10 918 läst · 11 svar
11k läst
11 svar
Erfarenheter av omkonstruktion av "platt" tak?
Hej,
Vill komma i kontakt med någon som har erfarenhet av att ersätta en "platt" tak med annan konstruktion, typ sadeltak,
valmat sadeltak eller liknande.
/ Mvh GnagarPutte
Vill komma i kontakt med någon som har erfarenhet av att ersätta en "platt" tak med annan konstruktion, typ sadeltak,
valmat sadeltak eller liknande.
/ Mvh GnagarPutte
Ingen?...
Hej Putte,
Jag jag har ingen erfarenhet än, men vi är en liten bit på väg...
Vi har platt tak med invändig takavvattning och planerar att göra om det under våren/sommaren. Vårt tak kommer att bli ett asymetriskt sadeltak med takåsen på "fel" håll. Vi väntar på bygglov just nu och vår konstruktör håller på med konstruktionsritningarna.
MVH Malin
Vi har platt tak med invändig takavvattning och planerar att göra om det under våren/sommaren. Vårt tak kommer att bli ett asymetriskt sadeltak med takåsen på "fel" håll. Vi väntar på bygglov just nu och vår konstruktör håller på med konstruktionsritningarna.
MVH Malin
Har tyvärr ingen erfarenhet - än. Har precis blivit medlem på byggahus.se och söker igenom forum efter just detta.
Har ett vidbyggt garage som har plattak där det börjar bli dags att byta takbeläggningen i form av takpapp.
Istället för att lägga ny takpapp (vilket förmodligen blir billigast) så tänkte jag istället bygga ett snedtak och offertförfrågan är ute nu.
Att överhuvudtaget bygga platta hus/garagetak i Sverige anser jag nästan gränsa till vanvett men någon kanske kan berätta varför denna idé valde att göras på 70-80-talet - priset?
/Anders
Har ett vidbyggt garage som har plattak där det börjar bli dags att byta takbeläggningen i form av takpapp.
Istället för att lägga ny takpapp (vilket förmodligen blir billigast) så tänkte jag istället bygga ett snedtak och offertförfrågan är ute nu.
Att överhuvudtaget bygga platta hus/garagetak i Sverige anser jag nästan gränsa till vanvett men någon kanske kan berätta varför denna idé valde att göras på 70-80-talet - priset?
/Anders
70,80,90 och 2000 talet. Helt enkelt för att rätt utfört håller det tätt väldigt länge och är ett bra material.
Materialet är det nog inget fel på men jag tänkte snarare på ett platt tak i Sverige då det under vinterhalvåret, iallafall förr om åren, kommer vitt från himlen, och i bland ganska mycket av den varan.
Om man inte skottar rent taket så kan tyngden bli ansenlig. På en snett tak så åker det till slut ned av sin egen tyngd.
Om man inte skottar rent taket så kan tyngden bli ansenlig. På en snett tak så åker det till slut ned av sin egen tyngd.
MalinW skrev:Hej Putte,
MVH Malin
Har det hunnit hända något, Malin?
Hej
Jo lite har det hänt. Vi har fått bygglov och ritningarna från konstruktören ska vara klara nästa vecka. Tanken är att det ska var plåttak, bandtäckning eller Clix kanske. Nu håller vi på att leta hantverkare som kan göra det åt oss. VI ska dessutom placera om och byta ut alla fönster, flytta på entren, tilläggsisolera och sätta upp ny panel...
Det blir en del att göra
Tips på bra hantverkare som kan göra detta åt oss mottages tacksamt.
Malin
Jo lite har det hänt. Vi har fått bygglov och ritningarna från konstruktören ska vara klara nästa vecka. Tanken är att det ska var plåttak, bandtäckning eller Clix kanske. Nu håller vi på att leta hantverkare som kan göra det åt oss. VI ska dessutom placera om och byta ut alla fönster, flytta på entren, tilläggsisolera och sätta upp ny panel...
Det blir en del att göra
Malin
Oj...MalinW skrev:Hej
Det blir en del att göra
Malin
Min budget medger inte hantverkare i någon nämnvärd utsträckning.
Träffade kommunens bygglovarkitekt igår för att se vilka ev restriktioner detaljplan m m kan innebära.
Kommer att få någon sorts besked inom några veckor.
Därefter vidtar framtagande av bygglovhandlingar och konstruktionsritning.
vad har ni fått för pris ??
jag har platt tak med invändiga stuprör "gillar inte detta"
funderar på att fixa upp en hög med takstolar o råsponta osv själv
och be någon kunnig rita / beräkna / och resa takstolarna
vill i nuläget bara ha ett tomt skal
jag har platt tak med invändiga stuprör "gillar inte detta"
funderar på att fixa upp en hög med takstolar o råsponta osv själv
och be någon kunnig rita / beräkna / och resa takstolarna
vill i nuläget bara ha ett tomt skal
Vi har fått två offerter på plåtläggning av tak samt entretak, ventilationshuv, avloppsavluftning samt hängrännor och stuprör.
Den ena var på 85 000 då ingick solfångarfästen också. Om vi vill ha Clix blev det 7500 extra.
Den andra var på 75 000 utan solfångarfästen och utan fotränna, dvs ingen större skillnad om det inkluderas. Denna var med Clix.
Undertaket kommer att göras av de som gör resten av snickerierna utvändigt så det är lite svårt att separera. Vi har fått en offert på snickerierna men den är så hög att vi helst vill glömma den. Vi inväntar flera snickerioffeter.
Malin
Den ena var på 85 000 då ingick solfångarfästen också. Om vi vill ha Clix blev det 7500 extra.
Den andra var på 75 000 utan solfångarfästen och utan fotränna, dvs ingen större skillnad om det inkluderas. Denna var med Clix.
Undertaket kommer att göras av de som gör resten av snickerierna utvändigt så det är lite svårt att separera. Vi har fått en offert på snickerierna men den är så hög att vi helst vill glömma den. Vi inväntar flera snickerioffeter.
Malin
Liknande trådar
-
Erfarenheter av uppvärmning av betongplatta
Värme allmänt -
Erfarenheter Google Family Link på surfplatta?
Teknik -
Erfarenheter av Ryobi Plattrensare och multiborste
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Erfarenheter av att ersätta torpargrund genom att gjuta platta invändigt?
Grund & Markarbeten -
Plåttak, Borga byggprofiler, erfarenheter sökes
Tak & Vind