833 läst · 5 svar
833 läst
5 svar
28 miljarder till bilindustrin..
..rätt eller fel? (Vet att denna form av statlig sponsring diskuterats i en annan tråd, men ändå...)
För egen del är jag kluven, visst är det många arbetstillfällen som står på spel, men det liknar någon form av konstgjord andning. Senast SAAB gick med vinst var tydligen -95 och då handlade det om fem miljoner... Därefter 50 miljarder back i runda svängar.
För egen del är jag kluven, visst är det många arbetstillfällen som står på spel, men det liknar någon form av konstgjord andning. Senast SAAB gick med vinst var tydligen -95 och då handlade det om fem miljoner... Därefter 50 miljarder back i runda svängar.
SAAB förtjänar tyvärr att dö.
Dom brydde sig inte om att utnyttja de stordriftsfördelar som GM-koncernen erbjöd. SAAB-killarna må vara duktiga tekniker, men dom förstår inte produktionsekonomi eller vad marknaden (utanför Trollhättan) vill ha.
Det hela är patetiskt.
Och, jo. Jag har ägt 4-5 SAAB:ar i mitt liv. Varav ett antal värstingmaskiner
Dom brydde sig inte om att utnyttja de stordriftsfördelar som GM-koncernen erbjöd. SAAB-killarna må vara duktiga tekniker, men dom förstår inte produktionsekonomi eller vad marknaden (utanför Trollhättan) vill ha.
Det hela är patetiskt.
Och, jo. Jag har ägt 4-5 SAAB:ar i mitt liv. Varav ett antal värstingmaskiner
Om Volvo PV direkt inser att de ska sluta jämföra sig med BMW och mer titta på Toyota kanske det finns hopp. Och att som nu snabbt slänga in ett par dieslar man har haft liggande och tro att det räcker som miljösatsning är ju helt tossigt.
Nej, det är dags för Volvo och Saab att börja tillverka bilar som går att sälja...
Nej, det är dags för Volvo och Saab att börja tillverka bilar som går att sälja...
Låt den nuvarande Svenska bilindustrin dö.
Det är i vilket fall en krympande marknad, där SAAB och Volvo redan ligger dåligt till och inte kan förutspås någon lyckad framtid. Det är inte bara S och V som kommer att försvinna bland västvärldens biltillverkare de närmaste 10 åren ...
Satsa alla pengar och lite till, på forskning och utveckling av nya bränslen, elbilar, skapa etanol av skogsråvaror och annat sånt som kan höra framtiden till ...
Det är i vilket fall en krympande marknad, där SAAB och Volvo redan ligger dåligt till och inte kan förutspås någon lyckad framtid. Det är inte bara S och V som kommer att försvinna bland västvärldens biltillverkare de närmaste 10 åren ...
Satsa alla pengar och lite till, på forskning och utveckling av nya bränslen, elbilar, skapa etanol av skogsråvaror och annat sånt som kan höra framtiden till ...
en sak som jag inte förstår är att Regeringen går in och tar över Carnige och "räddar" bilindustrin men till bygg svängen så ger man bara ett rot avdrag på max 50 k/ projekt fast att miljonprogramet behövs rustas upp och att det behövs ett rot avdrag för fastighetsbranchen
Av de 28 miljarderna så är ju det mesta garantier och lån mot säkerhet. Det är ju inte precis pengar som skänks till bilindustrin, utan man hjälper till att smörja den. Jag tror inte att det kommer att kosta statskassan särskilt mycket.
När det gäller miljonprogrammen så behövs det renoveras en hel del, helt klart. Samtidigt är det så att det borde kunna lösas inom ramen för bostadsbolagens budgetar. Med renoveringar följer lägre driftskostnader och lägre underhållskostnader.
När det gäller miljonprogrammen så behövs det renoveras en hel del, helt klart. Samtidigt är det så att det borde kunna lösas inom ramen för bostadsbolagens budgetar. Med renoveringar följer lägre driftskostnader och lägre underhållskostnader.