2 127 läst · 29 svar
2k läst
29 svar
Är detta radhus ekonomiskt?
Sida 1 av 2
Hejsan.
Jag är på jakt efter ett hus / radhus.
Jag har nu stött på detta radhus.
Bostadsrätt xxxxxxx xx.
5rum och kök 134 kvadrat.
Luftvärmepump.
nybyggd trapp,
nymålad hall och köksluckor.
Nära till dagis och skolor.Barnvänligt område.
Hyran ligger på strax över 4000:- vilket motsvarar min nuvarande hyra i min hyresrätt på 2rok
Hon sa att hennes elräkning ligger på ca 2000:- /månaden, trots att hon värmer radhuset med el. Kan det stämma?
Tror ni rent ekonomiskt att jag skulle få det att gå runt?
Jag får in strax över 14 000:- i månaden, men nu blir det tillökning på kanske en tusenlapp i månaden då jag börjar gå skift.
Jag bor ensam, har inga andra lån och inga betalningsanmärkningar.
Hon ska ha 85 000:- för det, men jag kunde få ner det ca 20 000:- så jag tänkte ta ett lån på ca 100 000:- för att kunna ha till lite smårenoveringar i huset.
Jag är på jakt efter ett hus / radhus.
Jag har nu stött på detta radhus.
Bostadsrätt xxxxxxx xx.
5rum och kök 134 kvadrat.
Luftvärmepump.
nybyggd trapp,
nymålad hall och köksluckor.
Nära till dagis och skolor.Barnvänligt område.
Hyran ligger på strax över 4000:- vilket motsvarar min nuvarande hyra i min hyresrätt på 2rok
Hon sa att hennes elräkning ligger på ca 2000:- /månaden, trots att hon värmer radhuset med el. Kan det stämma?
Tror ni rent ekonomiskt att jag skulle få det att gå runt?
Jag får in strax över 14 000:- i månaden, men nu blir det tillökning på kanske en tusenlapp i månaden då jag börjar gå skift.
Jag bor ensam, har inga andra lån och inga betalningsanmärkningar.
Hon ska ha 85 000:- för det, men jag kunde få ner det ca 20 000:- så jag tänkte ta ett lån på ca 100 000:- för att kunna ha till lite smårenoveringar i huset.
Hej, och välkommen..
Ja, det låter väl inte helt orimligt. Några stora ekonomiska skillnader är det väl kanske inte. Att äga en bostadsrätt innebär ju dock lite mer ansvar, och friheter än att bo i hyresrätt.
Att det finns en luftvärmepump är ju bra. Frågan är hur den klarar att värma hela ytan? I Dalarna blir det väl ganska kallt om vintern, och då får väl luftvärmepumpen tuffare att vara ekonomisk, och det krävs en del direktverkande el i utrymmen långt från dess utblås. Kan du få tillgång till hur många KWh (kilowatt-timmar) som det avser så kan du kanske kolla med någon granne hur mycket de förbrukar. Alternativt ringa elnätsägaren och fråga. Kanske har tidigare ägare inte värmt upp alla rum? Fast det kanske inte du tänkt heller?
Ja, det låter väl inte helt orimligt. Några stora ekonomiska skillnader är det väl kanske inte. Att äga en bostadsrätt innebär ju dock lite mer ansvar, och friheter än att bo i hyresrätt.
Att det finns en luftvärmepump är ju bra. Frågan är hur den klarar att värma hela ytan? I Dalarna blir det väl ganska kallt om vintern, och då får väl luftvärmepumpen tuffare att vara ekonomisk, och det krävs en del direktverkande el i utrymmen långt från dess utblås. Kan du få tillgång till hur många KWh (kilowatt-timmar) som det avser så kan du kanske kolla med någon granne hur mycket de förbrukar. Alternativt ringa elnätsägaren och fråga. Kanske har tidigare ägare inte värmt upp alla rum? Fast det kanske inte du tänkt heller?
Redigerat:
Då får jag gratulera dig i så fall, om du lyckas få nätkostnad och elkostnad att stanna vid 1 kr idag. Jag skulle vilja påstå att det snarare ligger mellan 1,50-1,75 kr/kWh beroende på avtal.Jesca_j skrev:
Sannolikt så är ju också elräkningarna kraftigt varierande över året.
Det jag reflekterade över var att du skrev att 2000:- i månaden blir 12000:- på ett år.....
Kan också nämna att Umeå Energis börsel kostade 120,3öre/kWh under oktober inkl. skatt och moms och elcertifikat.
Då kan jag tänka mig att du tycker det är liten förbrukning, men eftersom det blir 24000 KRONOR så tycker jag att det är rimligt iafGoForIt skrev:
Kan också nämna att Umeå Energis börsel kostade 120,3öre/kWh under oktober inkl. skatt och moms och elcertifikat.
Oops! :eek: Det blev väl lite galet i hastigheten. Självfallet blir det 24 000 kr.Jesca_j skrev:
Inkluderar det överföringsavgiften också?Jesca_j skrev:
Sambon jobbar på Vattenfall men tyvärr så är deras personalpris numera HÖGRE än det vi betalar till Umeå Energi....
(Tidigare var personalpriserna riktigt bra men skattmasen(?) tyckte det var olämpligt med sådana personalpriser utan att försmånsbeskattas för det....)
(Tidigare var personalpriserna riktigt bra men skattmasen(?) tyckte det var olämpligt med sådana personalpriser utan att försmånsbeskattas för det....)
Jag är inte säker, men jag tror inte du ska utgå ifrån att du får låna 100' om du lyckas köpa det för 65'. Annars verkar banken övervärdera säkerheten ... bara en tanke ...
Förutom allt annat skrivet så ska du nog också tänka på att med bostadsrätt så står du ansvarig för en hel del underhåll själv. Så att lägga undan en tusenlapp i månaden som på sikt blir en buffert till nya vitvaror, tapeter och golv är nog vettigt.
I vilket fall så är det ett lågt pris, så du tar ju inga stora ekonomiska risker heller ...
Förutom allt annat skrivet så ska du nog också tänka på att med bostadsrätt så står du ansvarig för en hel del underhåll själv. Så att lägga undan en tusenlapp i månaden som på sikt blir en buffert till nya vitvaror, tapeter och golv är nog vettigt.
I vilket fall så är det ett lågt pris, så du tar ju inga stora ekonomiska risker heller ...
Mikael_L nej jag är ju inte helt säker på det. Men jag tog med 100 eftersom man hellre drar till lite i sina beräkningar. En arbetskompis till mig köpte en bostadsrätt och ville då renovera hela den och dom hade lånat lite mer än vad lägenheten kostade.
Så jag antar att det kanske inte är helt omöjligt.
Jo att spara en vissa summa varje månad till huset ser jag som ett måste.
För det finns ju alltid något som behövs göras, eller något oväntat som kan inträffa.
GoForIt och Jesca_j jag blev lite vilsen av eran diskussion.
Men 2000:- /månaden är rimligt? Eller pratar vi kanske tusenlappar extra?
Jag vet att det är en svår fråga att svara på utan att veta mer om förbrukningen.
Men jag har tänkt åka hem till henne den här veckan och kolla upp det där mer exakt.
Så jag antar att det kanske inte är helt omöjligt.
Jo att spara en vissa summa varje månad till huset ser jag som ett måste.
För det finns ju alltid något som behövs göras, eller något oväntat som kan inträffa.
GoForIt och Jesca_j jag blev lite vilsen av eran diskussion.
Men 2000:- /månaden är rimligt? Eller pratar vi kanske tusenlappar extra?
Jag vet att det är en svår fråga att svara på utan att veta mer om förbrukningen.
Men jag har tänkt åka hem till henne den här veckan och kolla upp det där mer exakt.
Ja, 2000 kr i månaden i snitt = 24 000 kr per år låter väl inte helt orimligt.
Men som sagt, beroende på elpris. Kolla med grannarna vad de förbrukar.
(Jag gjorde en felaktig beräkning i hastigheten som ledde till ordväxlingen mellan mig och Jesca_j)
Men som sagt, beroende på elpris. Kolla med grannarna vad de förbrukar.
(Jag gjorde en felaktig beräkning i hastigheten som ledde till ordväxlingen mellan mig och Jesca_j)
Okey då är jag med.
Vart kollar jag upp priser på hemförsäkring?
För just nu ingår hemförsäkring i min fackavgift eftersom jag bor i lägenhet.
Jag ska sätta mig ner och göra en kalkyl.
Det jag har kommit fram till att ta med är följande...
Hyran
Lånet
Elen
Vatten
Sopavgift
Sparande
Internet
något mer man bör ha med?
Vart kollar jag upp priser på hemförsäkring?
För just nu ingår hemförsäkring i min fackavgift eftersom jag bor i lägenhet.
Jag ska sätta mig ner och göra en kalkyl.
Det jag har kommit fram till att ta med är följande...
Hyran
Lånet
Elen
Vatten
Sopavgift
Sparande
Internet
något mer man bör ha med?
Hemförsäkring kan kanske lösas via facket även i fortsättningen. Kolla med dem. Annars är det att ringa runt. Man kan också jämföra olika bolag på http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se/content.asp?avd=start
Andra poster skulle kunna vara:
Underhåll
Tv-avgifter
Andra poster skulle kunna vara:
Underhåll
Tv-avgifter
Hmm jag det ser mörkt ut.
Jag gjorde en kalkyl och landade på ca 15 000:-
utan att ha räknat med vatten, sopavgift och hemförsäkring.
Så det lutar mot att leta vidare efter ett billigare boende.
Jag gjorde en kalkyl och landade på ca 15 000:-
utan att ha räknat med vatten, sopavgift och hemförsäkring.
Så det lutar mot att leta vidare efter ett billigare boende.