EKK: får man dra denna kablen i en gömma. Tex om man kapslar ett radiotaro rör i en låda. får man lägga en ekk kabel i den eller måste man lägga den i rör? eller ska man lägga ekrk istället?

Låt oss säga att man har uttag andra änden i rummet och desutom huvudlampan där. kan man använda 4g1.5 kabel och ta både till utaget och till lampan... dvs en extra ledare för styrström till lampan....? eller måste man dra dubla 3g ledningar?

Nej på första frågan och ja på andra.

får man dra ekk i rör eller slang?

om inte vilken kabel ska man dra gömt. ekrk lr eklk. och vad var skillnaden mellan dessa?

frågar mest för att veta. så man kan dubbelkolla...

Dra den i slang så blir det bra

Du får lägga EKK och EKLK skyddat i exvis rör. EKRK får inte läggas dolt.

finns det någon sida man kan läsa om det? dvs olika kablar och hur de får användas?

En elektrikare påstod idag för mig att ekk var ok att dra bakom golvlisten, om inte annat gick,
Stämmer det ? Skulle iså fall passa mig..

Mäster skrev:
En elektrikare påstod idag för mig att ekk var ok att dra bakom golvlisten, om inte annat gick,
Stämmer det ? Skulle iså fall passa mig..
Om den ligger i vp rör hela vägen är det ok annars inte.

Smile.75 skrev:
Om den ligger i vp rör hela vägen är det ok annars inte.
Fel svar...:(

märkligt att EKK får spacklas in egentligen tycker jag... borde vara tvunget att ha EKLK till sånt..

Kabel i vägg måste ligga löst och ha dragavlastning i ändarna. Eller i VP-rör som redan nämnts ovan.

Fast jag vill ha den mellan vägg och golvlist en sträcka, inte i vägg vid golvlist

Det går utmärkt att lägga EKK löst bakom fotlist, OM man använder fotlist avsedd för det ;)
Var nyligen på ett bygge där de använde lister som typ hakades på bleck i väggen, sedan var de urfrästa 2cm baksida/ovansida där man lägger kabeln. Slutligen trycker man på ett slags lock, samma färg/material som listen i sig.

Slutresultatet blev en fotlist, normalhög, 2-3cm tjock. Ser riktigt bra ut och fruktansvärt smidigt om man bygger om och inte kan fräsa in kabel överallt.
Exakt samma lister användes till foder såklart.

Redigerat:
Ok, rätt svar :), Jag har ett gäng sådana lister i ekimitation liggandes, ser inte helt bedrövliga ut..
Då blev det genast enklare, då jag tror att väggen ifråga är av granit, eller möjligen någon hårdmetall,,,,,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.