Visst vill man väl ha bra skydd mellan betongsulan och gipsväggarna? Hur blir det vid ett eventuellt läckage från tex tvättmaskin då? Allt vatten rinner ut...då måste det väl vara tätt mellan golv och väggar....?

EmMi skrev:
Tänkte liksom att en tvättmaskin kanske kunde läka och spruta vatten...är inte det möjligt...?
Jo, på samma vis som att det är möjligt att en liknande sak händer i kök. Det är också möjligt att elementrör börjar läcka i sovrummet, men det är inte krav på täta golv och väggar där bara för det.. :)

jon_h skrev:
Jo, på samma vis som att det är möjligt att en liknande sak händer i kök. Det är också möjligt att elementrör börjar läcka i sovrummet, men det är inte krav på täta golv och väggar där bara för det.. :)
Tack fader vår för det, så att vi slipper tätskikta hela huset!

EmMi skrev:
Visst vill man väl ha bra skydd mellan betongsulan och gipsväggarna? Hur blir det vid ett eventuellt läckage från tex tvättmaskin då? Allt vatten rinner ut...då måste det väl vara tätt mellan golv och väggar....?
Tätskikt på golvet och uppvikt minst 50 mm på väggen. Har man keramik så är det lämpligt att sätta en sockel längst ner på väggen.

(Och det är enklare om du skriver ett inlägg istället för tre på raken, det blir så förvirrande när man försöker svara under tiden..)

EmMi skrev:
Ha, så det kan bli! Men oj vad de luras för att få sälja då! Eller vet de inte vad de pratar om? Borde inte de som säljer materialet veta bättre!!! Nä, nu blir jag nästan lite arg. Vi stod ju och diskuterade med personalen i nästan en timma, hur vi skulle göra...
Fråga aldrig personal på byggvaruhusen om hur ni ska bygga. De vet inte vad de pratar om, men svarar ändå.

Redigerat:
Oj, vi kanske ska prata lite tyst om det här...du ska se att det nog blir så snart ;-)

Men vart klåen har jag fått det ifrån, att tvättstuga=våtrum?
Ja ja, kanske blir lite mindre jobb då, det är ju positivt.

Ok, summa summarum;
om vi vill ha målade väggar; hur gör vi?

Det är bara att måla rakt på gipset, precis som vilket rum som helst då? Behövs inte ens någon speciell våtrumsfärg egentligen?

Och vill man ha väggen lite mer stöttålig så är det någon slät väv som gäller (om man inte gillar den rutiga)...

Tittade du på det målade systemet jag länkade till?

Ni kan måla precis som vanligt. Fast visst kan det vara klokt att köra med våtrumsfärg, den kan vara lite mer avtorkningsbar. Ni kan även sätta en slät väv för att få det lite tåligare.

Jodå, men jag bara undrade om det är enda rätta alternativet.
Eftersom tvättstuga inte är ett våtrum, då behöver man kanske inte våtrumsfärg heller?
Utan bara vanlig blank färg?

Ok, där fick jag svar på frågan innan jag hann ställa frågan. Tack för hjälpen!

I princip tycker jag att man aldrig direkt ska måla på en gipsskiva. Jag föredrar att sätta en helt slät väv som ger lite extra armering av gipsskivans ytskikt. Det är annars lätt hänt att stötskador ger fula märken på skivan.

Tigersågen

Ja, det kan nog vara smart. Vet du vad sådana helsläta vävar kallas? INte är de helt släta ändå, det blir ett fint rutmönster, men inte som de där klassiska 5x5mm rutorna...

Våtrumsfärg kan användas på två olika sätt.

VA=vattenavvisande... Då målar man bara rätt på gips med våtrumsgrund och sedan två gånger med våtrumstäck. Det är inte godkänt i ett av försäkringsbolagen klassat våtutrymme.

VT=vattentätt... Då grundar man med våtrumsgrund utspädd 50/50 med vatten först. sedan grundar man outspätt och sätter våtrumsväv (den gula glasfiberväven) vått i vått med våtrumsgrunden (inte våtrumslim grunden agerar lim i detta sammanhang). Därefter grundar man en gång till. Låt torka och måla två gånger med våtrumstäck... Vips så har man ett vattentätt system. Och våga inte fuska för om det blir en vattenskada tar försäkringsbolaget ett borrprov och ser vilka lager som finns. Grunden är blåtonad, väven är gul och täckfärgen bestämmer ni själva kulören på.

Men jag tycker vi nyss har kommit fram till att en tvättstuga inte är våtrumsklassad.
Därav ska det väl räcka med VA, vattenavvisande tillvägagångssättet?

VT, är då för våtrumsutrymmen, som tex badrum då?

EmMi skrev:
Ja, det kan nog vara smart. Vet du vad sådana helsläta vävar kallas? INte är de helt släta ändå, det blir ett fint rutmönster, men inte som de där klassiska 5x5mm rutorna...
Gå in i färgaffären och fråga efter Microlit eller fiberduk så får du se prov på en helt slät väv utan något som helst mönster. Observera dock att den inte är godkänd som våtrumsväv. Kan användas om man vill ha en vattenavvisande yta utan krav på 100% vattentätt.

Fast den borde ju fungera i en tvättstuga om jag utgår från tidigare fakta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.