Hej jag håller på att bygger ett garage som är sammanbyggt med vårat hus.
garaget är på 70 kvm och har ett upphöjt fack i taket för billyft.
jag har satt dubbelgips på väggen mot huset för att klara brandklass EI30. Men min fråga är ska man behöva sätta dubbelgips i taket med?
På min bygganmälan står det Garagets vägg och tak mot huvudbyggnaden skall brandklassas i EI30
garaget är på 70 kvm och har ett upphöjt fack i taket för billyft.
jag har satt dubbelgips på väggen mot huset för att klara brandklass EI30. Men min fråga är ska man behöva sätta dubbelgips i taket med?
På min bygganmälan står det Garagets vägg och tak mot huvudbyggnaden skall brandklassas i EI30
Medlem
· Jönköpings län
· 33 inlägg
Hej, hade samma problem men enlig min Ka så räckte det om jag dubbelgipsade hela väggen, det vill säga upp till nock på den vägg som sitter ihop med huset. Det blev visserligen smidigare för mig att ta vägg och tak så det gäller nog att jämföra ytor? Vad som är smidigast!
Medlem
· Jönköpings län
· 33 inlägg
Precis det var det jag kom fram till också men jag hyrde gipslyft sen 120*240 budgetgips från byggmax och det blev rejält prisvärt, sen väv och färg från byggmax, blev billigare än andra alternativ och riktigt fin för att vara ett garage visserligen byggmax budgetväv och färg! Satsar hellre mer pengar inne i huset
Medlem
· Jönköpings län
· 33 inlägg
Vet inte om mats o missförstod mig eller om jag missförstod, 1:a prio från KA var dubbelgips golv och vägg annars vägg gränsande mot huset
Redigerat:
Det beror på vad du har mer!, isolering bakom?, glas eller stenull?, någon extra skiva av annat material, osv.mange 82 skrev:
En ren 13mm gips, utan extra isolering bakom klarar EI15 på marginalen. Eller egentligen 14,4 minuter räknat med additionsmetoden.
En protect F brandgips fixar 17,6 minuter.
Kolla lite mer i det här dokumentet, additionsmetoden beskrivs från sida 30 och framåt.
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brandoljud2007.pdf
Medlem
· Jönköpings län
· 33 inlägg
Ser nu att jag skrev fel i mitt förra inlägg, givetvis ska det vara dubbel gips i vägg och tak eller alternativet dubbel gips i hela angränsade väggen upp till nock, dvs om min ka har rätt
Liknande trådar
-
Garagetak i betong, som läcker.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Behövs brandklassad vindslucka i garaget?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken brandklass behövs för garaget
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Sätta brandklassad massiv innerdörr till garaget?
Fönster & Dörrar -
Kostnad för brandklassa(isolera) garaget
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus