Vi håller på att renovera blivande sovrummet och kontoret just nu och hittade lite gamla tapeter. Skulle vilja ha hjälp med att åldersbestämma dem.

• tapet1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tapet2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle gissa på att båda är från 1920-30tal. Den första skall förmodligen efterlikna kakel.

Otroligt vackra.

Vi hittade dem när vi tog upp ett dörrhål igår kväll. Och det enda vi vet om detta huset är att det flyttades hit 1913. Så stommen är äldre men tapeterna borde ju vara från den tiden då. Den mörka tapeten satt på papp direkt ovanpå timret...finns inga äldre tapetlager under den. Så då borde den väl vara från kring 1910? men jag skulle oxå gissa på samma som ni ovan. Den ljusa tapeten satt ovanpå den mörka på en tretexskiva...så den är ju senare. och tretex kom väl på 1930-talet om jag inte minns fel.

Eftersom jag inte kan få information av förre ägaren så får jag fråga andra...allt är ju utbytt eller övergipsat men lite fynd verkar man ju ändå kunna göra:)

Den där mörka är lik en tapet som jag sett i vårt gårdshus - det lär ska vara byggt kring 1920. Skall se om jag kan ta en bild på den någon dag (Finns inne i proppskåpet)

Det är ju inte så lätt att exakt datera tapeterna, men jag tror ändå på 1920-tal åtminstånde tapet nummer två.

Vårat hus är byggt cirka 1917 och i de flesta rum är det understa tapetlagret olika blommiga gobelängtapeter d.v.s smått "rastrerade" tryck som skall ge ett textilt intryck. Denna typ av tapeter var mycket populära på 1910-talet så det verkar sannolikt att dessa är de ursprungliga. Nästa tapetlager är liknande de du har och borde ha tillkommit minst 5 år senare alltså in på 1920-talet. Visserligen tapetserade man om ofta förr men jag tror inte att slitaget i salar och kontor var så stort att det behövde göras redan inom tre år. Dessutom har de flesta rum bara tre tapetlager där det sista är från 1950-talet.

I boken "tapetboken - papperstapeten i sverige" från byggförlaget finns några tapeter liknande tapet 2 och de beskrivs som 1920-tals tapeter.

Kanske dina väggar fick sin spännpapp först på 1920-talet? Ekonomin kanske inte tillät att få allt klart de närmaste åren efter flytten?
Våra golv består tex av ganska smala brädor av dålig virkeskvalitet och alltså avsedda för att täckas med linoliummattor. När vi plockade bort de tyvärr ej räddningsbara mattorna såg man att golven i några av de enklare rummen hade ganska rejält slitage och verkar ha varit såpskurade vilket iallafall vi tolkar som att man redan från början haft som avsikt att lägga in linoliummattor med tanke på golvvalet men kanske fått vänta ett tiotal år innan man haft råd.

Visst kan denna typ av tapetmönster ha förekommit redan i slutet av 1910-talet men då ska det nog vara en väldigt modemedveten husägare som hittat dem och valt dem.

Väldigt fina tapeter är det hur som helst, vi har en kartong 1920-tals tapeter som ligger och väntar på att få komma upp i ett av våra rum. Jag tycker att de mörka färgerna och stiliserade blommönstren är riktigt fina.

Nja...jag är väldigt tveksam till om de som flyttade hit huset var modemedvetna!! ;) Och då menar jag inte pga tapetvalen utan mer hur deras sons senare renovering ser ut... Jag tycker oxå väldigt bra om tapterna.

Det troligast är nog faktiskt (eftersom vi vet att det är understa tapetlagret och huset stått här sen 1913) att de helt enkelt inte hade råd eller behövde tapetsera dessa rum innan 1920-1930 kanske. Alternativt har de ju rivit ner tapeterna som satt där tidigare och det tror jag ändå inte. De som bodde här först tog nog väldigt bra hand om sitt hus...tyvärr hade sonen inte samma intresse.

Tack TorpAnders för länken förresten. fantastisk sida som jag tittat på innan men faktiskt glömt bort att den fanns!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.