Hej!

Vi har köpt ett enplanshus med oisolerad platta på mark från 1972.
Golvbjälklagt står på träkilar på den fuktiga plattan. jag har funderat på att riva bort golvkonstruktionen och ersätta den med t.ex ventilerat Nivellsystem men har fått råd från flera håll att eventuellt Gjuta en ny platta med ingjuten vatten buren golvvärme uppe på den gamla och lägga ett flytande golv ovanpå. Helt enkelt skippa träreglar som kan rötna.
Det skulle troligtvis bli billigare har jag hört.

Vad tycker ni låter det vettigt eller??

Kanske är väl inte det svaret du hadde hoppats på men för att du ska ha nytta av golvvärme så behöver du isolering under den. Därmed beror det lite på hur mycket höjd du har att ta av.

Jag har ca 110mm från bottenplattan upp till ovansida spånskiva.
Kan det vara möjligt att på något sätt försegla plattan på ovansidan och sedan lägga cellplast eller liknande för att sedan gjuta upp resten?

Har för mig att isodrän hävdar att deras 100 mm skivor är kapilärbrytande med det skulle då ge en cm för golv plus värme .....

Tror nästan att du behöver hjälp på plats i ditt fall

Jag har fått en offert på 298000kr för att gjuta en ny platta.
Då skulle de bila bort den gamla plattan och jämna av underlaget med flis och sedan isolera med 100-150mm cellplast för att sedan gjuta en ny platta. De skulle även lyfta yttervägg syllarna och lägga syllpapp under och byta brunnar mm.

Låter det rimligt?

Ursäkta jag glömde nämna att allt t.o.m parketten ingick.

Tycker inte det låter så farligt..

Vet inte hur trångt det är med plats, men 100-150 mm isolering låter ju rätt lite.... särskilt om det ska vara golvvärme i plattan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.