer med den färgen jag jämfört med (en byrå) i verkligheten. Nu förstår jag att "NCS1050R" inte alltid är samma. Visst vet jag väl det, men trodde det mer berodde på vilken "bas" man blandade med och berodde på maskinen ifråga som kanske är felkalibrerad. Men nej nu förstår jag, olika pigment!

Tack och lov blev köket underbart trots att jag bad Beckers köra en Alcro AD färg. :D

M
Tillbaka till min Tiramisu. Jag hade en spann kvar som jag målat här i lägenheten med och på den står det: Alcro matt latexfärg 12 liter
Kulör 807
Akvalin Accent, Milltex 7, Brytbas C
Recept: RO 42
SV 42
W 396
YO 240
Nu till vårt nya hus har vi fått bra rabatt hos Beckers därför ville jag veta koden.
Färgen är ju så snygg och jag vill gärna ha den i nya huset också.
Mvh Carina

Det du behöver veta. Det du behöver säga är 807 Tiramisu.
Sen spelar det ingen roll om du står i en Beckers eller Alcro butik.
Dom har den. Dom kan blanda till den åt dig.

Alcro, Beckers och Tikkurila ingår i 'Kerima gruppen'.
Och det första man gör som tillverkare när man går ihop är att se till så att samtliga tillverkare kan bryta samtliga kulörer. Att Beckers kulörer går att bryta hos Alcro och vice versa.

Nu vet jag inte hur lika Beckers och Alcros brytsystem är.
Men om det är någorlunda sånär lika så går det ganska lätt att översätta
brytfärgerna och brytbaserna. Och sen räkna om recepten matematiskt.
Alt. så lyser man in och får recept.

Hur dom gör vet jag inte. Men det faktum att Alcro och Beckers har tillgång till information som ingen annan tillverkare har om deras brytfärger och brytbaser. Och det faktum att dom har möjligheten till ett gemensamt färglabb gör att det ganska fort går att ta fram nya recept.

/Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.