mycket intressant, det var något sådant jag tänkte mig också, är det clas ohslons 35-1220 som du använde?

Nu måste man tänka "bakvänt" antar jag när det gäller inkopplingen, när man kopplar den till tappvatten så

varmvatten från pannan-------------V---------------------blandat tappvatten
kallt vatten-----------------------------/

Men hur ska jag koppla i fallet att jag vill ha den som ventil till tanken istället?

Och ska jag koppla den i slutet eller början av slingan?
Helst vill jag koppla in den istället för en radiator jag har i ett förråd.
 
Redigerat:
Befinner mig i en liknande situation som trådskaparen och har en CTC 265B, flyttar in i huset 2:a januari.

Skillnaden är att vi har en ack-tank också, kommer vi få skyffla ved dygnet runt för att håla värmen tror ni? 3-barns familj i 1½ plans så det går ju lite vatten.. Problemet är att jag tror inte det finns nåt el alternativ i pannan, att det är olja eller ved punkt slut annars får vi inget varmt nånstans, och vi hade gärna väntat med pellets till nästa säsong.
 
H
Danne031 skrev:
Befinner mig i en liknande situation som trådskaparen och har en CTC 265B, flyttar in i huset 2:a januari.

Skillnaden är att vi har en ack-tank också, kommer vi få skyffla ved dygnet runt för att håla värmen tror ni? 3-barns familj i 1½ plans så det går ju lite vatten.. Problemet är att jag tror inte det finns nåt el alternativ i pannan, att det är olja eller ved punkt slut annars får vi inget varmt nånstans, och vi hade gärna väntat med pellets till nästa säsong.
Är det någon som har talat om för dig att ved är ett alternativ i den pannan? Den klarar helt enkelt inte av att leverera de 11-12 kW enegi som en villa behöver även om du står hela natten och eldar. Ta dig en titt i pannan så ser du att det inte finns några kökgångar som tar hand om värmen innan den går ut i skorstenen. Bestående skador på skorstenen blir följden om du eldar på för hårt så det kan bli riktigt dyrt att inte släppa tankarna på att pannan är avsedd för ved.

Varför du inte installerar en pelletsbrännare förstår jag inte, men oljan är ju just för tillfället billg så passa på innan den går upp igen.
 
Håller helt med! fast med pellen då...
Jämfört med oljan om du skall investera i pellets om säg 2-2.5 år så har du tjänat in prylarna ...sätt in dom i nya pannan om du skall byta? 265 är en bra pellepana annars(bortsett från askutrymme)...litet ..plus ingen svängbar lucka:(......Men hyfsat i övrigt....kör så det ryker....

Mvh
 
Alltså någon gång har det i alla fall eldats med ved för det är ordentligt svart ovanför luckan, och det står ju i manualen att det funkar (eller funkade 1975). Men nej, det är ingen som sagt att det funkar tillfredsställande med bara ved.

Det lutar åt en pelletsbrännare ganska omgående för nu har jag fått förklarat för mig fler än en gång att 265 är en rätt kass panna för ved.

Tack!
 
jag fick tag i billiga bricketter som jag eldar med tills jag fått dit pelletsbrännaren, funkar bra. Och jag vet inte hur det ser ut i din panna, men att det bara skulle vara "rakt ut" är väl inte säkert, i min måste rökgaserna först ta sig upp och sedan ner till skorstenen vid botten på pannan. Rökgastempen precis vid utsläpp är ca 250 om jag sänker den mer kommer jag troligtvis få problem med draget, Och rökgaserna vid skorstensutsläppet, efter 6 meter murad skorsten är säkert mkt lägre.

Det är inte säkert att det är så smart att lägga pengar på pellets, om ni snart ska skaffa pump i stället. Dyra bricketter kan man ju köpa något paket för att testa med, rökgastermometer kostar 98 kr clas ohlson.

Enda problemet som jag ser är att du måste elda manuellt ganska ofta, men hade du haft ved skulle det varit ännu värre. Och man måste lägga i en laddning innan ni duschar så klart. Sotar gör det inte nämnvärt, och väldigt lätt att tända upp om du får in "knycken". Har inte heller problemet att det är låga temperaturer i början av upptändningen, efter en kort stund är det full värme i eldhärden.

Om villan kontinuerligt behöver 12 kw så kanske det är dags att fundera på andra åtgärder istället/också, jag har en ganska kasst isolerad, stor villa som klara sig med 7-9 inklusive tappvatten. Källarplan + våningsplan. Vid riktiga köldknäppar kan det kortsiktigt vara mer ekonomiskt med något elelement just där det är kallt, eller tillfälligt stänga det rummet om man inte måste ha det alltid, så som gillestuga e.d

Just det ja, absolut nödvändigt är att isolera pannan med stenull, tar en timme ungefär, stenullskivor och plåtreglar (den man har i botten på en plåtregelvägg) funkade bra för mig, och popnittången.

Ser att du har acktank, desto bättre, och det borde betyda att någon eldat med fast bränsle, oljeejdningen motiverar knappast investering i acktank. Prova dig fram hur många bricketter man kan lägga i utan att tempen ökar för mkt, en ledstjärna kan vara energiinnehållet i bricketterna, min panna klarar 20 kw åtminstone utan problem.

Som sagt, det är kanske inte någon långtidslösning, men ger lite tankeutrymme tills ett annat beslut är fattat.
 
Redigerat:
Valbobygge skrev:
Hej igen! Nu har ni kanske flyttat in?

Och kanske kollat vad det är för panna? Om pannan har omvänd förbränning med ett keramikroster i botten på vedrummet och lite andra stenar så har du en panna som duger hyffsat. Saknar du stenar ska du nog inte elda ved utan satsa på pellets. Köp en rökgastermometer på Clas Ohlson för en dryg hundring och kolla vilken temperatur du skickar in i skorstenen. Över 300 grader är skadligt för skorstenen och huset kan börja brinna. En bra kombipanna eldad på rätt sätt bör kunna ha en rökgastemperatur på 200-250 grader. Vår panna (en orange CTC Regent) från -91 med keramisk förbränning fungerar utmärkt.

Ang expansionskärl. Det spelar ingen roll vilket expansionskärl du använder bara de är avpassade för ditt behov.

Vedeldning innebär större volymändringar hos vattnet. Du måste se till att expansionskärlet klarar detta utan att släppa ut vatten.

Vi har öppet kärl på vinden. Vi har ett 200 liters expansionskärl och kommer bygga ut ackumulatortankvolymen till 3750 liter. Ett slutet kärl hade blivit mycket stort då vi har pannrum i källare och 2 plan ovan detta. Vi hade inte klarat oss på ett 400 liters kärl.

Räkna med minst 5% expansionsvolym för ett öppet kärl.

Ett slutet kärl kan behöva vara mer än 10 %. Höjd till översta element är en parameter att ta hänsyn till. Detta måste du räkna på.

Trycket i vårt system är 0,8 bar i pannrummet, dvs 8 meter upp till expansionskärlet. Hade vi valt ett slutet kärl så kan vi bara utnyttja 0,7 bar innan säkerhetsventilen öppnar.

Öppet system
+Mindre volym
+Billigare kärl
-Läckagerisken på vinden

Slutet system
+Ingen läckagerisk på vinden
+Enkelt att ansluta till systemets kalla sida (du spar 5% ved på att skicka kallvatten till expansionskärlet istället för varmvatten).
-Större volym, särskilt vid fler våningsplan.
-En pryl till i pannrummet som tar plats. (jag sätter hellre in fler ackumulatortankar)
Hej igen o tack för alla råd!

Jo nu har vi flyttat in och det enda som saknas e internet:( det är en ctc 265B -76 som härskar i källaren så ved e ju uteslutet vilket e synd för jag har ca 90 kubik liggade på gården:p men men det finns ju kamin... nu har jag bestämt mig för pellets då denna panna verkar hyfsad för detta så imorgon skall jag åka och köpa mig en (hoppas jag) pellex-KMP-PX21 som verkar bra. återkommer snart med resultat. /christian
 
H
Låter bra. Fungerar varmvattenslingan i pannan bra så kan det hålla i många år än...
Du bör direkt investera i en dragbegränsare för annars blir pelletseldningen omöjlig att justera in.
Hur är det med shunt? Ovanligt att det sitter motorshunt på en så gammal panna. Kan ju också vara en investering att fundera på.
KMP PX21 fungerar bra i den pannan. Ska du köpa en begagnad så kolla hurpass mycket uppgraderad den är. Varmluftständning måste du ha för den gamla tändningen med dieselstift var urkass. Processorversioner finns det en del, men det lönar sig att uppgradera till den senaste.
Som ny finns det ju brännare som kanske är lättare att komma till tals med men där gör man som man vill.
 
Till alla som skrivit i denna tråd!!
om ni eldar med fastbränsle dvs ved MÅSTE det finnas en syr ventil om det är ett slutet expansionkärl !!
Annars kan det bli ångbildning i värmesystemet vilket är direkt livsfarligt!
 
drakhenke skrev:
Till alla som skrivit i denna tråd!!
om ni eldar med fastbränsle dvs ved MÅSTE det finnas en syr ventil om det är ett slutet expansionkärl !!
Annars kan det bli ångbildning i värmesystemet vilket är direkt livsfarligt!
Sanning med modifikation.
Vid fastbränsleeldning måste det finnas "tre av varandra oberoende skydd mot personskada till följd av högt tryck och temperatur" och ett av dessa skydd kan vara men behöver inte vara syrventil.
Allt enligt BBR som i detta fall hänvisar till AFS.
 
H
drakhenke skrev:
Till alla som skrivit i denna tråd!!
om ni eldar med fastbränsle dvs ved MÅSTE det finnas en syr ventil om det är ett slutet expansionkärl !!
Annars kan det bli ångbildning i värmesystemet vilket är direkt livsfarligt!
Det MÅSTE det inte. Dessutom är det bara vid vedeldning med tank som SYR ventil gör någon nytta.
 
det här är vad besiktningsmannen kom med och vi fick snällt kompletera!

och den pannan hade fasen ingen acc tank
 
  • namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.