Anders_Roslagen: För att inte kapa Sophies tråd så mycket startar jag en egen. ;) Där får du gärna svara på om det är nygjort eller gammal fernissa?

aof skrev:
Är det ett gammalt skurgolv skall det absolut inte oljas, då blir det mörkt och grått och ser bedrövligt ut (vi har råkat välta ut en burk linolja på ett av våra golv), på ett nytt golv fungerar det bättre. Vi har blandat till en mörk fernissa till bla vårt köksgolv och det blev i våra ögon jättefint och är lätt att hålla rent.
Det handlade ju om nyköpta golv, precis som i vårt kök. Jag vidhåller att det i så fall kan finnas en funktion att olja, i kök och hall, även om det tar några år till innan det ser ut som ett skurgolv. Vårt börjar absolut se ut som ett skurgolv nu, och då är det inlagt 2004. Men i ett sovrum behövs det inte, det tror inte jag heller.

Fint med fernissade golv!

Ja inte tar jag illa upp om tråden blir kapad inte...jag gillar fernissade golv oxå! ;)

Och som TorpSara skrev så är det ett nytt obehandlat golv vi ska lägga in. Vi provar med att bara såpa. Men det är furu så vi kanske ska ta och flytta om lite på möblerna som Aof tipsade om. fast sängen den får stå...den kan vi inte flytta. Finns bara ett ställe att ha den på!

och att man ser märken och sånt i början det får man leva med. Det stör mig inte. Men jag har sett ett nyinlagt golv i ett sovrum som lämnats obehandlat och det ser fruktansvärt ut. Det har bara torkats av i och för sig tror jag. Nog inte skurat på riktigt. Men det är så grått och smutsigt och så vill jag inte ha mitt golv. I vårt förra hus oljade vi golvet i köket men gick sen över till att skura och det blev bra även om vi bara bodde där 3 år och inte hann få nån riktig skurgolvsyta. var mest det jag tänkte på...

Måste bara fråga vad det är för tapeter, tycker de var väldigt vackra!

Sophie skrev:
Skurklossar tycker jag oxå är viktigt men min sambo ville gärna slippa tillverka det... ;) men han verkar inte slippa undan ändå!!
Skurklossar kan man visst göra på olika sätt. Här hemma har någon varit kreativ och återanvänt gammal golvsockel. Följaktligen har vi rätt orginella, profilerade klossar.... fast det hade nog varit bättre om de låtit socklarna sitta kvar utmed golven.

Ja nog kan de variera alltid. Denna gången är det ju ett torp från 1850 det handlar om så det blir bara släta med en avfasning mot dörrkarmen. Men i förra huset som var ett sekelskifteshus gjorde vi de lite mer "avancerade".. men så var ju listprofilerna där mycket mer oxå...

De vi tillverkade då såg ut så här.

• listbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En ny fundering. Vi ska till att hyvla snikerierna nu och även om vi gör en stilrenovering så vill jag att det ser rätt ut! I de böcker jag läst om byggnadsvård står det bara att snickerierna var rejäla, av ansenlig bredd och liknande...men ingenstans står det vad det betyder. Det finns massor av bilde och teckningar på profiler men hur höga/breda ska de egentligen vara? Vi kunde ju bara kopiera rakt av i förra huset eftersom där fanns lister kvar i nåt rum...men nu finns inget.

Är det nån här som vet hur höga golvsocklar vi bör ha och hur breda dörr och fönsterfoder bör vara för att stämma i ett torp från 1850 ungefär?

Springer och mäter våra kvarvarande original...
Foder ca 10,15 (fyra tum), Golvsockel i sovrummet, utan profil: ca 20,3 (8 tum).

I övrigt har vi Gysinges sekelskifte. http://www.gysinge.nu/frames.aspx?sectionId=980 Stämmer väldig väl med det originalfoder vi hittade, men den gamla golvsockeln är mycket rustikare, som deras handhyvlade.

Ja, av de foder och golvsocklar jag har sett har de varit i de dimensionerna, 15-20 cm ungefär och ganska tjocka. Bifogar en bild tagen i en stuga byggd i början av 1800-talet, där var fodren ca 15-16 cm breda tror jag.

• dorr.jpg
Tittar i "Hjälpreda vid kulturhistorisk renovering", där finns ett 40-tal profiler skissade. De från mitten av 1800 verkar vara kring 120-130 mm med tjockleken strax under 30 mm, men det behöver ju inte vara representativt förstås. Det är mest 1700-tals foder avtecknade och de varierar mycket i storlek.

TACK!! för alla mått! :) Nu är det lite lättare att få rätt på det.

Jag har insett att man kommer långt på att tänka i tum. Då ser det alltid rätt ut, oavsett om det är 4, 5, 7 eller 8.

Ja det är väl sant...man mätte ju så förr. Och min snickarsambo gör det alltid faktiskt!!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.