Perk skrev:
Vi rev ner vår tegelfasad förra sommaren, tilläggsisolerade och satte upp träfasad.

Vi rev och forslade bort allt (ca 20-25 ton) på fyra dagar. Vi var två personer om dagen som rev med slägga och mejsel (snabbaste sättet men man känner sig som Carl-Alfred i underarmarna efteråt).

I Köping där vi bor kan man lämna "rent" tegel som deponi utan kostnad på tippen så vi hyrde helt enkel container och kastade direkt i den på de sidor av huset där det fungerade. På två av sidorna fick vi kasta stenen på marken och sedan hyrde jag en bobcat och körde fram stenen till containern. Kostnade för container, tömning och bobcat var ca 5000 kr. Mycket väl investerade pengar enligt mig iaf!

Dessutom hade vi byggnadsställning under hela arbetet (rivning, isolering och panel) vilket var dyrt men vi hade aldrig klarat av arbetet annars.

En annan skoj bieffekt av ett sånt här projekt var ju att man var i särklass den största turistattraktionen i hela stan förra sommaren, men det får man ju bjuda på!!
Hjälpmedel i form av maskiner så som en bobcat kan jag tänka mig snabbt blir oumbärlig. Att man blir kvarterets turistattraktion får man nog räkna med när man börjar riva sitt hus. Man blir säkert idiotförklarad både en och två gånger om man drar igång med att demontera teglet av stugan

Vad trevligt att det finns fler än jag som är trötta på gamla tegelfasader och framför allt har gjort nåt åt det. I mina hemtrakter lär jag nog bli en av de absolut första att ge mig ikast med ett sådant projekt så vitt jag vet. Verkligen spännande att tråden fått sån uppmärksamhet. Stimulerande är bara förnamnet : )

Per72 skrev:
Intressanta bilder. Vad snygga spröjs ni har i de övre fönstren. De helglasade altandörrarna ser oxå stiliga ut. Är du klar med brädsforingen? Skulle vara kul och se hur huset blev inklätt i"träfrack".
tack.
Bilden med altandörrarna och fönstrena är tagen i förrgår, så tyvärr finns det ingen brädfodring på, men jag återkommer så fort huset fått sin "träfrack".

Jag går också och funderar på att riva en tegelfasad. Min fasad är uppmurad på 80-talet med en tunnare isolering bakom. Varför det gjordes är svårt att förstå. Huset är ett putsat tegelhus från 1932 och väggarna var redan ca 40 cm tjocka och murade men en spalt fylld med koks, alltså ganska välisolerat från början. Med fasadtegel och isolering är väggarna nu ca 70 cm tjocka och originalfönsterna sitter nu väldigt långt in vilket får huset att se ut som en borg. Inte så snyggt. På västfasaden har fogarna gett sig så att fasaden tar in vatten och teglet frostsprängs ovan fönsterna.

Någon som har erfarenhet av dylika konstruktioner och kanske provat att riva tegelfasad och återställa den putsade fasaden?

Tacksam för alla tips här.

• Gilla
KarinHedvag
  • Laddar…
I
Vanligen försågs trähus med en ½-stens tegelfasad, som inte är bärande. Beroende på tegelfabrikat och sort varierar den i mått, men i normalfallet är den 12 cm bred med en skifttjocklek/-höjd på 8 cm (tegeln är 6,5 cm) och stenlängd 25 cm.

Tegel som bara är 6 cm bred kallas inte fasadtegel utan beklädnadstegel. Namnet är egentligen 'byggmästarepettring'.

Att plocka bort en tegelfasad och ersätta den med ett fasadmaterial som kommer att kräva återkommande underhåll, är ingen bra idé. Har du inte haft jobb med den bef. tegelfasaden lär du få det med träfasaden.

Ändå finns det en situation då man helst plockar av ½-stensteglet och sätter på en träfasad av något slag och det är när byggnadens undergrund är så mjuk att det uppstår sättsprickor i tegelfasaden/beklädnadsteglet. Då är det befogat att riva teglet för att avlasta byggnaden och sätta på en fasad som tar upp rörelser i stommen på ett bättre sätt än teglet.

Det har jag gjort i ett fall med mycket bra resultat. Huset var byggt på sjöbotten och byggmästaren hade givet f-n i att påla under kåken. I andra fall har jag låtit säcktorka tegelfasader för att det skulle döljas skavanker i teglet (frostskador) och målat på putsen med strukturfärg (Nordsjö Sandokryl grov) med lika gott resultat. (Det är billigare och mycket mindre jobb än att först stå och ta ner teglet och sen sätta på träfasad.)

Eftersom du i ditt fall önskar tilläggsisolera väggen, men har små takutsprång, kan det vara motiverat att ta ner teglet om det är ½-stens, annars inte.

Redigerat av moderator:
Vi hade tidigare tegelfasad på vårat hus. Frostsprängningar i massor av tegelstenar, dåliga fogar osv, allmänt tråkigt mao.
Vi kikade på att tegla om de dåliga sidorna, men insåg ganska snabbt att kostnaden sprang iväg. Började istället fundera på Hederlig träfasad (jag å min fru har ett gott öga till trähus), å då få även en tilläggsisolering av huset.

Slag i saken! Efter kontakt med snickare som ville ta jobbet, så började vi riva ner teglet med bilmaskin, inget tungt jobb, väldigt lätt å smidigt, eftersom många fogar var dåliga (teglet släppte lätt).

Så nu har vi 95mm extra isolering (80mm innan)=175mm, utegips å lockpanel som fasad.
Vi är mkt nöjda med resultatet, även om man får måla om då å då, så tycker vi att det spelar ingen roll, det är lite tjusning med det också.

Bifogar en liten bild på resultatet.

• Huset.jpg
  • Gilla
Naylor
  • Laddar…
Mitt hus är i grunden ett putsat tegelhus och jag skulle vilja återställa den putsade ytan. Det är snyggast på hus av 20-talstyp tycker jag. Som jag ser det finns två alternativ; antingen riva fasadteglet (som är 12x6x25) och isoleringen (80 mm) och återställa den gamla putsen, alternativt putsa på fasadteglet. Det senare alternativet har nackdelen att väggen blir ännu tjockare. Putsen bygger väl 5-7 cm? Fönstrena hamnar då nästan 35 cm innanför fasaden. Lite av pest eller kolera med de här alternativen...

I
Mats i Malmö skrev:
--- Putsen bygger väl 5-7 cm?---

Ett putspåslag är sällan mer än 15 mm om det är slätt underlag som inte behöver riktas.

Nu är jag på gång och ska riva tegelfasaden. Stenen är 12cm tjocka. Vad tror ni? Låter det som ett drygt jobb. Det känns som att det borde gå ganska smidigt för när jag satt kofoten i väggen på ett ställe där jag tagit ut ett fönster så sviktade väggen. Jag återkommer med rapport

Per 72, det är bara att köra på! Ta det försiktigt i början bara, efterhand så kommer du på bra teknik att riva ner teglet.

Men att köra med kofot låter väldigt drygt å jobbigt, du kan inte hyra/låna en bilmaskin? VI körde med en sådan, gick som en dans! :)

Vi rev teglet så att, det var i princip "sten för sten", ibland satt 2-3 tegelstenar ihop, blev lättare att dumpa det i containern sen.
Risken med att ta ner alltför stora delar av väggen på en gång, är ju att dett blir tungt att slänga det i containern, ev. att du får krossa det i mindre delar när det ligger på marken, å det känns ju lite onödigt, bättre å jobba smart från början.

Redigerat:
Poggan skrev:
Per 72, det är bara att köra på! Ta det försiktigt i början bara, efterhand så kommer du på bra teknik att riva ner teglet.

Men att köra med kofot låter väldigt drygt å jobbigt, du kan inte hyra/låna en bilmaskin? VI körde med en sådan, gick som en dans! :)

Vi rev teglet så att, det var i princip "sten för sten", ibland satt 2-3 tegelstenar ihop, blev lättare att dumpa det i containern sen.
Risken med att ta ner alltför stora delar av väggen på en gång, är ju att dett blir tungt att slänga det i containern, ev. att du får krossa det i mindre delar när det ligger på marken, å det känns ju lite onödigt, bättre å jobba smart från början.
Jag körde med bilmaskinen tills jag fick upp ett hål på cirka en kvm i väggen -Sen tog den brutala metoden överhanden: Ett järnspett stack jag ner i hålet och i den krokade jag fast en kätting som jag förtöjde i traktorn. Jag drog lite försiktigt och det gick förvånansvärt bra. En stor del av väggen följde med och nu är problemet som du påtalade Poggan hur jag ska få upp den på traktor kärran : ) Med denna metod så torde den inte dröja mer än ett par dar att riva teglet. Sen tar det väl en månad att forsla bort skräpet

Du klädde väggen med utegips innan panelen Poggan. Vad är fördelen med utegips kontra asfaboard?

Fördelen är väl att gipset inte brinner antar jag (om nu olyckan skulle vara framme), sen tror jag att huset blir lite "stabilare" med en gipskonstruktion under panelen.
Vad det finns mer för fördelar kontra asfa vet jag inte.

I
Poggan skrev:
Fördelen är väl att gipset inte brinner antar jag (om nu olyckan skulle vara framme), sen tror jag att huset blir lite "stabilare" med en gipskonstruktion under panelen.
Vad det finns mer för fördelar kontra asfa vet jag inte.

Jodå. Gips 'brinner' visst, eller rättare sagt kartongen brinner och gipset 'smälter' i kemisk omvandling under hettan.

Gips är inte obrännbart, som en del tror. Det är bara brandhämmande.

Och stabilare blir det inte heller. Gips tål inte några stora rörelser parallellt skivan. Då knäcks och krossas skivan av skjuvkrafterna. Men det är inte skivan i sig som har dålig hållfasthet, utan skärkrafterna runt infästningarna antingen det är gipsspik eller skruv, som blir problemet.

Fördelen ligger istället i att gips är vindtätare än asfaboard. Samtidigt är det sämre värmeisolering i gips än asfaboard.

Smidigaste sättet är att riva det med grävmaskin ösa upp det på en vagn och kör bort det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.