Status
Tråden går ej att kommentera.
Intressanta inlägg ovan! Själva har vi anlitat hantverkare som inte varit riktigt kloka och andra som vi närmast beundrar. Vi tycker oss se att de killar vi anlitade på landet var helt fantastiska, engagerade, duktiga och noggranna medan de killar vi hyrde in här i huvudstaden var motsatsen.

Jag jobbar inom media och formgivning och har just nu en kund som trasslar med en faktura. Kunden är supernöjd med mitt jobb och har berömt mig massor. MEN han stör sig på att jag tagit betalt för en liiiiiiten del av den tid det tagit mig att ha möten med honom, ringa honom, mejla honom, besöka underleverantörer för hans produkts skull, konferera med tryckeriet för hans produkt osv.

Han tycker att jag BARA får ta betalt för de timmar mitt faktiska formgivningsarbete tagit. Jag kan säga att det är ungefär vad jag gjort med, för tvärtemot vad vissa här ovan tycks tro så FINNS det faktiskt branscher där man INTE vågar ta betalt för att skriva fakturor, sköta administration, åka ut till kund osv.

Jag tar endast betalt för mitt kreativa arbete och lade på någon enstaka timme på annat trots att projektet varit stort och jag lagt massor av timmar som jag inte kan ta betalt för. Tyvärr medför det att jag har en usel ekonomi just nu.

Kunden vägrar att betala trots att han godkänt min offert tidigare och trots att jag vet att han inte skulle fått det billigare hos någon annan. Hans kommentar då var att jag tar hutlöst bra betalt och att hans hantverkare tar hälften så mycket. Hans hantverkare?! Jamen, jag är inte snickare så jämför oss inte! Som jag ser det så kan snickare ha uppdrag som löper på timmar, dagar, veckor och de kan ta för resvägen och de kan lägga på för material osv. Själv får jag betalt för exakt de 10 timmar jag lagt ner på formgivningen och inte en minut mer, även om det administrativa och allt kringarbete tagit ytterligare 5 timmar. Inte kan jag jobba svart och inte har jag något material att plussa på.

Jag tror säkert att ni råkar ut för många idioter till privatpersoner, men kom ihåg att även vi som är privata byggherrar faktiskt många gånger sitter i sitsen att vi också är någon annans leverantör och har sett båda sidor av hur det är (vilket gör det ännu mer obegripligt att man kan säga sånt som "Men du jobbade ju inte nu?" när man får skjuts av en hantverkare!).
 
En annan sak som mer berör kärnan i trådens ämne är samordning mellan yrkesgrupper...

Sverige har ett eget regelverk kring bland annat el och det är rätt dumt att som snickare till exempel gipsa igen innertak eller innerväggar innan t ex VP-rör förlagts där.
Det är inte heller tillåtet att vara så kreativ så att man utan behörighet bara förlägger VP-rören och det sista är tydligen ofta lite småknepigt för icke insatta att förstå.
Kontentan blir då att ibland så står några snickare och rycker på axlarna medans elektriker vägrar dra tråd osv... Sånt blir rätt dyrt i slutänden även om snickarna är billiga och kanske även duktiga.

De flesta som varit med ett tag i branschen har i alla fall en viss hum om hur de olika regelverken mm ser ut och man kan förutse problem och lösningar på dessa. Det förutsätter dock i många fall att man diskuterar med berörda hantverkare och det kan bli lite svårt om man inte kan språket.

Kan man inte se till att saker görs i rätt ordning så spelar det ingen roll om man så är världens bäste på att t ex gipsa tak och väggar, det finns rätt stor risk att saker får tas ned och göras om och det blir garanterat inte billigare.

Sen vet jag faktiskt inte många som helt kan förstå alla delar ifrån ritningarna, då är det rätt bra att diskutera med t ex konstruktör/byggingenjör innan man utgår från att det nog skall vara som man alltid gjort eller tror det skall vara.

I korthet så behöver man nog samordna mer på alla byggen, där finns pengar att tjäna och mycket mer nöjda kunder. Tyvärr har saker gått så fort ett tag nu så inga har sett sig ha tid för detta.

/Kent
 
A
Jag vet en snickare som nästan aldrig har med sig sina verktyg till arbetsplatsen. Han snickrar en stund på morgonen för att sen komma på att han behöver t.ex. en kapklinga.
Han har två lösningar på detta.

1. Han tar sin pickup och åker hem och hämtar de verktyg han behöver och passar samtidigt på att gå på banken eller kolla på något annat jobb.

2.Är kunden hobbypulare så lånar han kundens egna verktyg och sliter på dem istället för på sina egna.

Tror ni han drar av på fakturan för att han åker hem och hämtar verktyg? Inte en chans, taxametern tickar på som vanligt både under resan och under bankbesöket.

Tror ni han drar av på fakturan för att han använt kundens verktyg istället för sina egna? Om ni tror det, så gissa en gång till.

Sen undrar hantverkarna varför kunderna gnäller om fakturan...
 
Jag lånar med glädje ut mina verktyg till snickaren, allt som förenklar tjänar ju jag på.
 
Hemmakatten
hempularen skrev:
Jag lånar med glädje ut mina verktyg till snickaren, allt som förenklar tjänar ju jag på.
Ja, men du har ju också en duktig och ansvarsfull snickare.
 
A
hempularen skrev:
Jag lånar med glädje ut mina verktyg till snickaren, allt som förenklar tjänar ju jag på.
Ja, och ingen är gladare än snickaren att han får slita på dina verktyg istället för på sina egna. Se gärna till att ha nya fräscha Festtool-grejor också så blir snickaren antagligen riktigt glad.
 
Jag tror att den viktigaste förutsättningen för att få ett jobb gjort på ett bra sätt, är att man själv läser på och vet hur man vill ha arbetet utfört. Det finns många duktiga svenska hantverkare, som gärna ställer upp med tips. Det finns även ett fåtal fuskisar bland de svenska hantverkarna, fast det finns även fuskisar bland polacker. Jag frågade en gång en polsk firma om dränering runt huset....och killen var självsäker till 1000 på hur jobbet skulle göras. Kallasfalten runt grunden skulle givetvis vara kvar eftersom den tätade mot vatten, och utanför denna skulle sedan isodränet läggas. Till saken hör att samme man har dränerat om vet inte hur många grunder, utan att ha fattat att grunden skall andas. Givetvis gick uppdraget till en svensk hantverkare...samtliga svenska hantverkare som offererade visste hur jobbet skulle göras, och det som slog mig var hur lika deras beskrivningar av hur jobbet skulle göras var. Det som kanske retar mig är att svenska hantverkare tar hutlöst betalt, tar betalt för lunch och kaffe och gör materialpåslag som får en akdvokat att skämmas. Men som sagt, man skall läsa på om det man vill ha gjort, och sedan bedöma hantverkaren genom att fråga honom hur han tänker utföra arbetet. Kunskap är som sagt makt.
 
Lycke skrev:
Jag jobbar inom media och formgivning och har just nu en kund som trasslar med en faktura. Kunden är supernöjd med mitt jobb och har berömt mig massor. MEN han stör sig på att jag tagit betalt för en liiiiiiten del av den tid det tagit mig att ha möten med honom, ringa honom, mejla honom, besöka underleverantörer för hans produkts skull, konferera med tryckeriet för hans produkt osv.

Han tycker att jag BARA får ta betalt för de timmar mitt faktiska formgivningsarbete tagit. Jag kan säga att det är ungefär vad jag gjort med, för tvärtemot vad vissa här ovan tycks tro så FINNS det faktiskt branscher där man INTE vågar ta betalt för att skriva fakturor, sköta administration, åka ut till kund osv.
Det låter knepigt att din kund inte är beredd att betala för det jobb som du bevisligen utfört för honom/henne. Jag tror det som tidigare kommit upp i diskussionen om administration gäller att skriva "räkning" för utfört arbete. Att ditt arbete till din uppdragsgivare kräver kontakter med underleverantörer, tryckerier mm borde knappast komma som någon nyhet för din kund och är heller inte som jag kan se det administration utan löpande arbete. Jag uppfattar det som att din kund godkännt din offert och där lär väl du ha tagit upp både kringarbete och ren formgivning. Har han accepterat offerten och sedan inte vill betala med hänvisning till att hans hantverkare tjänar hälften så mycket som dig i timdebitering så låter det som rent skitsnack. Det kan väl knappast vara en nyhet för någon idag att olika yrkesgrupper har skilda timdebiteringar.

Jag tror att alla kan vara överens om att idioter finns överallt oavsett om det är kunder eller hantverkare men för att slippa konflikter räcker det oftast med att båda parter är överens om kostnaden och också hur den redovisas så att bägge parter i slutändan känner sig nöjda med uppgörelsen.
 
Efter att ha anlitat en antal hantverkare under åren måste jag i stort sett hålla med.
Men jag har en invändning, man får oftast vad man betalar för. En arbetskamrat skulle renovera sitt badrum samtidigt som jag skulle renovera mitt duchrum. Hon jagade in offerter från flera olika och valde det billigaste åkte dessutom och köpte material själv. Jag tog också in offerter men valde INTE det billigaste, Mitt blev klart innom en månad, lite tidigare än planerat, hennes tog betydligt längre tid eftersom det blev en del problem under tiden med felinköp och liknande. Detta var 2001 och mitt badrum kostade 160 tusen hennes 95 tusen. Så i vårat fall fick vi nog det vi betalade för, mitt bygge fungerade suveränt och hon hade problem med kom billigare undan, detta var i stockholm. Jag lät sedan bygga en helt nytt badrum (det var tidigare en klädkammare) uppe i Gävleborgslän. Hade turen att få tag på hantverkare som rekomenderades. Jag ville inte ha det billigaste priset utan jag ville ha ett bra jobb och det fick jag, men det kostade. Så kan det inte vara så att om hantverkaren känner att han har tid att göra ett bra jobb så gör han det men om han hela tiden jagar pengar för att få sin privat ekonomi att gå ihop så blir det som det blir för slutkunden. Men så är det väl oavsätt vad man köper, dyra saker är oftast bätter om det inte är designprylar man betalar för.
 
legul skrev:
Efter att ha anlitat en antal hantverkare under åren måste jag i stort sett hålla med.
Men jag har en invändning, man får oftast vad man betalar för. En arbetskamrat skulle renovera sitt badrum samtidigt som jag skulle renovera mitt duchrum. Hon jagade in offerter från flera olika och valde det billigaste åkte dessutom och köpte material själv. Jag tog också in offerter men valde INTE det billigaste, Mitt blev klart innom en månad, lite tidigare än planerat, hennes tog betydligt längre tid eftersom det blev en del problem under tiden med felinköp och liknande. Detta var 2001 och mitt badrum kostade 160 tusen hennes 95 tusen. Så i vårat fall fick vi nog det vi betalade för, mitt bygge fungerade suveränt och hon hade problem med kom billigare undan, detta var i stockholm. Jag lät sedan bygga en helt nytt badrum (det var tidigare en klädkammare) uppe i Gävleborgslän. Hade turen att få tag på hantverkare som rekomenderades. Jag ville inte ha det billigaste priset utan jag ville ha ett bra jobb och det fick jag, men det kostade. Så kan det inte vara så att om hantverkaren känner att han har tid att göra ett bra jobb så gör han det men om han hela tiden jagar pengar för att få sin privat ekonomi att gå ihop så blir det som det blir för slutkunden. Men så är det väl oavsätt vad man köper, dyra saker är oftast bätter om det inte är designprylar man betalar för.

Amen.
 
E
Lycke skrev:
Intressanta inlägg ovan! Själva har vi anlitat hantverkare som inte varit riktigt kloka och andra som vi närmast beundrar. Vi tycker oss se att de killar vi anlitade på landet var helt fantastiska, engagerade, duktiga och noggranna medan de killar vi hyrde in här i huvudstaden var motsatsen.

Jag jobbar inom media och formgivning och har just nu en kund som trasslar med en faktura. Kunden är supernöjd med mitt jobb och har berömt mig massor. MEN han stör sig på att jag tagit betalt för en liiiiiiten del av den tid det tagit mig att ha möten med honom, ringa honom, mejla honom, besöka underleverantörer för hans produkts skull, konferera med tryckeriet för hans produkt osv.

Han tycker att jag BARA får ta betalt för de timmar mitt faktiska formgivningsarbete tagit. Jag kan säga att det är ungefär vad jag gjort med, för tvärtemot vad vissa här ovan tycks tro så FINNS det faktiskt branscher där man INTE vågar ta betalt för att skriva fakturor, sköta administration, åka ut till kund osv.

Jag tar endast betalt för mitt kreativa arbete och lade på någon enstaka timme på annat trots att projektet varit stort och jag lagt massor av timmar som jag inte kan ta betalt för. Tyvärr medför det att jag har en usel ekonomi just nu.

Kunden vägrar att betala trots att han godkänt min offert tidigare och trots att jag vet att han inte skulle fått det billigare hos någon annan. Hans kommentar då var att jag tar hutlöst bra betalt och att hans hantverkare tar hälften så mycket. Hans hantverkare?! Jamen, jag är inte snickare så jämför oss inte! Som jag ser det så kan snickare ha uppdrag som löper på timmar, dagar, veckor och de kan ta för resvägen och de kan lägga på för material osv. Själv får jag betalt för exakt de 10 timmar jag lagt ner på formgivningen och inte en minut mer, även om det administrativa och allt kringarbete tagit ytterligare 5 timmar. Inte kan jag jobba svart och inte har jag något material att plussa på.

Jag tror säkert att ni råkar ut för många idioter till privatpersoner, men kom ihåg att även vi som är privata byggherrar faktiskt många gånger sitter i sitsen att vi också är någon annans leverantör och har sett båda sidor av hur det är (vilket gör det ännu mer obegripligt att man kan säga sånt som "Men du jobbade ju inte nu?" när man får skjuts av en hantverkare!).
Svenska formgivare är skit.

Mina polska formgivare är jättebilliga, dom tar bara betalt för hälften av timmarna och när dom inte formgiver så krattar dom löv, sen jag får en platta öl varje gång dom är här också.
 
:d:d:d:d
 
Intressant med alla privatpersoner o deras irritation över priser och påslag på material.
Måste som röris inflika ngr synpunkter:
Alla företag måste drivas med vinst. Ingen gnäller väl på kassörskan på ICA om att mjölken minsann är billigare när dom köper in den från tex Arla.
Materialet som en rörfirma säljer måste täcka upp spill, delar som går sönder o inte kan debiteras kunden, förluster pga av kunder som inte betalar sina fakturor, delar som blir över, (annars blir det att åka till grossisten 5ggr per dag) och den som tror att det är möjligt att veta exakt vad som går åt vid en installation innan den är klar måste inse att detta är oftast helt omöjligt.
Och varför ska VVS-företagen ge kunden kredit utan att tjäna på detta? Ingen ger väl kredit gratis, eller?
Alla företag måste drivas med vinst, annars kan man ju lägga ner verksamheten.
Orkar inte speca alla omkostnader som rörfirmor har men fundera lite så kommer ni kanske fram till att det inte bara är löner det handlar om, lägg till bilar, drivmedel, verktyg, lokaler och annat som slits och måste köpas in nytt eftersom. Och efter ett inbrott i bilen eller i ett förråd där verktyg stjäls betalas knappast av försäkringsbolaget. Vad tror ni att en uppsättning verktyg för en installatör kostar att köpa in?
 
1971:

Kan inte köpa dina argument. varför ska det vara så svårt att få en VVSáre att sätta in delar som jag har köpt i förväg. Ett debiterat pris skall ge täckning för allt, inklusive körtider, slitage mm mm. Inte döljas som lite intäckt på materialet.

Inbrott i bilen och att köpa nya verktug: Jag vill verkligen inte betala det, det får varje hantverkare stå för själv tillsammans med sitt försäkringsbolag.
Dessutom att debitera en person för vad som gick förlorat hos en annan är ju helt horribelt !! Om jag fick nys om att det hade hänt hade jag exploderat. Det är ju lika idiotiskt som att du ska betala för killen som tankade och smet på macken precis före dig.

Att mjölken är dyrare på ICA är på ARLA är väl inte konstigt, men om jag skulle köpa mjölken från ICA och sedan sälja den för 40kr/litern är kanske lite magstarkt..

Vi pratar om påslag i klassen 3-4ggr, att man ska tjäna på saker invänder jag mig inte emot. Om en röris gör ett 5% påslag på de utlägg han gör så är det ju helt OK. Men att handla på AHLSELL eller DAHL och hänvisa till katalogpriserna är ju oförskämt då alla vet att de flesta hantverkare har stora rabatter.

Jag vill inte betala grossisternas sk utpriser med 2-3ggrs påslag.

/Johan
 
"så krattar dom löv, sen jag får en platta öl varje gång dom är här också."

Kan låta fånigt men det är fan sånt som gör att man som kund blir glad och nöjd. Samma sak om du handlar en bil och säljaren slänger in nya fälgar, stereo och en GPS i priset.

Från en hantverkare kanske man kan 0.5% rabatt på "priset för slitage på verktygen" som redan har en avskrivningstid hos skatterverket.

Service minded......Ett begrepp som få vet vad det står för.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.