Har under en längre tid funderat över att starta ett företag vid sidan av mitt ordianrie arbete.
För att inte gå in på detaljer men jag har i tanken att kunna utföra tjänster, sälja varor och ev. kunna hyra ut mig som arbetskraft.

Första saken jag vill ha hjälp med är att välja bolagsform och hur dessa påverkar min privatekonomi?

När man läser på tex. Nuteks hemsida så ska man göra en Affärsplan men min tanke är inte att det ska vara så avancerat i början utan jag ser vissa problem som behöver lösas och det skulle jag kunna göra med ett företag.
Detta är inte för att tjäna några pengar och ev. överskott ska gå till att utveckla företaget inför framtida större planer.

Behöver det vara så invecklat eller kan man driva en enkel firma utan problem samt att den är mer eller mindre aktiv under olika perioder?

Kan man driva företaget utan vinst där inkomsterna investeras i bolaget efterhand?

Påverkar vad jag gör för mitt företag mitt ordianrie arbete då det där finns regler om hur många timmar m.m. man får arbeta?

En tanke jag har är att kunna anlita mitt företag i mitt nuvarande ordinarie arbete för att utföra vissa tjänster eller skulle detta medföra någon form av intressekonflikt?

Mina planer är endast planer och jag tänkte att det finns många egenföretagare här som kanske kan ge lite råd.
Samt om ni har nyttiga länkar m.m. att dela med er av???

Tack på förhand!

1. Företagets verksamhet får inte vara sådant att det kan betraktas som hobbyverksamhet av skatteverket.

2. Om det föreligger intressekonflikt eller ej avgör din arbetsgivare. Kolla noga så du inte förlorar din anställning.

3. Affärsplan behöver du inte om du inte tänker söka bidrag eller låna pengar. Däremot kan det vara ett bra hjälpmedel att strukturera upp dina egna tankar och idéer. Många "affärsidéer" är tyvärr inte speciellt genomtänkta.

Börja med att starta en enskild firma och ansök därefter om F-skatt.
Ev. överskott kan du som du säger investera i firman. Får du underskott rullar det med till nästa år. Beroende på vad du köper in till firman får du antingen göra direktavdrag för kostnaden eller lägga upp en avskrivningsplan. Olika lång tid beroende på vad du köpt in. Ta gärna hjälp med deklarationen av någon som är insatt. Där kan du även få hjälp och råd.

Du bör, utöver vad som står ovan, också tänka lite på vad som händer om du blir arbetslös. Då kan du inte ha ett aktivt företag om du vill ha ersättning.

Om du har prylar hemma som är företagets, och det blir inbrott, kan försäkringsbolaget komma att neka ersättning om du inte har en företagsförsäkring.

Över huvudtaget är jag skeptisk till företag som inte skall gå med vinst. Jag tror inte att du tänker arbeta för att hålla deklarationshjälp och försäkringsbolag vid liv. Och Skatteverket tror inte heller så mycket på filantropiska företag, utan naturligtvis tar pengarna vägen någonstans är deras inställning.

Jag tycker du skall sätta som mål att kunna ta ut en del pengar ur företaget.

Ditt lokala skattekontor håller kurser, det är en bra start.

Du lär veta att det är enorma mängder skatt om du vill ta ut lön ifrån det egna företaget.. (typ 75% för mig =/ ..

Så att skjuta in pengarna tillbaka i företaget iform av att köpa inventarier osv är att föredra... DOCK är ju inte det en bra sporre att arbeta för..

Det många är rädda för när de ska starta eget är bokföring och pappersarbete, men man ska inte hänga upp sig så mycket på det tycker jag -iallafall inte i början då företaget omsätter små mängder peningar.

Jag har gjort det lätt för mig sista åren och helt enkelt spart alla kvitton och fakturor i högar och när det blir deklarationsdax har jag överlämat buntarna till en som fixar redovisningar/deklaration som ställer upp allt och deklarerar. brukar få betala typ 2000kr inkl min privatadeklaration..

Swetrot skrev:
Över huvudtaget är jag skeptisk till företag som inte skall gå med vinst. Jag tror inte att du tänker arbeta för att hålla deklarationshjälp och försäkringsbolag vid liv. Och Skatteverket tror inte heller så mycket på filantropiska företag, utan naturligtvis tar pengarna vägen någonstans är deras inställning.

.
Just enskilda firmor är skatteverket nog rätt så vana med att dom går +-0 =) När jag startade min firma sa jag rakt ut till dem att jag inte ville gå plus för att det helt enkelt skulle bli nästan bara skatt.
Alternatviet till att den liten skurtfirma på landet går plus/minus noll, är ofta rent svartjobb. Så jag tror skatteverket tycker att det är bra att ha små företag iallafall...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.