Hej!
Håller på att komma till slutet av köksrenoveringen. Snart ska bänkskivorna kapas. Köket är i ett "L" och det är IKEA-skåp under bänkskivan (också IKEA)

Ska jag kapa dem i 45 graders vinkel i hörnet? Den gamla bänkskivan var kapad så... Det blir väl snyggast fog på det sättet...

ingen?

Det går naturligtvis bra att göra så! Undvik i allfall att såga av skivorna "rakt" och foga med IKEAS fullösningslist... Vill du snåla på skivmaterialet kan du fräsa avrundningen i 45 grader och resten av skivan "rakt" med ex. en sådan här. Med tanke på priset på jiggen får du nog göra en egen om du ska spara några pengar...

TACK! Jag misstänkte att man skulle undvika att kapa "rakt". Jag kommer nog att göra som så att jag kapar dem till deras längsta längd (alltså längst in i hörnet), märker upp var de ska kapas i "inre" hörnet, och sen kör jag iväg dem till Silvan för att få dem kapade *rakt* - jag har nämligen ingen cirkelsåg och har inte lust att kapa dem med sticksågen - det är inte så kul om det inte blir rakt... =(

Däremot behöver jag inte snåla på materialet, jag har köpt 2 skivor som är tillräckligt långa båda två =)

Jag ska snart såga Ikea-skivor i L-köket och tänker iaf såga rakt. Enklare att få en rak sågning. Springan ska tätas med silikon.

Hur tänkte du fästa ihop skivorna?

Vi har rak kapning i vårt hörn. Jag tycker att det blev bra. Vi har 1 cm trälist på framkanten. Själva listen är kapad i 45 grader och sedan skivan rakt. Ska se om jag kan hitta en bild. Eftersom vi beställde våra skivor för L-kök så hade de spår för kex och hål för beslag på undersidan, så att de gick bra att sätta ihop. Men om man har en sån laminatskiva där själva laminanet svänger ner på framkanten är nog inte det en bra lösning.

fredwal skrev:
Jag ska snart såga Ikea-skivor i L-köket och tänker iaf såga rakt. Enklare att få en rak sågning. Springan ska tätas med silikon.
Är det en normal (rejäl...) avrundning på skivans framkant blir det ett "kron-dike" att fylla igen.;)

Sågade skivorna rakt. Ikeas avrundning på bänkskivan "PRÄGEL" är av modell mindre, så "diket" blev inte så djupt. Resultatet blev helt ok.

Rak kant på Numerär laminat, så inget dike. Problemet nu är att såga rakt och utan flisor..

Vänd på åbäket, såga från baksidan... Har du inte tillgång till såg med styrskena så kör med en rak list. (Innan jag köpte min dyrsåg använde jag en alu-list från biltema + fulcirkelsåg. Lika bra resultat men det tog längre tid...)

en fråga till.... vad finns det för fogmaterial för att täta fogen mellan den sågade ytan och den avrundade? Finns det någonting hårdare än silikon som ju är ganska mjukt... Finns vit Plastic padding?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.