Kan också rekommendera Bosch Easy Series. Byggde nytt i höstas och installerade samtidigt ett Easy Series-larm med sirener och IR-detektorer.

Gick på strax runt 10000 för två kontrollpaneler, tre magnetkontakter (trådlösa), extra sirener och en trådlös och tre trådade detektorer.

Köpte via http://www.acist.se och har fått suverän support och bra respons på alla frågor jag ställt.

pinebar skrev:
Jag kommer inte riktigt ihåg om de eller vi äger larmgrejorna, men vad ska jag med dem till om jag inte har larmet kvar? Byter jag larmoperatör så får de nya väl skruva dit sina brytgivare, rörelsedetektorer och larmcentral om det inte råkar vara samma prylar. Eftersom installationskostnaden är bara runt 2000:- så betraktar jag inte det som så viktigt. Men jag skulle gissa att de inte vill ha tillbaka sakerna om man säger upp. De lär ju inte åka ut och sätta upp begagnade saker hos någon annan ny kund...?

Varför vill du ha larm som inte är kopplat till en larmcentral? Är det inte det som är själva finessen med ett "riktigt" larm?

G4S, Securitas och Sector säljer så vitt jag vet hyrlarm (även om de ofta är usla på att skriva det tydligt), vilket betyder att de vill ha tillbaka prylarna om du säger upp avtalet. Givetvis kan du byta till något annat hyrlarm och få det uppskruvat för ett par tusenlappar, men det är inte det du betalar för larmet. Det är de tvåhundra extra kronorna varje månad jämfört med ett köpe-larm som är kopplat till samma larmcentral (80-100 kr).

Om det är en bra deal eller inte beror på dina förutsättningar. Personligen tycker jag finnesserna med larmcentralskopplade larm är dessa:

1. Någon kanske hinner reagera i tid på en pyrande brand innan huset brinner ner.
2. Man får dekaler som förhoppningsvis får tjuven att gå någon annanstans.
3. Det kommer någon och täcker för fönster o dyl efter att tjuven varit där.

står det "sector" då e det ganska säkert att bryta sig in ändå, ta med kofot, slå denna i knappsatsen innanför dörren...... klart.

larmet hinner inte gå....

Initialkostnad 1970:- och månadskostnad 229:-. Antag en merkostnad på 100 kr/månad. Det motsvarar räntan på ett lån på 25000:-. Man ska alltså jämföra med att köpa ett larm för 27000:-?

Hej!
Jag "touchar" off-topic med att tycka att det är mycket pengar som ett larm kostar.
Ska man ha ett larm så ska det helt klart vara ett "köpelarm". Kostnaden att hyra ett larm verkar vara skyhög. Mitt råd är att installera själv, strunta i vidarekopplingen till en larmcentral utan låt larmet ringa upp dig själv eller någon granne.
Trygghet med vidarekoppling - javisst - men till vilken kostnad och vilken verklig nytta för dig som husägare? (Inte bara larmbolaget... :mad: )
Och vilken "trygghet" är det? :confused:

Som det skrevs innan:
"1. Någon kanske hinner reagera i tid på en pyrande brand innan huset brinner ner."
En pyrande brand, javisst det kan hända att man hinner få hjälp. Då får man bo max 10 minuters körväg från brandstationen för hur lång tid tar det innan ett rum/hus är övertänt? Det rör sig om minuter... Ihopkopplade brandvarnare som larmar och räddar när man är i huset räcker gott.
"2. Man får dekaler som förhoppningsvis får tjuven att gå någon annanstans."
Dekaler i all ära men det som avskräcker tjuvar är inte dekaler. De visar snarare att det finns något i huset... Det som gör att tjuvar inte gör inbrott i hus/kvarter är vakna grannar och frågvisa grannar och personer som bryr sig och tittar runt. En hund är inte fel heller...
"3. Det kommer någon och täcker för fönster o dyl efter att tjuven varit där."
Det här argumentet köper jag helt klart. Men det bästa är om någon granne kan göra det. För täckningen som ett vaktbolag gör kan vem som helst göra bättre och otroligt mycket billigare. Ett vaktbolag limmar på en glasruta på den trasiga rutan med silikon, tejpar i kanterna till ett pris som överstiger en ny glaskassett - energiruta - treglasfönster... Så klart är priset beroende på om man har något bra avtal - det kanske till och med ingår? Men när vi på jobbet har haft glastäckningar av ett bolag vars namn börjar på G och slutar på rupplarm kostar det ca 1500 - 2000 kronor för arbete, glas osv.
Nåja...lite off-topic... :rolleyes:
Men det visar att det helt klart är värt "besväret" att ha larmet kopplat till sig och att "själv är bäste dräng" gäller än.
Tycker jag alltså... :cool:

Redigerat:
Önskar att jag hade larm... Har haft inbrott idag.
En av mina grannar var ock tittade till sitt sommarhus idag och såg att det var en bil på gårdsplan med ett par personer som samtalade, men reflekterade inte mer över det. Han är dessutom polis och hade med sig en kollega och tränade sinna hundar på ängen. Om jag haft ett larm som börjat tjuta, så hade det kanske blivit några inbrottsjuvar med trasiga ben.

Så nu blir det att skaffa larm.

Jag håller med om det Crille skrev ovan.

Matarese skrev:
Önskar att jag hade larm... Har haft inbrott idag.

Så nu blir det att skaffa larm.
Ja, det kan hjälpa att man har larm och "dina" tjuvar hade nog fått lägga benen på ryggen om några polishundar hade bussats på dem. Så länge de haft ben och springa med! :p

MEN

Lite tråkigt snusförnuftigt måste jag upprepa det jag skrev innan. :(
Det absolut viktigaste för att förhindra inbrott är vakna grannar!
Tänk om dina grannar hade varit vakna, misstänksamma och gått fram och frågat vad det var för några typer som var på din gårdsplan.
För om ditt larm varit av typen som går att slå sönder innan larmet går vidare hade det inte hjälpt om du haft larm, eller om de gjort inbrottet och låtit sirenerna tjuta - för de tjuter väl inte tills larmet kvitterats utan i kanske några minuter...eller om de klippt av kabeln till sirenen...

Man kan alltid berätta om saker som är undantag från "regeln". Jag har t.ex. en granne som är polis och hade inbrott på natten då de var hemma och sov på ovanvåningen...
De har larm men hade det inte igång när de var hemma "så klart"... :(

Redigerat:
Finesserna med att låta larmet ringa upp en själv försvinner ju inte bara för att man kopplar det till larmcentral, det blir ju snarare så att man tillför en extra nivå. Larmet ringer upp larmcentralen som ringer upp mig (eller någon granne), är jag i närheten kan jag agera men om jag (och grannen) råkar vara otillgängliga kan larmbolaget agera.

Man kan ju förstås spekulera i all oändlighet, men ett inte helt orimligt scenario är att larmet bara har en chans att ringa innan erfaren inbrottstjuv hittar centralenheten, och då kan det ju vara trist om ägaren till första numret på listan inte hinner svara.

Men det är ju upp till var och en att fundera på om just detta är värt en hundring per månad.

Tommot skrev:
Fast ingår det fri service och fria utryckningar på ditt lån? ;)
Nej, det är ju helt en fråga om vad man värdesätter och vill betala för. Själv kan jag inte se nån helst mening i att betala en summa varje månad för fri service av en befintlig larmanläggning. Om det är nåt strul efter att garantin gått ut som man inte kan fixa själv (högst en gång var tionde år eller så?) så betalar jag hellre en engångssumma då.

Sen räknar åtminstone jag inte med att det någonsin ska behövas någon utryckning, eller i alla fall inte oftare än någon enstaka gång per tioårsperiod.

Många tankar kan man ha om det här med larm, köpa alt. hyra, larmcentral, väktarutryckningar alt. grannar m.m. Vissa väljer att skaffa sin TV via leasy á 399:-/mån medans andra köper beggat tjock-TV på blocket...smaken och framförallt plånboken är som känt delad.
Så här har jag i alla fall gjort för att skydda vårt hus som ligger lite avsides i ett gammalt sommarstugeområde utan allt för många vakna grannar.
1. Installerat bra utebelysning på både ljusrelä och IR
2. Monterat nya lås på dörrar och fönster
3. Monterat larm - I vårt fall ett trådlöst SBSC-intygat larm kopplat mot larmcentral (via både fast tele och GSM pga luftledning). Vi har köpt larmet och har ingen bindningstid till larmcentralen (ca 100:-/mån). Vid t.ex. inbrottslarm finns det 5 kontaktpersoner (totalt 13 tfnnr), skulle då ingen av oss finnas tillgänglig eller vi själva väljer det blir det en utryckning. Mest för att säkerställa att huset står kvar och blir stängt ordentligt. Ser man sedan bara till att ha dessa personers nr uppdaterade så ser inte jag risken för ovälkomna utryckningsfakturor som stor.

Som sagt, smaken är delad. Jag tycker ändå att vi lagt oss på en rimlig nivå både till kostnad och säkerhet, men det är ju enligt min smak =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.