Tegheim skrev:
Det jag tänkte på direkt när man fräser in 10-20mm djupa spår är om man inte försvagar regeln för mycke då? Trappen är ca 3meter hög om det har någon betydelse.
Ingen fara, jag har en trappa som är infräst 10mm spår i, totalt lyfthöjd 3,2m lutning 45°, steghöjd på 180mm, det är upp till båten så jag springer i den hela tiden när jag är där.

Angående vägguttag, när jag jobbade med min far som elektriker så hade vi som standard att aldrig ha mer än 2m mellan vägguttag i garage, på så sätt finns det alltid uttag utan att man behöver ha förlängningssladd.

Ett annat hett tips är att du sätter ett par vägguttag på 2m höjd, för då kan du koppla på en automatisk kabelvinda för el, precis som man har till tryckluftsslang, har detta vid båthuset, mycket praktiskt då man behöver komma ut i lokalen, det fungerar även bra med hängande uttag från taket, så förberedd så mycket du kan, varför inte dra slang för högtalare i taket, för stereo kommer ni väl ha i garaget, ställer ni den i ett skåp så dra slang därifrån till fyra platser, ni behöver inte sätta dosor, räcker med rörutsläpp bara.

Det är julafton nu när ni inte har innerväggar uppe, för sedan blir det svårt.
 
RealElwood skrev:
Ingen fara, jag har en trappa som är infräst 10mm spår i, totalt lyfthöjd 3,2m lutning 45°, steghöjd på 180mm, det är upp till båten så jag springer i den hela tiden när jag är där.

Angående vägguttag, när jag jobbade med min far som elektriker så hade vi som standard att aldrig ha mer än 2m mellan vägguttag i garage, på så sätt finns det alltid uttag utan att man behöver ha förlängningssladd.

Ett annat hett tips är att du sätter ett par vägguttag på 2m höjd, för då kan du koppla på en automatisk kabelvinda för el, precis som man har till tryckluftsslang, har detta vid båthuset, mycket praktiskt då man behöver komma ut i lokalen, det fungerar även bra med hängande uttag från taket, så förberedd så mycket du kan, varför inte dra slang för högtalare i taket, för stereo kommer ni väl ha i garaget, ställer ni den i ett skåp så dra slang därifrån till fyra platser, ni behöver inte sätta dosor, räcker med rörutsläpp bara.

Det är julafton nu när ni inte har innerväggar uppe, för sedan blir det svårt.
Har tänkt på allt de där utom att sätta eluttag högt :) Det ska vi väl försöka anamma!
Högtalarna är planerade så det kommer sitta en kopplingsdosa i varje hörn som är sammankopplad till en femte på arbetsbänken under trappen där stereon är tänkt att placeras då man ändå inte kan stå precis inne i hörnet o arbeta. Vi har nog kanske max 3meter varje eluttag, ska mäta för din skull :) Har även sett till att om två dosor sitter bredvid varann så går dom på olika grupper. På så sätt slipper man bli strandsatt men mycke effekt på samma plats.

Det där med trappen kommer bli att vi sätter reglar att lägga stegen på. Enkelt o hållbart. Sen får vi se om man gör en viss design på det men det tror jag inte.
 
80 cm djupa brukar arbetsbänkar vara. Jag svetsade en själv med fyrkantsrör.
90cm hög, 230 cm lång och 80 djup.
En svetsyta på ena sidan på 45x80 cm i 6 mm plåt. Sedan har jag satt en mdf-board som bänkskiva över resten. Ska kolla om jag har någon bild.
 
Det händer lite varje dag nu. Elen är ju helt otrolig. Ju mer man drar desto mer kommer man på att man vill ha :) Nu har vi satt dosor för trappen. Eluttag på loftet. Eluttag för stereon (vill inte att den ska sno platser från arbetsbänkens uttag). Sedan har vi även satt dosa och börjat dra slang för högtalarkabel :)
Sen grenade jag av arbetsbänks-uttagen upp mot ett lysrör över bänken. Men som ni ser på bilderna så glömde jag först att jag måste ha nån strömbrytare :D Så de fick ju bli gör-om-gör-rätt. Väggen är helt färdigreglad nu och isolering varv 2 är påbörjat.

Vi jagar som sagt oxå gamla kök och har fått tag på 3 gamla skåp. Va väl lite därav jag tänkte ha arbetsbänken 60cm bred. Men man får väl flytta ut dem från väggen då kanske.
 
  • 20081113311-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081113312-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081113314-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081113316-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081115317-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081115320-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081115327-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallå!
Roligt att ni har kommit så långt med bygget nu!!! Har åkt förbi några gånger men då har ni inte varit där! Ha det gött! Jakob
 
määk skrev:
Hallå!
Roligt att ni har kommit så långt med bygget nu!!! Har åkt förbi några gånger men då har ni inte varit där! Ha det gött! Jakob
Du får ringa när du är i krokarna, vi är där ganska ofta så du måste haft otur :)
 
Nu har vi tagit några dagars break. Har haft problem med min värmepump. Den dra hur mycke ström som helst men värmer inte som den ska. Har jag den inställd på 20 grader så blir det inte mer än max 12-15grader beroende på väderlek. Har prövat att mäta över fläkten för jag misstänkte att de samlades värme där men det är samma där som överallt annars i huset. Vi har letat kölbryggor men men inte hittat något. Problemet med pumpen är väl mest att man inte kan få den att öka flåset. Enligt säljaren så är det troligen ett gas-läckage och då får man inte upp tillräckligt med arbetstryck och därmed dåligt med värme. Idag ska jag ringa efter hjälp och provtrycka den igen. Trist....
 
Har en Panasonic hemma i mitt 110m² enplanshus, den står på 25 grader och det ger i runda slängar 18 grader inomhus. Nu har jag inte en 9:a utan en 12:a, men det verkar som om det är så med dessa pumpar. Kollegan har en 12:a han med som står på 26 grader.

Meddela gärna om det blir bättre efter inspektion.
 
Vet ni hur mycke dessa pumpar ni pratar om drar i effekt? Som sagt så ligger min kring 800watt när de går normalt, och 1100-1200watt när den tar i...

Verkar ju konstigt att det ska vara sååå stor skillnad... men vi ska testa o se vad vi kommer fram till.
 
Har aldrig mätt effekten i min pump, det enda är att den är överdimensionerad, 9:an som du har är väl för ca 120-150², min 12:a är för 150-170m².

Nu är ju din ganska ny så du behöver inte oroa dig, men jag tillhör skaran som har en pump med den dåliga ventilen i kompressorn. Jag tror det rör sig om 1,8 miljoner kompressorer som Panasonic monterade i sina NE(X)GKE från start som har en för klen ventil så kompressorn rasar efter ett tag. Ibland inom tre år så att man kan reklamera, ibland efter. Min har inte rasat, än.....
 
låter som en gasläcka. fick de felet på min pump här om dan å den betede sig precis som din, att de inte går att ändra fläkt läge å att de bara blev 10-12 grader. om du mäter utblås tempraturen på pumpen så är den säkert inte högre än 20-25 grader, de ska vara 45-50 grader minst. brukar synas ganska bra i skarverna på rören om de har läckt där, blir som en kladig å väldigt blank yta(typ som olja) vid läckan.
 
Har bara kollat anslutningarna nere vid ytterdelen, och där finns inga främmande vätskor eller liknande. Om jag ställer pumpen på över 20grader så gör det ingen skillnad. Har bara 13grader i garaget och ytterdelen avfrostar sig själv efter 90-120min hela tiden. Utblåset ligger på ca 35-40grader max och fläkten vill inte alls. Har haft problem att få installatören att komma o kika på felet oxå. Börjar bli tråkigt att jaga folk jämt o ständigt.

Till det positiva!
Igår fick vi hjälp av snickarn igen och vi lyckades klä 3väggar med spånskivor! Är riktigt kul o se hur garaget en gång kommer se ut. Vi drog även lite el "som vanligt" och började dra kablar för 2st av högtalarna.
Skulle tagit lite bilder men min Nokia N82 som vanligen brukar sköta jobbet fick besöka en snödriva lite omotiverat så den ville inte vara med förrens senare på kvällen. Så bilder kommer!
 
Tegheim skrev:
Har haft problem att få installatören att komma o kika på felet oxå. Börjar bli tråkigt att jaga folk jämt o ständigt.!
Välkommen till verkigheten! :) Hoppas du får ordning på det i alla fall.

//Magnus
 
Här kommer några suddiga bilder på vad vi lyckades med under helgen. Som ni ser så är det fruktansvärt smutsigt och trångt. En rejäll städning är på sin plats nu. Sen har vi lyckats få upp hela 2st gipsskivor :D Mest för att testa. Imorgon ska vi ut o städa upp och möblera undan så gott de går!
 
  • 20081207419-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081207422-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081207424-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081207425-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
magnusrx7 skrev:
Välkommen till verkigheten! :) Hoppas du får ordning på det i alla fall.

//Magnus
Som jag skrev i din tråd:
Ska vi starta eget serviceföretag Magnus? Jag förstår mig inte på folk som gång efter gång vågar lova o lova. Jag hade hellre sagt att jag inte hann/kunde eller vad som. För någon som ljuger vill man ju inte ha hjälp av igen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.