Har några 5cm tjocka björkplankor (en uppskivad björkstock) som nu har torkat färdigt. Frågan är hur man nu förvandlar detta till ett exempelvis bredare hyllplan (tex 2cm tjockt) på bästa sätt.

Tänker på hur årsringarna ska orienteras för att det ska bli hyfsat formstabilt, skall helt stående ringar undvikas av styrkeskäl? Tips välkomna.

(Har tillgång till rikt och plan)

Har du provsågat?
Björk kan ha en massa inbyggda spänningar.

Stående årsringar gör att virket slår sig minst om du tänkt dig att limma.
Styrkan räcker nog.

Annars kan det nog vara fint med "original"bredden om du har möjlighet att klyva virket p det hållet (och om det inte vrider sig då).

Jag har testat och gjort en lite grövre hylla med bara en bred planka som hyllplan och den blev rätt ok (om jag får säga det själv). Men man vill ju prova andra tekniker och kunna göra djupare plan och tunnare skivor, sidor i skåp osv.

Nåja, efter lite funderande så tror jag att jag har en liten hum om hur jag ska gå tillväga.

Ja, försök med stående årsringar, om det ej är möjligt så ta karnvirket upp på varannan bit. För att jämna ut vridningarna.

Börja med att rikthyvla kanter och en hel sida. Planhyvla därefter till önskad tjocklek och bredd. Testa så de ligger dikt mot varandra i kanterna så inga springor förekommer. Lägg kärnträet i årsringarna varannan upp och vise versa. Därefter ritar du streck i var 30:e centimeter längs springan mellan plankorna, detta för att ga riktmärken för att kexa. Nu kexar du med lamellfräs vid varje streck så att lamellerna kan få plankorna i samma höjd och på platts. Sedan är det till att limma ihop plankorna och dra åt med limknektar. Glöm inte att när hyllplanet torkar skall det göra det på så sätt att det är fritt under till. Lämpligt med bockar. Ej på ett bord eller liknande för då kommer skivan att slå sig. Lycka till.

Saknar man lamellfräs så funkar det med tvingar som håller ämnena jämnt i höjdled under pressningen.
Jag har alltid knektarna under det som skall limmas så man slipper försöka bryta bort arbetsstycket från underlaget.

/Kent

Man räknar alltså med att få varje bit så perfekt vinkelrät att man inte behöver planhyvla hela skivan efter limningen? Kan tänka mig att en hyvling efter limning kan ge problem med varierande fiberriktning.

Jag brukar, förutom kex och limknekt, tvingar på varje ände av skivan som tillsammans med två brädbitar och papper klämmer så att skivan hålls rak. Det är så lätt hänt att man råkar sätta knekten så att skivan buktar då man sätter press.

I bästa fall så kör man skivan genom en bredbandsputts efter limmning men räknar med att du inte har någon sådan. Men som Geschwint säger, sätt två brädbitar i ändarna så skivorna hålls raka medans du pressar ihop limmningen.

Tackar för detta, nu ska det nog ordna sig.

Varannan limknekt under och varrannan över när du limmar! Då blir det alltid plant, efter det en runda i planhyvlen och sen en runda i bredbandputsen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.