2 872 läst · 12 svar
3k läst
12 svar
Tvist om elförbrukning
Vi har en stuga på en ö, den vinterstänger vi varje år i september och då slår vi alltid av huvudströmbrytaren. När isen lagt sig åker vi dit emellanåt för att se till den.
I februari i år bytte Vattenfall ut elmätaren och lämnade då på huvudbrytaren efter bytet för om den är avslagen så fungerar inte fjärravläsningen. Nu har vi fått en elräkning med en förbrukning på nästan 8000 kWh för den tid då elmätaren varit/skulle varit avslagen. Dels så påstår Vattenfall att vi haft förbrukning under perioden från avstängning av huvudbrytaren fram till bytet, sen från bytet fram till i maj när vi startar sommarsäsongen.
Vi har självklart protesterat, dels bett om bevis att förbrukning verkligen har skett från vår avstängning fram till bytet, men den gamla mätaren finns inte kvar så det är avläst mätarställningen som gäller. Dels har vi protesterat mot att de lämnat huvudbrytaren i påslaget läge efter bytet och menar att den förbrukning som då skett inte är vårt ansvar.
Vad tror/tycker ni, kommer vi att måsta betala nästan 10000 kr för el som de delvis inte kan bevisa att vi förbrukat, dels inte ansvarat för att förbrukning skett. Vattenfall anser i sitt första svarsbrev att så är fallet.
Vart vänder vi oss i nästa steg?
I februari i år bytte Vattenfall ut elmätaren och lämnade då på huvudbrytaren efter bytet för om den är avslagen så fungerar inte fjärravläsningen. Nu har vi fått en elräkning med en förbrukning på nästan 8000 kWh för den tid då elmätaren varit/skulle varit avslagen. Dels så påstår Vattenfall att vi haft förbrukning under perioden från avstängning av huvudbrytaren fram till bytet, sen från bytet fram till i maj när vi startar sommarsäsongen.
Vi har självklart protesterat, dels bett om bevis att förbrukning verkligen har skett från vår avstängning fram till bytet, men den gamla mätaren finns inte kvar så det är avläst mätarställningen som gäller. Dels har vi protesterat mot att de lämnat huvudbrytaren i påslaget läge efter bytet och menar att den förbrukning som då skett inte är vårt ansvar.
Vad tror/tycker ni, kommer vi att måsta betala nästan 10000 kr för el som de delvis inte kan bevisa att vi förbrukat, dels inte ansvarat för att förbrukning skett. Vattenfall anser i sitt första svarsbrev att så är fallet.
Vart vänder vi oss i nästa steg?
Moderator
· Stockholm
· 52 306 inlägg
Förbrukningen fram till mätarbytet är ju en slutavläsning av den gamla mätaren, det kan ju vara el som är förbrukat före det ni stängde av brytaren (eller gjorde ni själva en avvläsning då?). Det ni blivit debiterade tidigare är ju bara en preliminär uppskattning av er förbrukning.
Att de däremot lämnar brytaren på, och det resulterar i kostnader är ju en intressant nöt att knäcka. Jag misstänker att de varnat för att brytaren komemr att lämnas på i samband med att de aviserat bytet, då går de nog fria.
Att de däremot lämnar brytaren på, och det resulterar i kostnader är ju en intressant nöt att knäcka. Jag misstänker att de varnat för att brytaren komemr att lämnas på i samband med att de aviserat bytet, då går de nog fria.
Vattenfall gjorde en avläsning den 26/8 och vi stängde stugan i mitten på september så en mindre förbrukning har då skett. De har inte varnat eller upplyst om att brytaren kommer att lämnas på.
Vilka apparater som dragit 8000 kWh kan inte jag heller förstå, när vi var till stugan i slutet på januari var inget påslaget.
Mätarställningen den 26/8 var 31154 och vid nedmontering den 24/2 påstås den varit 35889. Jag tror att den som då avläst mätaren avläst eller knappat in fel värde, kanske skulle det ha varit 31889, det skulle ha givit en förbrukning på 735 kWh för ca 3 veckor vilket är rimligt,
Vilka apparater som dragit 8000 kWh kan inte jag heller förstå, när vi var till stugan i slutet på januari var inget påslaget.
Mätarställningen den 26/8 var 31154 och vid nedmontering den 24/2 påstås den varit 35889. Jag tror att den som då avläst mätaren avläst eller knappat in fel värde, kanske skulle det ha varit 31889, det skulle ha givit en förbrukning på 735 kWh för ca 3 veckor vilket är rimligt,
Det du bör göra snarast är att installera en huvudbrytare efter mätaren så att du kan fimpa all el som du själv vill.
Sen - hur stämmer 8000kwh med er årliga förbrukning rent historiskt - i mina öron låter 8000kwh mycket för ett fritidshus som är vinterstängt. Om nu det visar sig att det är en orimlig förbrukning för den tiden så tycker jag att du borde ha ett starkt case.
Sen - hur stämmer 8000kwh med er årliga förbrukning rent historiskt - i mina öron låter 8000kwh mycket för ett fritidshus som är vinterstängt. Om nu det visar sig att det är en orimlig förbrukning för den tiden så tycker jag att du borde ha ett starkt case.
Normal årsförbrukning ca 3500 kWh. Nu har de debiterat 9267 kWh för perioden 07-08-26 till 08-09-13 + en preliminär debitering på 1292 kWh för perioden 08-09-13 till 08-10-31 eftersom huvudbrytaren är avstängd och fjärravläsning ej kan ske.
De antar tydligen att vi förbrukar el även nu trots att huvudbrytaren är avstängd.
De antar tydligen att vi förbrukar el även nu trots att huvudbrytaren är avstängd.
Vattenfall borde rimligen inse att det är nåt galet om ni har en historisk årsförbrukning på 3500kWh - någon form av sunt förnuft måste till.
Den preliminära debiteringen blir också automatiskt hög till följd av extradebiteringen. Har du kollat den verkliga förbrukningen sedan mätarbytet?
Den preliminära debiteringen blir också automatiskt hög till följd av extradebiteringen. Har du kollat den verkliga förbrukningen sedan mätarbytet?
En liten notering som dock inte hjälper er för det som varit, men ändå. Nya elmätaren har väl en egen inbyggd huvudbrytare och om bara denna eller eventuell huvudbrytare *efter* elmätaren används kommer fjärravläsningen alltid att fungera vilket innebär att de åtminstone inte kommer att debitera er för gissad förbrukning.
Min begäran om rättelse av fakturan har nu handlagts av Vattenfalls "Reklamation och utredning" och som väntat avvisar de alla mina krav och hänvisar till sin kundombudsman om jag inte accepterar fakturan.
Kundombudsmannen är ju anställd och avlönad av Vattenfall och är väl av den anledningen knappast opartisk, så om även denne avvisar kravet, vart vänder jag mig då?
Kundombudsmannen är ju anställd och avlönad av Vattenfall och är väl av den anledningen knappast opartisk, så om även denne avvisar kravet, vart vänder jag mig då?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 578 inlägg
KO i din kommun och sedan SverkerBror skrev:Min begäran om rättelse av fakturan har nu handlagts av Vattenfalls "Reklamation och utredning" och som väntat avvisar de alla mina krav och hänvisar till sin kundombudsman om jag inte accepterar fakturan.
Kundombudsmannen är ju anställd och avlönad av Vattenfall och är väl av den anledningen knappast opartisk, så om även denne avvisar kravet, vart vänder jag mig då?