2 448 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Ventilera luftspalt i tak
Hej
Bastubygget är i full gång - funderade på om jag behöver ventilera utrymmet ovanför taket genom att sätta en ventil in i badrummet eller in till ett angränsande rum? I utrymmet ovanför bastutaket kommer luftspalten som byggts mot yttervägg att "mynna".
Tror ni att utrymmet kommer att vara i stort behov av ventilering eller räcker det att utrymmet finns där (dvs man kan strunta i att borra ventilationshål)? Utrymmet ligger inte i anslutning till ett yttertak utan mellan våningarna ...
//Mikael
Bastubygget är i full gång - funderade på om jag behöver ventilera utrymmet ovanför taket genom att sätta en ventil in i badrummet eller in till ett angränsande rum? I utrymmet ovanför bastutaket kommer luftspalten som byggts mot yttervägg att "mynna".
Tror ni att utrymmet kommer att vara i stort behov av ventilering eller räcker det att utrymmet finns där (dvs man kan strunta i att borra ventilationshål)? Utrymmet ligger inte i anslutning till ett yttertak utan mellan våningarna ...
//Mikael
Samma funderingar själv. Antar att du som jag får en luftspalt från bastuns isolerade tak och bjälklaget ovanför (som i sin tur är isolerat.
Jag har fått svar på detta av min VVS-projektör å han vill att jag ventilerar detta utrymme ut mot ett annat. Kör med bastufolie men för att vara på den säkra sidan blir det en 100 mm kanal å en ventil i taket utanför. Utvändigt isolerade ytterväggar på två håll har jag.
Jag har fått svar på detta av min VVS-projektör å han vill att jag ventilerar detta utrymme ut mot ett annat. Kör med bastufolie men för att vara på den säkra sidan blir det en 100 mm kanal å en ventil i taket utanför. Utvändigt isolerade ytterväggar på två håll har jag.
Hur tjockt har du isolerat? Hur ser vägg-/takkonstruktionen ut fram till luftspalten? Själv har jag bastupanel, 22mm luftspalt, Alumit, 70 mm isolering och sedan ca 3 cm luftspalt mellan bastuns isolering och den gummade ytterväggen i badrummet. I taket så är isoleringen ca 100 mm och därefter drygt 5 cm luftspalt och sedan plast i taket. Kan ju vara kul att veta om det blir varmt även där. Ska iaf stoppa in en termometer och mäta sedan när jag bastar, men iaf.jenfor skrev:
//Rob
Jag har bara satt 50 mm isolering i taket. Har reglat ner bastun till ca 2,10 takhöjd, vilket gör att utrymmet mellan bastutak och ordinarie innertak är 30 cm.Robster skrev:Hur tjockt har du isolerat? Hur ser vägg-/takkonstruktionen ut fram till luftspalten? Själv har jag bastupanel, 22mm luftspalt, Alumit, 70 mm isolering och sedan ca 3 cm luftspalt mellan bastuns isolering och den gummade ytterväggen i badrummet. I taket så är isoleringen ca 100 mm och därefter drygt 5 cm luftspalt och sedan plast i taket. Kan ju vara kul att veta om det blir varmt även där. Ska iaf stoppa in en termometer och mäta sedan när jag bastar, men iaf.
//Rob
Liknande trådar
-
luftspalt i förrådstak när ventilationsöppningarna är olika stora?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur isolera garagetak utan luftspalt?
Storlek på luftspalt i takfot.
Tak & Vind -
Förrådsbyggnad - Hur ventilera luftspalt i tak
hur ventilera luftspalt i ryggåstak?
Tak & Vind