Nu har vi äntligen börjar renovera 2 av rummen invändigt i huset. Vi har valt tapeter men vi är inte riktigt säkra på hur vi ska göra med snickerierna. Vi är ute efter att hamna runt 1850 i stil.
* Vi funderar över taklisten. Ska den målas i samma färg som övriga snickerier eller vit som taket?
* Fönstersmygarna, ska de målas vita som fönstren eller samma som fodren?
* Använde man alltid så kallade skurklossar? Profilen på listerna är ganska enkel så vi kan göra skurklossar oxå men hade man alltid det?
* Vi har köpt ett brädgolv, 16 cm breda brädor. Detta tänkte vi ha enbart såpskurat. Finns det nån vits att först olja för att få en tåligare yta redan från början eller gör det bara att det tar längre tid att få en bra yta på skurgolvet?
Tapeterna vi valt är de nedan. Till den gröna ska vi ha 50-60% grönjord på snickerierna och till den röda tänkte vi ha 15-20% bränd umbra. I rummet med de gröna tapeterna (vårt sovrum) finns 2 fönster och 1 dörrhål. I det andra rummet (arbetsrum) finns 2 fönster och 2 dörrhål. Där kommer oxå finnas en dörr. (de andra dörrhålet blir bara just ett dörrhål just nu iallafall)
* Vi funderar över taklisten. Ska den målas i samma färg som övriga snickerier eller vit som taket?
* Fönstersmygarna, ska de målas vita som fönstren eller samma som fodren?
* Använde man alltid så kallade skurklossar? Profilen på listerna är ganska enkel så vi kan göra skurklossar oxå men hade man alltid det?
* Vi har köpt ett brädgolv, 16 cm breda brädor. Detta tänkte vi ha enbart såpskurat. Finns det nån vits att först olja för att få en tåligare yta redan från början eller gör det bara att det tar längre tid att få en bra yta på skurgolvet?
Tapeterna vi valt är de nedan. Till den gröna ska vi ha 50-60% grönjord på snickerierna och till den röda tänkte vi ha 15-20% bränd umbra. I rummet med de gröna tapeterna (vårt sovrum) finns 2 fönster och 1 dörrhål. I det andra rummet (arbetsrum) finns 2 fönster och 2 dörrhål. Där kommer oxå finnas en dörr. (de andra dörrhålet blir bara just ett dörrhål just nu iallafall)
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Taklisten brukar traditionellt målas i takfärgen.
Fönstersmygarna skulle jag nog själv måla i fönsterfärgen. Eller rättare sagt, så har jag själv gjort.
Skurklossar har jag sett i de flesta gamla hus jag har besökt, även där det har funnits väldigt enkla foder. Jag vet inte riktigt när de slutade med det, men vi har det inte i bagarstugan som är byggd -24. Jag tycker personligen att sockelklossar bidrar till atmosfären i ett gammalt hus.
Vill ni ha ett riktigt skurgolv tycker jag inte att ni ska olja det innan ni börjar skura. Ett oljat golv är ju ett oljat golv och inte ett skurgolv.
Fönstersmygarna skulle jag nog själv måla i fönsterfärgen. Eller rättare sagt, så har jag själv gjort.
Skurklossar har jag sett i de flesta gamla hus jag har besökt, även där det har funnits väldigt enkla foder. Jag vet inte riktigt när de slutade med det, men vi har det inte i bagarstugan som är byggd -24. Jag tycker personligen att sockelklossar bidrar till atmosfären i ett gammalt hus.
Vill ni ha ett riktigt skurgolv tycker jag inte att ni ska olja det innan ni börjar skura. Ett oljat golv är ju ett oljat golv och inte ett skurgolv.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Från stockholms länsmuseum: "Där dörrfoder och golvsockel möttes utfördes fram till 1920-talet nästan alltid en fodersockel, även kallad skursockel." Det var svaret på det.
Du skall inte olja golvet innan. Golvet kommer att mörkna av oljningen och förmodligen kommer du med tiden laka ur oljan genom såpskurningen och risken är att det blir flammigt. Om du vill skydda golvet mot smuts är det bäst att du skurar golvet ett par gånger med linoljesåpa innan du använder det.
Jo taklisten brukar ju det...men min fundering bygger lite på att man ju nästan alltid avslutade tapeter med en bård mot taklisten. Eftersom vi inte har någon bård kanske det ser bättre ut med taklisten i snickeriernas färg. Att det liksom blir ett tydligt avslut ändå...ser det inte tomt ut annars? Alternativet är ju att försöka göra en bård. jag kan handmåla för det är inte så många meter faktiskt.konichiwa girl skrev:Taklisten brukar traditionellt målas i takfärgen.
Fönstersmygarna hade vi sagt tidigare att de skulle ha samma färg som fönstret just för att reflektera så mycket ljus in i rummet som möjligt. Vi har gjort det i badrummet (men det är ju sekelskiftesstil på det) Men jag blev lite osäker på hur man gjorde förr...nu måste det inte vara precis som förr (det faller ju ändå på att det är gips på väggar och i tak och en del annat...) men vissa saker tillför ju mer atmosfär och känsla än andra.
Skurklossar tycker jag oxå är viktigt men min sambo ville gärna slippa tillverka det... men han verkar inte slippa undan ändå!!
och så oljningen...då provar vi med bara såpa som AOF rekommenderade!!
Jag tar gärna emot fler synpunkter dock!!
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Sophie: Ett tips är att kolla in bårderna hos Handtryckta tapeter, http://www.handtrycktatapeter.se. De är jättefina och lite billigare än tapeterna.
ja det ska jag göra...om inte annat för att få inspiration. men det är klart det blir inte så dyrt när det är få meter. Jag vill gärna ha bård för jag tycker det gör så mycket för helhetsintrycket. och då målar jag taklisten vit som taket.
Gysinge har lite bårder också. Vi har bara bård i ett rum och det beror mer på tafflig tapetsering än "avslutet".
Vårt hus är ungefär lika gammalt som ditt, vi har satt skurklossar och målar snickerier inklusive dörrar och fönster i samma kulör i rummen beroende på tapetens färg.
Om skurgolv: För några år sedan skulle jag kalkskura ett golv, men det blev alldeles flammigt med massa kalkpartiklar i smågropar och ojämnheter, så det var "bara" att slipa och börja om. Sen tog jag bara kalkvattnet och strök ut innan jag linoljesåpskurade. Golvet fick torka först, förståss. Och om det nu är kalciumjonernas reaktion med såpan man vill åt för att få den mineraliskt hårda ytan som jag tror Pontus Tunander uttryckte det, borde det räcka så. Kristallerna i kalken är ju inte joniserade, försåvitt dom inte reagerar på allt gnoendet med skurborsten Golven blev i alla fall fina och håller sig ganska ljusa. Funderar på att kalkvattna igen nästa gång jag skurar. Någon som har gjort likadant eller har synpunkter??
Vårt hus är ungefär lika gammalt som ditt, vi har satt skurklossar och målar snickerier inklusive dörrar och fönster i samma kulör i rummen beroende på tapetens färg.
Om skurgolv: För några år sedan skulle jag kalkskura ett golv, men det blev alldeles flammigt med massa kalkpartiklar i smågropar och ojämnheter, så det var "bara" att slipa och börja om. Sen tog jag bara kalkvattnet och strök ut innan jag linoljesåpskurade. Golvet fick torka först, förståss. Och om det nu är kalciumjonernas reaktion med såpan man vill åt för att få den mineraliskt hårda ytan som jag tror Pontus Tunander uttryckte det, borde det räcka så. Kristallerna i kalken är ju inte joniserade, försåvitt dom inte reagerar på allt gnoendet med skurborsten Golven blev i alla fall fina och håller sig ganska ljusa. Funderar på att kalkvattna igen nästa gång jag skurar. Någon som har gjort likadant eller har synpunkter??
Vi har oljat köksgolvet men skurar nu bara. I ett annat rum än köket hade jag definitivt gjort som aof säger, skurat ett par gånger innan inflytt.
Vi har hyvlat egna fodersocklar till sovrummet. Mycket enkla, titta på Gysinges så det du. Det är nästan alltid superenkla, bara fasade plankor. Golvlisten är ca tre dm hög och en tum tjock och avslutas bara med en enkel fasning. Den är original från 1860-talet.
Vad gäller fönsterfoder och smygar vidhåller jag ännu mer bestämt min uppfattning efter att ha konsulterat böckerna.
Tänk på hur man färgsätter en dörröppning, nog har du samma färg på dörrkarmen som på dörrfodret och inte som på dörrbladet om det har en avvikande färg? Jag tycker att fönsterbåge oc h dörrblad är samma sak.
Angående taklisterna, det verkar se olika ut, jag hade börjat att måla den takvit och hade det sett trist ut hade jag nog satt en bård under. Men det är ju mer stilrenovering även om det också är korrekt.
Vi har hyvlat egna fodersocklar till sovrummet. Mycket enkla, titta på Gysinges så det du. Det är nästan alltid superenkla, bara fasade plankor. Golvlisten är ca tre dm hög och en tum tjock och avslutas bara med en enkel fasning. Den är original från 1860-talet.
Vad gäller fönsterfoder och smygar vidhåller jag ännu mer bestämt min uppfattning efter att ha konsulterat böckerna.
Tänk på hur man färgsätter en dörröppning, nog har du samma färg på dörrkarmen som på dörrfodret och inte som på dörrbladet om det har en avvikande färg? Jag tycker att fönsterbåge oc h dörrblad är samma sak.
Angående taklisterna, det verkar se olika ut, jag hade börjat att måla den takvit och hade det sett trist ut hade jag nog satt en bård under. Men det är ju mer stilrenovering även om det också är korrekt.
Hmm. ja jag är inne på att måla smygarna i samma färg men karm och bågar kommer jag låte vara vita. Låter logiskt om man tänker på just dörröppningar!TorpSara skrev:Vi har oljat köksgolvet men skurar nu bara. I ett annat rum än köket hade jag definitivt gjort som aof säger, skurat ett par gånger innan inflytt.
Sannerligen är det en stilrenovering vi gör i dessa rum är det endast en spegeldörr som faktiskt är gammal på riktigt allt annat är nytt i gammal stil! men jag är ju ute efter att härma och då borde nog taklisten var vit och sen en bård under den.
Anledningen till att olja golvet först skulle ju vara just att få en något hållbarare yta så länge...vi har en hund som smutsar ner ganska mycket! Men det är ju dock sovrum och arbetsrum och inte kök eller hall...vi provar så får vi se hur det går!
Är det ett bra golv tror jag att det varken gör till eller från i ett sum som inte är kök eller hall. Vi har ett par plankor mellan den nya hallen och resten av huset och det blir hårt slitet, men det har inte varit någon problem att få det rent, trots en hel del skor och grus. Med ett sämre golv skulle jag kunna tänka mig att man vinner mer på att olja först.
Är det ett gammalt skurgolv skall det absolut inte oljas, då blir det mörkt och grått och ser bedrövligt ut (vi har råkat välta ut en burk linolja på ett av våra golv), på ett nytt golv fungerar det bättre. Vi har blandat till en mörk fernissa till bla vårt köksgolv och det blev i våra ögon jättefint och är lätt att hålla rent.
Jag tror inte att ett skurgolv är det minsta svårt att hålla snyggt i ett sovrum trots hund. Problemet är att man ser varenda liten skavank och fläck på ett nyinlagt golv de första åren hur mycket man än skurar, men efter ett tag blir det ett jämt och trevligt slitage och man ser inte de individuella fläckarna och hacken längre. Ett tips med nyinlaggt skurgolv är att undvika mattor i början samt möblera om lite, annars blir det lätt ljusare fläckar under t.ex. mattor som tar ett tag innan de jämnas ut. Det var iallafall tydligt på våra nya golv av furu, men kanske är det inte lika tydligt på grangolv.
Jag tror inte att ett skurgolv är det minsta svårt att hålla snyggt i ett sovrum trots hund. Problemet är att man ser varenda liten skavank och fläck på ett nyinlagt golv de första åren hur mycket man än skurar, men efter ett tag blir det ett jämt och trevligt slitage och man ser inte de individuella fläckarna och hacken längre. Ett tips med nyinlaggt skurgolv är att undvika mattor i början samt möblera om lite, annars blir det lätt ljusare fläckar under t.ex. mattor som tar ett tag innan de jämnas ut. Det var iallafall tydligt på våra nya golv av furu, men kanske är det inte lika tydligt på grangolv.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
aof, jag skulle otroligt gärna se en bild på ert fernissade golv!
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg