7 203 läst · 13 svar
7k läst
13 svar
Skena till cirkelsåg
Jag har kommit fram till jag absolut behöver en skena till mig cirkelsåg. Har idag en Makita 5705R cirkelsåg. Fungerar utmärkt, saknar ingenting på den, förutom möjlighet att kunna justera plattan i förhållande till klingan (så att klingan är paralell med kanten/siktstrecket på plattan (och anhållet)) och justerbart varvtal.
En skena+adapter från Makita är dyr, 1300 kr för en 1400 mm skena, som ej går att koppla ihopa, dvs går ej att köra skivor på längden.
En festool kan jag köp m 1400 sken+3 klingor för ca 4300+moms. Då får jag sänkfunktionen (inte jätteviktig för mig) och reglerbart varvtal vilket känns högst intressant. Men å andra sidan för mkt mer pengar, speciellt som jag redan har en proffsmaskin som funkar utmärkt.
Finns det skenor från andra tillverkar som kan passa en makita?
Andra råd, funderingar?
En skena+adapter från Makita är dyr, 1300 kr för en 1400 mm skena, som ej går att koppla ihopa, dvs går ej att köra skivor på längden.
En festool kan jag köp m 1400 sken+3 klingor för ca 4300+moms. Då får jag sänkfunktionen (inte jätteviktig för mig) och reglerbart varvtal vilket känns högst intressant. Men å andra sidan för mkt mer pengar, speciellt som jag redan har en proffsmaskin som funkar utmärkt.
Finns det skenor från andra tillverkar som kan passa en makita?
Andra råd, funderingar?
Verktygstokig
· Tumba
· 46 inlägg
Har sedan 1,5 år tillbaks en TE55 med 2st 1400 skenor. Perfekt till mesta och skulle inte kunna vara utan dom idag kan jag säga.... Skulle nog inte satsa på en universell. Brukar ju oftast inte vara så där bra som man önskade....
Hej
En Festool 1,4 m styrskena kostar snart 900 kr, tittade runt lite igår.
Varför inte tillverka en på egen hand? Kanske något för Daniel, för mig tog det ett par timmar tidigare idag.
Material: plywood 5 x 200 x 1400 mm
list 15 x 30 för uppstyvning
styrlist 6,5 x 16,5 passar Festool
ett par gummiremsor
ingnidning med hårt bilvax
Bilderna visar: 1 fräsmaskinen
2 cirkelsågen
3 gummiremsorna
4 klotsarna som styr cirkelsågen
En Festool 1,4 m styrskena kostar snart 900 kr, tittade runt lite igår.
Varför inte tillverka en på egen hand? Kanske något för Daniel, för mig tog det ett par timmar tidigare idag.
Material: plywood 5 x 200 x 1400 mm
list 15 x 30 för uppstyvning
styrlist 6,5 x 16,5 passar Festool
ett par gummiremsor
ingnidning med hårt bilvax
Bilderna visar: 1 fräsmaskinen
2 cirkelsågen
3 gummiremsorna
4 klotsarna som styr cirkelsågen
Tryckte på fel knapp, här är en fortsättning:
Bild 3
Bild 4
Klotsarna enligt bild 4 passar på Dewalt 350 och jag använder dem på en Festool originalskena. Och jag gjorde skenan åt min svärson "så att jag kan få ha min ifred". Fördelen med nämnda såg är att den är förberedd för styrklotsar.
Inget för en yrkesman, men duger kanske gott åt amatörer.
Per
Bild 3
Bild 4
Klotsarna enligt bild 4 passar på Dewalt 350 och jag använder dem på en Festool originalskena. Och jag gjorde skenan åt min svärson "så att jag kan få ha min ifred". Fördelen med nämnda såg är att den är förberedd för styrklotsar.
Inget för en yrkesman, men duger kanske gott åt amatörer.
Per
Liknande trådar
-
Styrskena till Ryobi cirkelsåg?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Styrskena till cirkelsåg - som passar alla - finns det?
Styrskena till cirkelsåg Gks190?
vilken cirkelsåg med tillhörande skena?
Styrskena till Hitachi cirkelsåg?
Verktyg, Maskiner & Fordon