3 283 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Ta bort gipsputs på källarvägg ?
Håller på att göra om källaren. Alla väggar utom en är obehandlade lecablock så tankem är att dom skall putsas. Men en yttervägg har typ gipsputs eller spackel och detta tänkte jag ta bort och därefter puts. Jag har sökt på forumet och hittat diverse förslag på maskiner som man kan slipa bort gipsputsen.
Men min fundering är, lecablock är ju inte släta utan öppna så gipsputsen är ju 5-8mm in i lecablocken. Måste allt bort och om ja, då mådte man ju slipa bort 6-8mm av lecablocken. Är det så eller kan man blästra istället eller kan det vara lite gipsputs kvar som då hamnar under den nya putsen.
Tänkte använda C-bruk, hustet är byggt -81 på oisolerad platta, källar ytterväggarna har 65mm isodrän på utsidan. Tacksam för svar.
Men min fundering är, lecablock är ju inte släta utan öppna så gipsputsen är ju 5-8mm in i lecablocken. Måste allt bort och om ja, då mådte man ju slipa bort 6-8mm av lecablocken. Är det så eller kan man blästra istället eller kan det vara lite gipsputs kvar som då hamnar under den nya putsen.
Tänkte använda C-bruk, hustet är byggt -81 på oisolerad platta, källar ytterväggarna har 65mm isodrän på utsidan. Tacksam för svar.
Om du har tänkt att göra en "tjock" putsning med lister och hela baletten, så är nog C-bruk bra. Men om du vill klara dig undan så enkelt som möjligt så rekommenderar jag Serpo 135 eller motsvarande vars ballast är mindre. C-bruk har ballast upp till 3 mm vilket gör att man måste göra putslagret minst så tjockt, annars kommer putsbrädet att "rulla" på dessa stenar.
Har du provat att knacka ner gipsputsen?
Om det var min källare så skulle jag nog inte känna att jag var tvungen att få bort varenda spår av gipsputsen, men så mycket som är arbetsmässigt rimligt.
Har du provat att knacka ner gipsputsen?
Om det var min källare så skulle jag nog inte känna att jag var tvungen att få bort varenda spår av gipsputsen, men så mycket som är arbetsmässigt rimligt.
Det verkar inte vara gipsputs utan väggen är nog bredspacklad med sandspackel typ vanligt väggspackel direkt på lecablocken. . Tänkte nog lägga på ca 10mm puts. Det som ororar mig är hur spacklet som blir kvar bakom det nya putslagret kommer reagera med fukt i väggen.