Låter som du är i behov av turbulatorer och dragbegränsare så att du kan köra med helt öppet rökgasspjäll enligt mina funderingar.
Har inte värmebaronen nå turbulatorer i pannorna? Om inte har dom då tänkt kompensera det med långa tuber!?
Du verkar ju ha bra drag när du måste strypa med spjäll, skulle nog lätt kunna sätta dit några turbulatorer.

Men det kanske finns nån mer kompetent på värmebaronen pannor här på forumet?
 
Nu har jag stängt luckan lite mer där både primär- och sekundärluften kommer in, och nu får jag blålåga vid något lägre temperaturer, runt 250-270 grader, så det var inte svårare än så.
Skönt när det är enkelt ibland, fast det hade varit spännande att experimentera med turbolatorer :)
 
Vad jag vet så levereras VB-s självdragspannor utan turbulatorer... Jag har själv en VB Vedolux 37, fläktstyrd, men där satt en full uppsättning i vid leverans... I övrigt är den pannan i stort sett precis likadan som självdragspannorna, bara att det sitter en styrpanel för fläkten på den, och rökgasspjäll saknas... När pannan är nysotad så ligger jag på en rökgastemp på ca 185-200 grader...
Morsan däremot eldar i en VB 50 kw självdragspanna som är från 2002, och ligger på en rökgastemp mellan 250-325 grader ungefär, och där saknas turbulatorer...Så jag tror att lösningen på problemet är att beställa en uppsättning sådana, för då borde din rökgastemp ramla ner närmare 100 grader... Glöm dock inte att du kan riskera kondens längst upp i skorstenen om den är lång, och rökgastempen från pannan är för låg...
Måste dock säga att jag tycker det är bra sniket av tillverkaren till en så pass dyr panna, att inte kunna lägga med en uppsättning vid leverans... Annars brukar VB-s pannor inte bjuda på några otrevliga överraskningar alls utan bara luffa på...

Lycka till!
 
Jaarmanen skrev:
Jag har problem med att justera min Atmos panna eftersom den saknar sekundärluftspjäll, det är ett och samma spjäll till primär och sekundärluft och det är inte optimalt på något vis. Har funderingar på att installera en lambdasond just för att kunna se hur det går med förbränningen.

När det sägs att "ingen rök syns om det inte är kallt" gäller det bara när pannan är i full drift eller även under uppstarten. min pannna bolmar som tusan i början.
Har nyligen satt in en ny atmos 40kW, primärluften går att justera men sekundärluften tas in genom två hål strax nedanför dragluckan och kommer in genom en massa småhål i rostret, detta går inte att justera.
Tydligen har jag för torrt bränne, vilket gör att sekundärluften inte räcker till och därmed får jag ingen slutförbränning av gaserna. Detta innebär att det ryker som fan ur skorstenen i ca 2,5 tim efter tändning, och att det imellanåt antänder i rökröret när dragbegränsaren släpper in syre. Nån blålåga tror jag inte förekommer överhuvutaget. Har provat att öppna nedre luckan nån gång med rökgasexplosion som ett brev på posten. Ganska spännande eldning med andra ord...
Ska prova att ha brännet liggandes ute istället, får se om det hjälper.
 
Om du minskar eller ökar primären så hittar du tillslut en blandning som funkar.'
För när du har konstant drag i pannan som du får med en fläkt så minskar eller ökar du även sekundärluften då du minskar/ökar primären.
Det blir ju lättare för luften att färdas den ena eller andra vägen fex om du minskar primren då ökar ju motståndet för luften att vandra den vägen då ökar automatiskt sekundärluften iom att det blir lättare för luften att ta den vägen.
 
Jo det kan väl va sant, men jag har provat allt från nästan stängd primär till max öppet, skillnaden blir att med mindre primär så får jag rökgasexplosioner i vedutrymmet, i värsta fall med halvmeter eld ut genom dragluckan, nu kör jag med max öppet primär då det fungerar minst dåligt...
Enligt flera jag pratat med så fungerar inte dessa pannor med allt för torrt bränne, då det brinner för fort, bildas mer gas än vad syret räcker till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.