Där är jag nästan säker på att du har fel, Marlene!

"Om jag ska renovera ett badrum för 30 000 kronor, hur mycket får jag då dra av?

Förslaget innebär att man får en skattereduktion med 50 procent av kostnaden för arbetet, dock med max 50 000 kronor per år och individ.
"

Det är taket som ökar, inte andelen av arbetskostnaden man får tillbaka.

Marlene Eskilsson skrev:
Nej, ni har 100 000 kr i arbetskostnad. Ägare 1 får dra av 50% dvs 50 000 kr och och delägare 2 får också dra av 50 % dvs 50 000 kr. Tillsammans får ni dra av hela arbetskostnaden på 100 000 kr.

Efter 1 juli 2009 betalar du som beställer tjänsten halva kostnaden, sedan får hantverkaren tillbaka pengarna från Skatteverket.
Nej, det kan inte stämma. Delägare 1 och 2 delar ju på kostnaden, då kan inte båda dra av HELA beloppet.

Ett arbete för 100.000:- blir inte gratis även om det hade varit ännu bättre... :)

Däremot får NI en skattereduktion på 50%, dvs 50.000:- tillbaka.

Om du däremot beställer ett jobb för 200.000:- får NI 100.000:- tillbaka.

Ett jobb för 300.000 ger dock också "bara" 100.000:- tillbaka. För båda!

Redigerat:
Rgelerna skall vara samma som för RUT-avdraget, se tex exempel 2 på sidan 5 i denna broschyr.

http://www.skatteverket.se/download/18.3a7aab801183dd6bfd380004488/34502.pdf

Då fördelar SKV arbetskostnaden med hälften var på de som säker gemensamt, och var och en får 50% avdrag på *sin del* av arbetskostnaden.

Jag tror inte Anders Borg är den som går med på att bjuda hantverkartjänster till 100%... :)

sandstromsimon skrev:
Har jag förstått rätt?

Jag nyttjar väldigt jämna siffror för enkelhetens skull.

Takrenovering: 200kkr varav 100kkr arb.kostnad

Delägare 1 i villa inkomst: 300kkr
Delägare 2 i villa inkomst: 300kkr

Ägarna betalar skatt 300kkr x 0.33= 100kkr per person
Detta ger nettoinkomst: 200kkr per person

Efter rotavdrag (300kkr-50kkr) 250kkr x 0.33 = 82,5kkr
Nettoinkomst 300kkr - 82,5kkr = 217,5kkr per person

Total gemensam kostnadssänkning på tak jobbet blir:
200kkr - 17,5x2=165kr

Kan detta stämma?
Oj, det verkar vara en djungel detta. Ser att jag formulerade mig fel på slutet, kostnadssänkningen blir naturligtvis inte 165kkr, iofs inte 17,5kkrx2 heller...
Det borde finnas ett beräkningsprogram/sida där man fyller i nödvändiga uppgifter och i får reda på kostnaden efter ROTavdraget.

Arbetskostnaden genom två...

sandstromsimon skrev:
Oj, det verkar vara en djungel detta. Ser att jag formulerade mig fel på slutet, kostnadssänkningen blir naturligtvis inte 165kkr, iofs inte 17,5kkrx2 heller...
Det borde finnas ett beräkningsprogram/sida där man fyller i nödvändiga uppgifter och i får reda på kostnaden efter ROTavdraget.
Alltså, det behövs inget beräkningsprogram.
Du får tillbaka halva arbetskostnaden. Max 50.000 per person och år.

Men om två personer är delägare får man dra av 50 % av arbetskostnaden var. Totalt blir det 100 000 kr. Det som förvillar i det här exemplet är att arbetskostnaden är just det maximala beloppet som två individer tillsammans kan dra av, dvs 100 000 kr. Hade arbetskostnaden varit 200 000 kr hade man fått dra av 100 000 kr.

Avdraget är på individnivå och det räcker att du är delägare i en fastighet där ett arbete har utförts.

Så här står det på Regeringskanliets hemsida:

"50 procent av underlaget, dock med max 50 000 kronor per år och individ".

I det här fallet är underlaget 100 000 kr.

Marlene Eskilsson skrev:
Men om två personer är delägare får man dra av 50 % av arbetskostnaden var.
Nej. Du får alltid tillbaka 50% av arbetskostnaden. Om ni är två kan ni ha större underlag.

Och 50 procent av underlaget är 50 kkr, vilket ligger under taket på 50 kkr per år och individ. Alltså, skatt tillbaka 50 kkr.

Se min länk till exemplen hushållsnära tjänster, detta är samma system.

Marlene Eskilsson skrev:
Men om två personer är delägare får man dra av 50 % av arbetskostnaden var. Totalt blir det 100 000 kr. Det som förvillar i det här exemplet är att arbetskostnaden är just det maximala beloppet som två individer tillsammans kan dra av, dvs 100 000 kr. Hade arbetskostnaden varit 200 000 kr hade man fått dra av 100 000 kr.

Avdraget är på individnivå och det räcker att du är delägare i en fastighet där ett arbete har utförts.

Jo, men du delar ju på underlaget också. Dvs du får 50% tillbaka på DIN DEL av arbetskostnaden.

Marlene Eskilsson skrev:

Jag är väldigt säker på att man inte kan ta samma arbetskostnad och dra av den två gånger. Så fungerar RUT-avdraget, och det här skall ju vara samma sak, bara andra typer av arbete man lägger in i systemet.

OK, då var jag för generös i min tolkning. Då innebär det att man måste be om två separata fakturor om arbetet går på 200 000 kr, för att få dra av 50 000 kr var?

Marlene Eskilsson skrev:
OK, då var jag för generös i min tolkning. Då innebär det att man måste be om två separata fakturor om arbetet går på 200 000 kr, för att få dra av 50 000 kr var?
Nej, man skickar in den som gemensam ansökan, så delar SKV upp det.

Marlene Eskilsson skrev:
OK, då var jag för generös i min tolkning. Då innebär det att man måste be om två separata fakturor om arbetet går på 200 000 kr, för att få dra av 50 000 kr var.
Nej, men nu vart det rätt. Om arbetskostnaden är 200kkr så blir avdraget maximala 50+50kkr.

I tidigare exempel har vi pratat 100kkr arbetskostnad + 100kkr materialkostnad.

Vad hantverkare eventuellt kan tänkas göra och inte göra kan vi kanske diskutera i andra trådar.

Jag städade tråden igår och raderade en hel sidotråd om detta. Där fanns väldigt bra inlägg och en del mindre bra som alla städades bort för att försöka hålla någon slags kontinuitet i tråden.

//Moderatorn

Redigerat:
Något som inte tagits upp här är möjligheten att skattejämka för avdraget. Dvs, om du har låtit utföra ett arbete och således har rätt att få tillbaka skatt för detta så kan du under året jämka skatt på lönen så att du slipper vänta ett helt år (kan bli nästan 2 år) på pengarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.