Vi fixade nyligen ett furugolv på ca 8kvm och var inne hos en färghandlare där vi såg en provbit behandlad med valnöt som var supersnyggt men nu är vårt golv chokladbrunt. Efter att vi lagt furugolvet slipade jag det väldigt nätt med ett fint sandpapper och därefter lutning och avtorkning. Fick sedan instruktionen att lägga på Osmo i väldigt tunt skickt vilket vi gjorde men redan efter första strykningen blev jag något fundersam...och efter andra strykningen är det alltså chokladbrunt, vilket är jädrans fult. Och inte nog med att det är chokladbrunt, det ser mer målat ut än vaxat i och med att all ådring försvunnit i furut. Var hos handlaren idag (dock var inte experten närvarande idag) och spontana reflektionen var att vi lagt på för mycket men det har vi absolut inte. Burken räcker till 15kvm vid två strykningar och vi har fortfarande kvar i burken efter två strykningar....vad har gått galet? Någon som råkat ut för något liknande? Hur långt ner i träet går vaxoljan om vi nu skall slipa golvet?

lutning? det var kanske luten som startade en kemisk reaktion med pigmentet i vaxen?

Har inte läst någonstans på Osmos anvisningar att golvet skulle lutas men enligt återförsäljaren rekommenderade han detta. Någon annan som använt infärgning i kombination med lutat golv?

Thomas59
Ingen färgexpert men VALNÖT, det är väl chokladbrunt?

Vi la Osmo hårdvaxolja på 30 kvm grangolv, fast utan lutningen - och det blev kanon!!! Ådringen försvann??? Låter konstigt, ådringen var hur tydlig som helst efter att vi lagt vårt... Ta du ett snack med "experten", det måste vara ett misstag.

Kom på en sak. Vi hade också problem med alltför chokladfärgt golv, så vi gjorde en egen blandning med 50 valnöt och 50 ebenholts som vi strök över alltihop. Det blev jättefint (tycker vi i alla fall). Fast det förutsätter att du inte oljat ännu.

Valnöt är inte riktigt chokladfärgad...men det största problemet är inte själva färgen utan golvet ser mer målat ut. Har inte oljat golvet ännu utan skall ta ett snack imorgon men återförsäljaren..men kan det verkligen vara lutningen som ställt till det? Nu när jag tänker efter så gjorde vi en provmålning på ett provbit som inte var lutbehandlad med samma resultat....

Låter väldigt konstigt, för visst borde gran och fur bete sig likadant?! Målade du på färgen eller "gnodde" du in den?

Vi målade in den mycket tunt med pensel...men skall man efter penslingen torka bort det?Står inget sådant i anvisningarna!

Vi gjorde så, men det var efter anvisningar från affären i Växjö där vi handlade och inte från Osmo-anvisningarna. Vi gjorde på samma sätt som vid betsning ungefär.

Bödde skrev:
Vi gjorde så, men det var efter anvisningar från affären i Växjö där vi handlade och inte från Osmo-anvisningarna. Vi gjorde på samma sätt som vid betsning ungefär.
Alltså, ni penslade på och torkade av?

Nja, vi torkade/gnodde in färgen. Typ penslade på några duttar här och där för att sedan gno in färgen i träet. Vi fick med oss en bit som påminde om något filtmaterial som vi använde.

Svårt att förklara... Hoppas du förstår vad jag menar!

Bödde skrev:
Nja, vi torkade/gnodde in färgen. Typ penslade på några duttar här och där för att sedan gno in färgen i träet. Vi fick med oss en bit som påminde om något filtmaterial som vi använde.

Svårt att förklara... Hoppas du förstår vad jag menar!
Jag är med...men tyvärr fick vi inte den instruktionen och det framgår inte heller av anvisningarna på burken :(

Kan du inte prova på en bit så ser du ju om det var det som var problemet?! Tråkigt när det inte blir bra efter allt slit :eek:

Efter en låååång och utdragen diskussion fick vi i varje fall en ny burk samt låna golvslip...så nu är det bara till att göra om....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.