Vi renoverar just nu våran gillestuga i källaren som är ca 20 m2. Eftersom vi tänkte ha trägolv, så ska vi lägga in ett nivellgolv. Fixar man att lägga nivellgolvet själv eller behövs det hantverkare? Vad kostar det ungefär, och finns det något ställe som ligger hyfsat i pris? Något annat vi bör veta?
Känner mej helt novis inom detta område, men tänkte att här om någonstans finns det väl personer som kan!!

Tips är att köpa granab ist, som nivell fast plåtreglar = inga krokiga reglar samt lite billigare m.m

Kommer inte ihåg kostnaden per m2 i huvudet.
Kan vara lite småklurigt kanske första gången men det beror på hur händig man är också.

Bor ni i sthlm?

Nej, vi bor i Skaraborg. Har aldrig hört talas om granab. Funkar det på precis samma sätt som nivell?

Kanske bör tillägga att golvet är väldigt ojämnt, för när vi rev upp det gamla golvet så var det ingjutna träreglar i betongen... Därför funderar jag på om inte nivell golv ä enklast ändå för då slipper vi gjuta och jämna till golvet. Eller??

Vi la in Nivellgolv för ett par år sedan, vi hade också en gansk ojämn platta men det var inga problem eftersom reglarna justeras in i våg med skruvarna och plasthylsorna.

Golvytan var på ca 90kvm och priset blev 93.000 inkl arbete upp till spånplattan. Då ingick injustering av fläkt och tätningskontroller av Nivell.

lindab skrev:
Nej, vi bor i Skaraborg. Har aldrig hört talas om granab. Funkar det på precis samma sätt som nivell?
www.granab.se

Exakt som nivell fast i plåt samt om du vill ha ventilation i golvet så är den billigare än nivells.
Även granab konstruktionen är något billigare än nivell.

lindab skrev:
Kanske bör tillägga att golvet är väldigt ojämnt, för när vi rev upp det gamla golvet så var det ingjutna träreglar i betongen... Därför funderar jag på om inte nivell golv ä enklast ändå för då slipper vi gjuta och jämna till golvet. Eller??
Tips till er ta bort allt som är ingjutet .En grogrund till mögelsporer.

Har precis gjort den sista injusteringen av nivellgolvet jag lagt in. Det är ca 50 kvm där det tidigare var reglar direkt på plattan (ojämn).

Min åsikt är att om man har hyfsad koll så är det inga problem att lägga in ett nivell golv.
Men en laser att väga in golvet är rekomenderat och var nogrann, annars är det lugnt.

Jag snålade lite och köpte oborrade reglar som jag borrade/gängade med nivells special verktyg. Visst jag sparade mycket pengar men det var lite drygt måste jag erkänna. :rolleyes:

Ni som har nivellgolv eller granabgolv, skulle ni rekomendera att instalera ventilation i golvet eller funkar det ändå?

lindab skrev:
Ni som har nivellgolv eller granabgolv, skulle ni rekomendera att instalera ventilation i golvet eller funkar det ändå?
Det tycker jag, fläkten som driver systemet, iaf granab vet jag drar knappt någon el övh samt att den drar ju ner rumsluft och värmer golvet underifrån samt ventilerar ut lukt som kan komma från platta samt bättre ventilation i rummet.

Har en liten undran när det gäller Nivellgolv och ventilationen.. Varm rumsluft ner i ett utrymme som har en lägre temperatur och sedan skall den transporteras ut från detta hmmm ..

Bara undrar hur fuktvandringen blir???

Hej

Jag har fått en offert på granab på 75.000 kr upp till spånet, då är golvytan ca 35m2, detta låter väldigt dyrt, eller?

Jag är också inne på Granab. Fick offert på 30000:- ink moms inkl. ventilation o golvspån (inget övergolv) för 50m2. Arbete ingår ej.

Det jag fick på var ink jobb, jag tror att materialet var på ca 17.000 plus moms.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.