Hej på er!

Jag håller som bäst på att installera ett DSC PC1616 och börjar redan stöta på patrull.

Mina första första frågor till er med kunskap blir;
1. Jag ska ha två sirener, en inomhus och en utomhus. Ska jag ansluta dessa med batteribackup, och i så fall hur? Sirenerna jag fick med i paketet har följande anslutningar: +, - och signal (fallande + eller fallande - vid larm). Hur kopplar jag detta? PC1616 ger väl signal ut vid larm, inte tvärtom? En anslutning via batteribackup kan väl dessutom ställa till det om jag vid något tillfälle behöver bryta strömmen till larmet, t.ex. vid inkoppling av fler detektorer?

2. Jag kommer att göra åt alla mina zoner, så jag vet inte var jag ska koppla in larmskåpets larmbrytare. Jag tycker mig ana att man kan koppla in signal via PGM2, men i den norska manualen står det något om att PGM2 bara kan användas till 24h överfallssignal (den svenska manualen är ju inte mycket att ha...).

3. Jag vill koppla 2-3 magnetkontakter till en zon, hur kopplar jag detta om jag vill köra dubbelbalanserat?

Det var allt för stunden, men det lär nog komma fler frågor...

Punkt 2 och 3 har jag löst, men den första frågan skulle jag gärna vilja ha svar på. Finns det ingen som kan hjälpa mig med det?

Har köpt ett 1832 men inte hunnit installera det än. Med reservation för att jag kan ha fel tror jag så här:

Batteribackupen har inte med sirenen att göra. Den har separat anslutning till moderkortet.

Sirener ansluts till Bell + och -.

Plus och minus in i siren.

Från larmet kan du koppla så att PGM ger MINUS ut vid larm.
Denna PGM utgång kopplar du i så fall till din siren med inbyggt batteri backup.

Kom ihåg att använda ändmotstånd på BELL utgången.

f91jsw: Du pratar om batteriet i lartmcentralen. Det jag pratar om är interna batterier i sirenerna.

el_richard: Menar du att PGM växlar från V+ till gnd? I så fall skulle det gå att göra så, för min siren vill ha antingen V+ eller jordat när det INTE larmar, för att börja tjuta när den tappar denna signal (detta för att sirenen ska tjuta ifall nån klipper kabeln).
Detta löser dock inte hur jag ska göra ifall jag behöver bryta strömmen till larmet, då kommer det bli ett herrans liv...

Ingen professionell larminstallatör som kan tala om hur man ska göra?

Halloj..

Du har tänkt helt rätt, utomhus siren kommer tjuta om du bryter spänningen till larmet och tar bort backup batteriet till larmet.
Men varför vill du bryta strömmen till larmet? när det väl är installerat så behöver väll du inte göra det.

Om du mot all förmoden vill göra det så får du lägga 12V+ kabeln på batteriet om du nu vill bryta spänningen till inbrottslarmet.

/Daniel

dali skrev:
f91jsw: Du pratar om batteriet i lartmcentralen. Det jag pratar om är interna batterier i sirenerna.

el_richard: Menar du att PGM växlar från V+ till gnd? I så fall skulle det gå att göra så, för min siren vill ha antingen V+ eller jordat när det INTE larmar, för att börja tjuta när den tappar denna signal (detta för att sirenen ska tjuta ifall nån klipper kabeln).
Detta löser dock inte hur jag ska göra ifall jag behöver bryta strömmen till larmet, då kommer det bli ett herrans liv...

Ingen professionell larminstallatör som kan tala om hur man ska göra?
Vad heter sirenen?

Annars lägga in ett mindre relä som bryter minus när larmet går...

PGM utgångarna går att invertera....

M
Lägg sirenen på bell, behöver du bygga ut i framtiden så får du tysta sirenen. Visst kan du lösa det med PGM-utgångarna men jag ser inte riktigt orsaken.

miss information skrev:
Lägg sirenen på bell, behöver du bygga ut i framtiden så får du tysta sirenen. Visst kan du lösa det med PGM-utgångarna men jag ser inte riktigt orsaken.

Men då får han ju inte till det med backupbatteriet..

M
el_richard skrev:
Men då får han ju inte till det med backupbatteriet..
Hur menar du nu? Batteriet sitter ju i sirenen.

M
Ahh, nej jag läste lite för fort. Han vill alltså ha batteribackup på en siren utan batteribackup. Ja då kan han ju fuska ihop det med PGM, eller köpa en riktig siren.

nja, gissar på att han menar sirenen över bell och sab över PGM, så faller spänningen så tjuter sirenen med backup.

miss information skrev:
Gör jag på det viset så har jag ju ingen nytta av batteriet i sirenen...
Som någon tippsade om så går det ju att invertera PGM som följer larm, dvs PGM ger signal så länge det inte larmar. Om någon klipper kablarna till sirenen eller om larmet går så kommer det att tjuta.
Jag undrar bara om det är så här man verkligen ska göra?

Ja, det är så du får laddning på batteriet också, annars kommer nog det tröttna efter nått år i vårt bistra klimat.
Nyfiken: Vad är det för sirén, modell?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.