Status
Tråden går ej att kommentera.
Hantverkare är det bara skoltrötta klåpare som inte lyckades komma in på någon annan utbildning? Finns det inga hantverkare som faktiskt gillar hantverk o är bra på det? Finhantverkare som väskmakare, guldsmeder, glasblåsare osv dessa har talang minst sagt, men vanliga hantverkare....

Jag har anlitat målare, elektriker, rörmokare, osv. Rörmokaren jag hade var bra, resten katastrof. Finns en kille till jag rosar til skyn, polacken, han var otroligt proffsigt arbete o noga, kunnig, bred i sitt kunnande, otroligt snabb!

Alla jag känner som haft polackar är oerhört nöjda!! Och då bara inte för att det var mkt billigare, utan för de gjort ett kanonjobb! Jag har aldrig hört att svenska hantverkare gör ett bra jobb, var är yrkesstoltheten o kunnandet?

Nu kommer jag få mycket skit för detta inlägg man jag står för vad jag säger, säger nån att jag snackar bull så måtte denne vara född under en gran . Ja självklart finns det en och en annan som är jätteduktig, men det är få räknat.

Skulle vara mkt intressant att göra en röstningsundersökning om hur många som är nöjda med sina svenska hantverkare, och också jämföra denna undersökning med hur man tycker om sina hantverkare i andra länder.
 
Jag är nöjd med svenska firmor:
-kakelsättaren som kaklade vårt badrum och ställde upp med goda råd,
-rörmakaren som installerade vår panna - fina raka rördragningar trots ont om plats , jättesnygg rörisolering ,
-snickaren som byggde till farstun från håll i marken till klinkat trappa,
-golvsliparen som fick fixa några missar i lackeringen ( no ja,man kan inte vara superbra på allt :)) men slipningen var verkligen perfekt.

Bara man vet hur man vill ha det och frågar om det går att göra så som man vill ha det så kommer man ju överrens om en lösning. Bara rörmakaren fick fria händer att göra sitt bästa utan detaljerade diskusioner ,för vi viste ingenting om hur det ska vara, och han gjore verkligen bra jobb.
Det var fler tillfällen då vi anlitade hantverkare och var lika nöjda. Hade vi tur, eller? Bor i Skåne.
Polska hantverkare (låter bättre än "polacker" när man nu pratar om yrkesfolk) kan också ha varierande kunskapsnivå. I regel är det dom bästa som jobbar utomlands, kan jag gissa. Hade jag att välja mellan en svensk och en polsk hantverkare båda utan referenser så skulle jag faktiskt välja en hantverkare från Polen :). En murare definitivt från Polen, en snickare definitivt från Sverige oavsett vad :).
gaia
 
nattugglan11 skrev:
Hantverkare är det bara skoltrötta klåpare som inte lyckades komma in på någon annan utbildning?
Tyvärr har du nog mer rätt här än du tror. Jag skulle nog vilja gå så långt som att tom. säga att det inte är så att vissa inte kom in på någon annan utbildning utan att vissa inte ville läsa vidare över huvud taget men var tvungen att bara välja något. Ändå vill de ha betalt som om de vore civilingenjörer och ända sättet att få detta är att överdebitera. Både i timmar och materiel påslag. ( Ja jag vet att det låter väldigt negativt jag är bara så j**la less på att hantverkare till skillnad från andra yrkesgrupper inte tror att man behöver sköta sitt jobb )

Vad jag har upplevt hittills så finns det över huvud taget inget som heter yrkesstolthet längre. Och allra värst är de unga hantverkarna! Ska man verkligen behöva förklara för en hantverkare innan de börjar att man vill att de ska göra ett bra jobb? Ibland undrar man!! Inte konstigt att det är så många som anlitar utländska hantverkare. Billigare, bättre, snabbare och inget tjafs!!!

Har hittills bara anlitat svenska firmor för att jag ansett att de är bättre men from. nu skiter jag i det. Det är inte värt det. Lite synd tycker jag men jag har verkligen försökt....
 
" I regel är det dom bästa som jobbar utomlands, kan jag gissa"

Fel, tvärtom De bästa som är duktiga på det dom gör är kvar i polen och har jobb.
De som inte kan få ett jobb åker utomlands.

Dock betyder det inte att det bara e de sämre som har åkt utomlands
 
Nixpix det stämmer inte om polacker. De har problem i polen när allt för stor del av manfolket är utsocknes och jobbar. Har hört att de börjat leja in bulgarer och andra öststatare. Polen har ökat sin kostnadsnivå nåt oerhört så för dem börjar det löna sig att jobba därhemma. Om de är duktiga eller ej vet man inte på dessa "antaganden" det ser man efteråt precis som med våra inhemska.

Svenskar däremot är numera nordens polacker.

Hantverkare är för bortskämda i Sverige pga brist på dessa så är det ju för de som vill leja bara att tacka ta emot och sen beklaga sig.
 
Kronan står även väldigt svagt mot zlotyn så bara på växlingen förlorar de flera tusen gemfört med ett par år sen.
 
nattugglan11 skrev:
Hantverkare är det bara skoltrötta klåpare som inte lyckades komma in på någon annan utbildning?
Nej, en del av dem blir säljare på t.ex. Siba, telefon support, Kock eller nåt annat. Det finns klåpare överallt. Skillnaden är att hantverkarna lättare kan ruinera folk än andra yrkesgrupper kan. Visst kan man komma hem med skit från Siba, men du fick iaf en vara. En hantverkare kan jo förstöra material för mycket pengar och tom ta betalt för det!

Jag tror att en del hantverkare började som bra folk, men sen upptäckte hur lätt det var att lura andra. Jag har hittills bara haft dåliga erfarenheter med hantverkare, men helt ärligt; Är det inte sällan man blir positivt överraskat inom vilken som helst bransch? Hur ofta har man inte velat ta stryptag på nån? Kassadamen på Willys som är hur trög som helst, kundtjänst hos Com Hem, taxichauffören och en massa andra som inte förtjänar deras jobb?
 
Jag jobbar med en del polacker, j-drar vad dom sliter, och är duktiga , fast dom är inte blyga på att ta genvägar heller, det behöver inte vara helt rakt, diffspärren är också nåt svenskt påfund, å tätskikt är heller inte så noga, det behövs inte i Polen,, äh kurva, så många spikar behövs inte, osv,
Fast när man väl lyckats få in att det ska vara på ett visst vis, och att det är viktigt, av den och den anledningen, så funkar det,
Fast jag står fortfarande och kollar över axeln så det blir som det är beställt, även under färgen..
 
Vi har efter en stor renovering av vårat hus summerat det som följande:
Till saken hör att alla dessa tjänster utförde svart.

snickaren:
Visserligen billig men inte bra. 30*60 plattorna i hallen och köket kan man slå sönder tårna på. Gipsskivorna sitter inte riktigt fast så det spricker i spacklingen i fogarna. han missade antagligen att man kan lägga väv över fogarna för att det ska hålla bättre. han fick sparken efter att han försökte blåsa mig på 8000:- i material som han inte hade inhandlat. Skyllde till slut på att hans tjej var så arg på han för att han jobbade så mycket. Dvs ca 2 timmar/ kväll hos oss så att det tog 6 månader när det borde tagit 1 månad.
--Värsta mardrömmen i mitt liv så långt

plattsättaren:
Gjorde visserligen ett bra jobb. men det tog 3ggr så lång tid som sagt. Inte kul utan dusch i 6v mitt i sommaren. Sedan kostade det nästan dubbelt så mycket som sagt, beroende på att han fick några småsysslor till att göra, lite eldragning samt sätta upp ca 5kvm takgips.
Var otroligt stöddig, min fru vart irriterad på han till slut då tiden gick. ¨Då kom han till mig och sa att han ville inte ha sura miner för då skulle han sticka på 1ggn
--Fast pris som vart nästan dubbelt så mycket och stöddig.


rörmokaren:
Kom och drog fram vatten (befintlig service) kopplade in vatten, drog lite rör i badrumet, 2-3m rör i golvet. Sedan skulle han plötsligt ha full betalning för sin lärling som var med, samt att han använde ahlsells utpriser ink moms och hävdade att det var ex moms, sedan glömde han tydligen åxå att han hade multiplicerat vissa priser med 3.....
350:-/ timme
--Har ännu inte fått sina pengar för jag är skitförbannad för att han tror att jag är dum i huvudet


Polackerna:
kom och jobbade stenhårt, om dom köpte material fick jag kassakvittona av dem, annars så köpte dom det dyrare materialet i Polen, som garnitkeramik 60*60 plattor. 50kvm för 10000:- frakten skötte dom + att efter varje Polen resa så fick jag en platta starköl av dem. Visst ja !!, en högblank putsad Nero assolut skiva på 90*40cm, 4 cm tjock som var till ett bord bjöd dem på åxå.
Jobbet var otroligt bra utfört, mycket proffesionelt gjort. Även slutfinishen, målning och putsning, allt är helt perfekt. Tog 120:-/ timme och gubbe. Sedan krattade en av dom löv på tomten en dag då en killa hade lite att göra pga material brist
--Önskar att jag hittat dem tidigare


Slutsatsen:

All de tre svenska hantverkarna har jag lust att förpassa dit solen inte lyser.
De Polska var inte bara bra, utan mycket bra !!

Kan ge rekomendationer till dem och hänvisning via mail om önskas.
 
Redigerat:
Håller med helt.. Polackerna verkar göra ett kalasjobb. De vill jobba, och göra ett bra jobb.
De svenska skiter i allt. De har sina kunder ändå....
 
Otroligt sorgligt att läsa den här tråden, för mig är det ofattbart att man beter sig på sätt som beskrivits i tråden. Tro mig att det är inte så överallt. Jag tror att om man anlitar en mindre firma så är chansen större att man får ett jobb bra gjort. En anledning till att det är som ni beskriver tror jag är pga att samhället är som det är idag. Den lata och dåliga hantverksmoralen tror jag kommer ifrån storbyggen, jag vill inte säga att det är så, men jag tror det.

Det jag menar är att någon i topp ska ha största kakan, mest troligt han som dessutom gör minst, detta ser underhuggarna och försöker även dom göra så lite som möjligt för så mycket pengar som möjligt. De som verkligen försöker göra ett bra jobb blir snabbt nedslagna av den bistra verkligheten att "skit i att det ska blir bra eller korrekt gjort, bara det blir klart i tid!"

Yrkesstoltheten håller på att dö i Sverige och det är på grund av det konsumtionssamhälle vi lever i.
 
Alla duktiga gnällspikar som skriver hur dåliga Svenska hantverkare är överlag, är ni själva bäst på det ni gör. Blir det aldrig fel när ni arbetar för att ni kanske inte fått rätt information från början...

Skulle ni stå ut med att någon står sidan om er och tillrättavisar er i allt ni gör, och som sedan käckt säger att ni är överbetalda. Är det ok att ni bara får halva er lön för att en polsk, lettisk arbetare minsann inte tar mer...

Vill ni själva bara jobba svart, just för att "båda" ska tjäna på det. Känns det som ett hedersuppdrag att springa runt på div byggvaruhus för att hitta material till rätt pris, givetvis gratis.. Att ovanpå allt annat ha lite kurativ verksamhet, lyssna och förstå hur djävla dum grannen är och hur mycket han fuskar.

Sen får man veta att Sverige minsann tar emot rent åt helvete för mycket invandrare. Fast det gör inget om de kommer från Polen eller Lettland mm och kan bygga era hus.

Känns allt detta ok... bli hantverkare, ni har en given plats även i en lågkonjuktur.

Själv jobbar jag helst åt de stora byggfirmorna, jobbet besiktigas o ev fel rättas till. Slipper en massa ovidkommande tjafs, men det är jag det.
 
Mina erfarenheter stämmer med trådskaparens. Problemet var inte att det blir fel ibland utan attityden och sättet man löser felen på ofta var rent skrattretande samt reaktionen när man uppmärksammade dem på uppenbara fel.

Sedan är jag övertygad om att det finns stora geografiska variationer. Jag gjorde misstaget att bygga i en storstadsregion när konjunkturen var på topp. Hantverkare som tog på sig aldeles för mycket jobb (jag kan inte påstå att jag tjatade till mig dem dock).

"Stå ut med någon som står vid sidan om och tillrättavisar er i allt ni gör" -Tjosan!!!
Byggde med delad entreprenad och samordnande entreprenören vägrade ändå att låta mig låna nyckel en endaste gång för att kolla till. Som byggherre har jag rätt stort ansvar ändå. Han skyllde på försäkringar och fan och hans moster. Jag föreslog att jag skriftligen skulle ta på mig ansvar för mig själv, material och verktyg och föra logbok i huset på varje gång jag var dit och vad jag gjorde där. Tack och lov kunda jag kika på plattan innan gjutning (de hade missat att inhängna) och hälften av rören var felplacerade (kom upp där bärande väggar skulle stå etc) och vad fick man för att man påtalade sådant: En halv utskällning och surt gnäll och "du, vi vet vad vi gör vi har bygg mååånga hus" varpå de korrigerade lägena för rören. Grus för 34000 som han gömt under plattan efter att KA besiktat schaktbotten. Jag bad dem höra av sig när det drog ihop sig till att börja med markarbeten så vi kunde ses på tomten och jag kunde förklara hur jag ville ha det. I helvete heller, det slutade med att jag fick söka omlov för markarbetena trots att jag översänt bygglovshandlingar inklusive marknivåritningar. Man fyllde igen dränering med finkornigt material och utan fiberduk och sket i tjälisolering som var med på ritningen som avtal baserat sig på. Man monterade toaletter i ankelhöjd. Det mesta i kök blev snett och vint. Lyckades montera halva verandan bak och fram ?!?!?!. Två veckor för slutbesiktningen så var det inga problem med tidsplanen. De fick ytterligare en vecka på sig men lik förbannat var de inte färdiga när besiktningsmannen anlände. Varje gång jag hälsade på dem (med ett glatt humör pga rädslan att stöta sig med dem) när jag tagit ledigt från jobbet för att kunna hälsa på så var det inget svar tillbaks. Vänta nu? Var det inte jag som hade betalt dem för att bygga ett hus åt mig? Var det kanske så att de var de som betalt mig för att jag skulle hålla mig undan min fastighet? Nej. Så var det ju inte.

Jisses vad sugen man blir på att köra ut med fikabröd.

Tack och lov gick jag inte på husfirmans rekomendation av KA. Något som hantverkarna verkade vara ovana med; att inte ha KA på deras sida vill säga.

Hos grannen var det polacker. Jag hälsade på dem ibland för att fråga efter grannen. De var alltid jättetrevliga. Grannen har varit grymt nöjd med dem. Han anlitade balter också. Samma sak där.

Det har varit en hård men givande skola att låta bygga hus och en sak har jag lärt mig. Lita aldrig på någon i småhusbyggarsvängen, om det så är en Garbo auktoriserad besiktningsman som skall vara opartisk.

Må lågkonjunkturen rensa ut rötäggen så att branchen kan få förtroende igen. Men jag fruktar att det blir som vanligt. De med lägst moral är de som klarar sig bäst i slutändan. Tyvärr så bygger de flesta bara hus en gång i livet så insitamenten att göra bra ifrån sig är inte alltid så stora.

Man borde nog använda forumet för hantverkar referenser mer och skriva ut vilka firmor det rör sig om. Kanske gör jag det snart.

Så länge: Ifall du bygger i Enköping, Uppsala med omnejd och vill veta vilka hantverkare jag vill varna för så skicka ett privat meddelande.
 
Redigerat:
JPM skrev:
Alla duktiga gnällspikar som skriver hur dåliga Svenska hantverkare är överlag, är ni själva bäst på det ni gör. Blir det aldrig fel när ni arbetar för att ni kanske inte fått rätt information från början...

Skulle ni stå ut med att någon står sidan om er och tillrättavisar er i allt ni gör, och som sedan käckt säger att ni är överbetalda. Är det ok att ni bara får halva er lön för att en polsk, lettisk arbetare minsann inte tar mer...

Vill ni själva bara jobba svart, just för att "båda" ska tjäna på det. Känns det som ett hedersuppdrag att springa runt på div byggvaruhus för att hitta material till rätt pris, givetvis gratis.. Att ovanpå allt annat ha lite kurativ verksamhet, lyssna och förstå hur djävla dum grannen är och hur mycket han fuskar.

Sen får man veta att Sverige minsann tar emot rent åt helvete för mycket invandrare. Fast det gör inget om de kommer från Polen eller Lettland mm och kan bygga era hus.

Känns allt detta ok... bli hantverkare, ni har en given plats även i en lågkonjuktur.

Själv jobbar jag helst åt de stora byggfirmorna, jobbet besiktigas o ev fel rättas till. Slipper en massa ovidkommande tjafs, men det är jag det.
Det är väl klart att alla hantverkare vill jobba på större byggen... Vi privatpersoner lär ju vara bottenskrapet av det ni vill jobba med, och så blir vi behandlade också. Tur att det finns polacker (som jobbar vitt) som fakiskt vill ta hand om oss och hjälpa oss med våra problem.

Det är ju inte direkt så att det är några få gnällspikar som tycker detta. Utan det verkar vara en ganska stor del av de som anlitat hantverkare som är utav liknande åsikter.

Det jag tycker är så fascinerande är att du tror att dina problem är unika för hantverkare. Gnäll osv. Det är likadant för alla yrkesgrupper närinpå...
Vill man inte jobba med folk så kanske man inte borde skaffa sig ett yrke där kundkontakten är en utav de viktigaste bitarna?
 
Redigerat:
Angående utländska hantverkare tror jag att de alltsom oftast är duktiga på det de gör och kan. Exempelvis har jag väldigt bra erfarenhet av polska murare och målare. Däremot skull jag för mitt liv aldrig anlita en polsk snickare, byggnadsarbetare eller elektriker. Och anledningen är inte att jag tror att de på något sätt är mindre händiga, utan enbart av den enkla anledningen att de inte känner till de svenska byggreglerna eller den svenska byggtekniken. Men med bra handledning och bra arbetsledning så tror jag nog att de kan få till det riktigt bra och till ett rimligt pris desutom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.