ACME skrev:
En liten undran; Hade det inte varit bättre att lägga dom tio minuterna på att mäta med tumstocken, såga ut hålet och lägga skivan på plats?
Som jag ser det så har du snarare torskat tio minuter på den där konstruktionen, än tjänat någon tid.
ACME din gamla bakåtsträvare!
Visst kan man göra så men det är inte rätt:) Varför ha fjärkontroll till tv:n?Jag menar, om man kastar sig över rumsbordet mot tvn så går det säkert snabbare att byta kanal än om man ska hitta fjärren, hitta rätt knapp, rikta fjärren och trycka. Däremot så är fjärren det mindre smärtsamma alternativet...
De tio minuterna är ju tillverkningstiden. En engångsföreteelse, nu smäller jag ju upp min patentsökta anordning på 20 sekunder så nästa gång går det lika fort som att mäta med tumstocken som jag förövrigt alltid lyckas lägga någonstans där jag inte hittar den. Letar nog tumstocken i snitt 3 timmar per dag:)

Bakåtsträvare? Jo, tjena...

jeppeknaster skrev:
En engångsföreteelse, nu smäller jag ju upp min patentsökta anordning på 20 sekunder så nästa gång går det lika fort som att mäta med tumstocken
Och du planerar att sätta många golvbrunnar framöver?

Här känns det som att det är läge att citera mig själv..
ACME skrev:
Jag får en liten känsla av att lasern är en produkt som skapar ett oemotståndligt ha-begär hos dom flesta. Sedan blir vi tvungna att skapa användningsområden, trots att det ofta innebär mer jobb, eftersom vi dels har lagt ut dyra pengar, och dels gärna pillar på manicken bara för att den är fin och flashig.

ACME skrev:
Jag får en liten känsla av att lasern är en produkt som skapar ett oemotståndligt ha-begär hos dom flesta. Sedan blir vi tvungna att skapa användningsområden, trots att det ofta innebär mer jobb, eftersom vi dels har lagt ut dyra pengar, och dels gärna pillar på manicken bara för att den är fin och flashig. Eller..?
Säg inte så när jag just övertalat mig själv och sambon att det är en sak vi inte klarar oss utan;)

När jag satte gipsskivor med lite udda ccmått på reglarna var lasern riktigt nice att ha som riktlinje, utan att behöva rita på gipsen.

Jag har använt min ganska enkla black o decker krysslaser flera ggr när jag pendlat ner innertak, jag tycker det är smidigt att ställa strålen en cm under den rätta höjden, måtta in reglarna med tummisen mot strålen, o sen skjuta fast. Kan inte komma på nåt sätt att göra detta på ett snabbare o smidigare sätt....

krysslaser är överlägsen när man ska sätta sparringskenor och inredning.

Man kan lysa in till grannen på kvällarna.
Jag mäter gärna med tumstock, dock så blir det ofta en eller flera kontrollmätningar om man skall sätta massa saker på samma horisontella plan. Men litar man på att man inte har missat något så kanske man slösar tid på att hämta lasern.

Jag tycker det är kalas att bara ställa upp den, sen kan du springa runt och markera upp allt, fönsterbrädor, tavlor, tv-apparater, högtalare, dosor m.m och allt hamnar där det ska till slut.

Jag tycker den är bra när man ska mäta att något blir lika högt när det inte är platt. T.ex nyligen när jag skulle hitta läget för en ventil inne i skafferiet och hade fönstret utanför som referens. (För att sedan kunna placera ventlien snyggt på fasaden med samma fönster som referens.)

Vi har också med hjälp av lasern och en tumstock mätt in höjder på vår tomt (i skymning.)

Den blev avskriven direkt när vi förberedde för att gjuta källargolv. Men oftast använder jag nog bara lod eller våg. Själva krysset har jag inte haft så stor nytta av än. Men jag har ju inte börjat kakla än heller.

Underlättar när man sätter upp ett kök, man kan lätt justera underskåpen och få överskåpen i liv på samma gång.

Jag har också funderat på att köpa en laser och visst kan det vara så ibland att det tar längre tid att göra något eller leta efter ett specifikt vertyg som är optimerat just för den uppgiften.

Men ibland är det roligt att ha bra/häftiga vertyg och om det ökar glädjen när man arbetar så är det kanske värt mer än att det sparar tid?

niblom skrev:
Men ibland är det roligt att ha bra/häftiga vertyg och om det ökar glädjen när man arbetar så är det kanske värt mer än att det sparar tid?
Det har absolut ett värde, att ha roligt med bra grejer. Men i fallet laser är det inte det som är grejen, lasern sparar massor av tid och används otroligt ofta. En av dom där grejerna som man undrar hur man kunde vara utan när man väl införskaffat. Den som inte håller med är av en väldigt avvikande och ovanlig åsikt.

Vid köksmontering och när man bygger platsbyggda bokhyllor/garderober mm.

Ungefär som en Dremel då, innan man hade den så klarade man sig rätt bra, men nu är man nästan handfallen om man skall kapa en liten skruv...

Fungerar det att kryssa ett tak med en B&D LZR6TP ? Hade tänkt att köpa en sån för att "kryssa" upp takspotar i taket.

/Magnus

Det undrar jag också, hur funkar LZR6TP i taket. Jag ska bland annat sätta rader med armaturer i taket, går det att skjuta en stråle i taket att gå efter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.