5 348 läst · 10 svar
5k läst
10 svar
Vad är CAT6 !!!???
Hej vårt underbara hem är snart klart och snart är det slutbeslutat.... Vi har bara lite kvar , tex extra el. Alla säger att självklart ska ni ha Cat6 kablar och nu undrar jag bara exakt vad det är, jag förstår att det har med uppkoppling att göra men tar man tv och telefon där igenom också eller ska det vara andra kablar till det. (Vi har redan med en dragning för tv och telefon )Vi köper Cat6 reklamen med hull och hår...(utan att veta så mycket om det) och drar det i alla rum alltså 4 sovrum, 2 vardagsrum och köket detta kostar 17000 kr. El killen börjar på måndag och därför tänkte jag dra iväg den här frågan innan och se om jag kan få lite hjälp.ps Vad tycker ni ska man ha det i alla rum eller? Kan ni upplysa mig med annat som är värt att veta?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Om jag inte minns helt fel så är Cat6 en nätverkskabel som klarar högre hastigheter än Cat5e (vanlig patchkabel som sitter t.ex. mellan ett ADSL-modem och en dator). Eftersom att den klarar högre hastigheter så är den lite mer "framtidssäker" än Cat5e. Används, som du redan vet för bredband.
//Patrik
//Patrik
Ja om ni ska framtidssäkra huset och ha ev nätverksutag i alla rummen så är det en smalsak.
cat6 är en definition av kablen. den är garanterad 10gbit på max 100 meter kabel eller liknande
sedan kan den vara skärmade eller inte. finnsmassa olika.
http://www.kjell.com/kjellfakta/natverksterminologi/
cat6 är en definition av kablen. den är garanterad 10gbit på max 100 meter kabel eller liknande
sedan kan den vara skärmade eller inte. finnsmassa olika.
http://www.kjell.com/kjellfakta/natverksterminologi/
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Jämfört med Cat5e som klarar uppemot 1 Gbit/s.
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
Cat 6 är en nätverkskabel.
Det är inte så att ni har beställt dragning och installation av nätverksuttag och frågan ni fick egentligen var om ni vill ha cat 6 på denna. Kontra cat 5e som har använts flitigt tidigare.
Låt dem dra cat 6. Mer framtidsäkert och den stora delen av de 17000 kr består ändå inte av kabeltypen. Snarare jobbet.
Det är inte så att ni har beställt dragning och installation av nätverksuttag och frågan ni fick egentligen var om ni vill ha cat 6 på denna. Kontra cat 5e som har använts flitigt tidigare.
Låt dem dra cat 6. Mer framtidsäkert och den stora delen av de 17000 kr består ändå inte av kabeltypen. Snarare jobbet.
300meter:
cat6 utp 1000:-
cat5e utp 700:-
finns andra ställen men detta är ett exempel. skiljer lite i pris på kontakter med men är inte mycket det heller
cat6 utp 1000:-
cat5e utp 700:-
finns andra ställen men detta är ett exempel. skiljer lite i pris på kontakter med men är inte mycket det heller
Hej ! Du menar att det skiljer 300 kr på 300m Cat5 mot Cat6? Då tar man väl självklart 6an! Tack för all hjälp! Inte för att jag fattar så mycket... Men huvudsaken är väl att man gör en bra affär för framtiden!
Jag vet inte om du tänkt titta på TV via satellit, men i så fall bör du ha minst en koax till varje TV-plats, CAT6+adapter duger inte. Sätt dubbla koaxer där du vill ha möjlighet att ställa en box med inspelningsmöjlighet. Se till att alla koax-kablar för TV finns samlade på ett ställe (med lite slack, så att det går att koppla in ny utrustning) för att undvika satellit-TV-trubbel i framtiden. Detta gäller även om du i dagsläget vill dra en kabel direkt från varje uttag till parabolen.MH03 skrev:
/Hasse
Tänk på detta!
Säg att du köper triple play från en och samma operatör ex Telia. Triple play= TV Bredband och telefoni.
Alla de tjänsterna levereras via fiber eller kopparnätet. De kommer lämnas av i ditt hus med ADSL-modem eller via fiberkonverterare. Som har ett RJ45 uttag (nätverksuttag 8 poligt
).
I ditt hus skulle jag rekommendera Cat 6 byggt i stjärnnät. 2 st uttag i alla de rum där du kan tänka dig nyttja någon av triple play tjänsterna.
Cat 6 kabel klarar av alla tre tjänsterna.
Coaxialnätet ni har kan vara bra för framtiden om ni vill byta operatör på Tv.n till ex. Boxer som då sprids till uttagen via coaxialnätet.
Spontat tycker jag att 17000 låte lite i överkant om det gäller Cat 6 installationen. Se till ett hela nätet signeras ordentligt och att det görs ordentliga inmätningar så det verkligen klarar standarden. ALLA delar som används måste vara klassade för Cat6. Här gäller att ingenting är starkare än den svagaste länken.
Säg att du köper triple play från en och samma operatör ex Telia. Triple play= TV Bredband och telefoni.
Alla de tjänsterna levereras via fiber eller kopparnätet. De kommer lämnas av i ditt hus med ADSL-modem eller via fiberkonverterare. Som har ett RJ45 uttag (nätverksuttag 8 poligt
).
I ditt hus skulle jag rekommendera Cat 6 byggt i stjärnnät. 2 st uttag i alla de rum där du kan tänka dig nyttja någon av triple play tjänsterna.
Cat 6 kabel klarar av alla tre tjänsterna.
Coaxialnätet ni har kan vara bra för framtiden om ni vill byta operatör på Tv.n till ex. Boxer som då sprids till uttagen via coaxialnätet.
Spontat tycker jag att 17000 låte lite i överkant om det gäller Cat 6 installationen. Se till ett hela nätet signeras ordentligt och att det görs ordentliga inmätningar så det verkligen klarar standarden. ALLA delar som används måste vara klassade för Cat6. Här gäller att ingenting är starkare än den svagaste länken.
CAT6 klarar 1Gbit problemfritt samt 10Gbit i max 67m sist jag kollade.. Säkert ändrat nu dock. CAT6 är efterföljaren till CAT5E. Vi drar i princip bara CAT6 nu mera då prisskillnaden är så liten. Finns CAT6a också vilket ska klara 10Gbit problemfritt.. Detta har jag aldrig använt, och verkar inte ha blivit någon succé. Finns även CAT7 som tydligen ska klara 100Gbit kortare sträckor.. Lite överkurs kanske, kör du med CAT6
Liknande trådar
-
Tips på Crimptång RJ45 cat6 kabeltestare
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Tunna Cat6 kablar.
Hur skarvar man cat6
Hur skarvar man cat6
Koppla tempgivare via Cat6-kabel.
Värmepumpar