Tänkte slänga upp 6-8 spottar i taket i köket och 4-6 spottar i vardagsrummet nu när jag ska lägga nytt innertak. Har köpte lågenergispottar (7W, 230V) på Claes Olsson vilka kräver minst 110 mm fritt mot brännbart bakom. (Har inte hittat någon spott som inte kräver minst 100mm inbyggnad mot brännbart.) Har sett att det finns fyrkantiga plast burkar att köpa för att bygga in spottar i tak. Dessa kostade dock 40-50kr styck och var extermt stora och jag tänkte försöka komma billigare undan. Hos lokala färgaffären tänkte jag köpa billiga färgburkar i stället. De sa dock att det absolut inte ska vara plastburkar. De rekommenderade 4 liters plåtburk i stället. De skulle kosta 41kr styck från färgaffären. :mad: Nu hade de dock bara några få kvar så jag köpte inga.

Det kan väl inte ha någon betydelse om det är plastburkar, om det minst är 11cm från lampan? Om man lägger in plåtburk istället innebär det att man kan minska på inbyggnadsmåttet lite, kanske ner till bara 7-8 cm?

Någon som kan detta?

Får väl köpa Ravioli på burk och äta det i ett par veckor, sen har jag alla burkar jag behöver :)

Redigerat:
Tror knappast du kommer billigare undan än 40-50kr/st. Möjligtvis om du bygger lådor själv av gips.. (och inte räknar arbetstiden :) )

Om det är en lågenergispot på 7w. Då tror jag att det angivna inbyggnadsdjupet är ett rent fysiskt djup. Dvs lampan tar så mycket plats, 7w ger inte mycket värme. Givetvis måste du följa tillverkarens anvisningar, men jag skulle absolut inte vara orolig över en plastburk avsedd för ändamålet.

Dvs inga plastburkar att ha till färg eller liknande. Den plasten har du ingen aning om hur den håller om 10 år.

Redigerat:
Nej storleken och djupet är den samma som vanliga spottar. 11cm är avståndet för värmen.

Har också tänkt på detta om plasthinkar. Det är skillnad på plast och plast så färghinkar är kanske inte så bra. Det kanske torkar ur och smulas sönder on några år.

Det får någ bli plåtburkar istället.

Inflikar med att du kanske skall tänka på framtiden ang. byte av spottar. Det kanske blir så att du byter ut dem till andra ljuskällor som avger mycket mer värme, då är det ganska viktigt att du har värmebeständig inst.kabel inne i "burken" och kanske hålla själva installationen av spotten lång ifrån ljuskällan inne i "burken". Ett litet tips bara som du kanske redan har tänkt på.Lycka till.

Ja jag har faktiskt tänkt på det också.;) Burkarna kommer fällas in i nuvarande tak och sen lägger jag nytt tak på som sänks 3-4cm där all el dras. El rören kommer vara i "luftspalten " mellan gamla och nya taket vid sidan om burken. Det blir då enkelt att byta lampor om det måste göras i framtiden.

Jag hänger inte riktigt med på vad du ska ha burkarna till... Du säger att spottarna ska ha 110 mm till brännbart och burkarna du tänker köpa är 110 djupa? Om du vill ha burkar för att få ner inbyggnadsdjupet ska det vara burkar avsedda för detta, inga färgburkar eller dyligt. Att lyssna på färghandlaren om vilka spottkoppar man ska ha är som att fråga rörmokaren hur man kopplar el. :)

Om inbyggnadsdjupet är ett problem skulle du kanske ha kikat på 12V system istället? Där kan du komma undan med 14 mm till brännbart (Hide-a-Lite 1205 10W).

Du har inte funderat på LED lampor? Då slipper du burkarna helt.

Jo, inbyggnadsproblemet är inget problem. Jag har idag ca 6-7cm från befintligt tak upp till råsponten. Jag är bara glad om jag slipper såga hål igenom råsponten och upp i isoleringen. Sen sänker jag det nya taket ytterliggare 3-4 cm. Så jag har ju plats för en burk på ca 10cm. Som killen i färghandeln sa så brukar elektriker komma och köpa just 4liters färgtburkar i plåt för sådana installationer så jag antar att de vet vad de snackar om.

Sen när det gäller LED ljus så har jag tittat lite på det men om ska få något ljus att tala om så drar det iväg i kostnad. När jag hittade dessa 7W lågenerig spottar så tyckte jag de var bra med tanke på relativt stark lyskraft (motsvarande 35w) så det behövs ingen "stjärnhimmel" i köket som det skulle bli med 15-20st 20W spottar....Sen ur energi besparande med 7W verkar också tilltalande OCH den långa livslängden (om man jämför med halogen). Så valet och köpet av spottar är reda gjort.

Min ursprungliga fundering var egentligen om man kan tänka sig minska avståndet bakom lampan om man har plåtburk bakom istället för plast. Från 11cm till då kanske 9cm som det blir i mitt fall så att jag sllipper gå upp i isoleringen. Lampans värme kommer ju inte enbart gå in i burken då jag tänkte ha en luftspalt mellan gamla och nya taket så värmen kan sprida sig där. Finns det någon som kan svara på detta?

Har jag förstått dig rätt att du tänkte ha ett avstånd mellan det nya taket och kanten av burken? Då bör du nog gå ner till det nya taket med burken så att den täcker runt spotten,och att ingen "skit" kan komma in i burken.

Okej...Tror du att det är bättre att burken ligger tätt mot det nya taket istället för att lämna en luftftspalt mellan nya och gamla taket? Jag tror inte det finns någon risk för att något skit kommer in bakom lampan då det gamla taket är träpanel och det nya är takskivor av spån. Jag tänkte att luftspalten kunde vara bra för värmespridningen från lampan om jag fuskar lite med inbyggnadsdjupet på 11cm till 9cm, allt för att slippa gå upp i isoleringen.
Låter inte det som rimligt, om jag nu ska fuska lite? ;)

MickeK skrev:
Okej...Tror du att det är bättre att burken ligger tätt mot det nya taket istället för att lämna en luftftspalt mellan nya och gamla taket? Jag tror inte det finns någon risk för att något skit kommer in bakom lampan då det gamla taket är träpanel och det nya är takskivor av spån. Jag tänkte att luftspalten kunde vara bra för värmespridningen från lampan om jag fuskar lite med inbyggnadsdjupet på 11cm till 9cm, allt för att slippa gå upp i isoleringen.
Låter inte det som rimligt, om jag nu ska fuska lite? ;)
Tja, dra en skruv igenom metallburken i botten och fäst den i det gamla trätaket och kapa burken till 9 cm.(gör tvärtom,lite lättare då:D) och kanske borra några ventilationshål. Bara spotten plats så... . Då tätar burken runt spotten nedtill samt du har vent.hål för värme spridningen.

Att sätta färghinkar är en sak, men man ska inte tumma på tillverkarnas angivna minimimått.
Annars har hornbach plåt-pottor avsedda för ändamålet för under 40kr.

För att sammanfatta de goda råden i den här tråden:

1. Lyssna inte färghandlaren (eller elektrikern som handlar av honom :rolleyes:).
2. Köp godkända prylar och montera enligt anvisningarna.

Vad det handlar om är att förhindra att ditt hus brinner ner. Fel ställe att snåla och kompromissa mao.

Tack för råden.

Jag tar det extra jobbet och sätter upp ordentliga burkar och går upp ett par centimeter i isolerineg iallafall. Kör med 15cm djup så har jag goda marginaler. Om jag inte blir nöjd med ljuset från lågenerigspottarna jag köpt så kanske jag vill byta till något annat. Många andra spottar jag titta på har krav på 15cm inbyggnad så det känns ju dumt att begränsa möjligheterna till byte av spottar om jag bygger för litet inbyggnads djup.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.