7 676 läst · 3 svar
8k läst
3 svar
Vad kan man få för timmerhus?
Hej
vi har ett timmer hus knuttimmrat med anor från 1600talet so står på den tomten vi ska bygga på. det är taxerat till 277000 byggnadsvärde vad kan det vara värt i form av pengar eller arbete i det nya huset.
Den som köper det får självklart ta bort det själv.
Huset är på 60kvm och duglit skick.
vi har ett timmer hus knuttimmrat med anor från 1600talet so står på den tomten vi ska bygga på. det är taxerat till 277000 byggnadsvärde vad kan det vara värt i form av pengar eller arbete i det nya huset.
Den som köper det får självklart ta bort det själv.
Huset är på 60kvm och duglit skick.
Det finns folk som gärna tar hand om en frisk timmerstomme. Vad de betalar beror på hur dyrt det blir att demonetera, flytta och återmontera huset på dess nya tomt.
Mest efterfrågade är de allra minsta stugorna, eftersom de går att lyfta direkt från grunden. Är husen för stora, eller knepigt ombyggda, eller avsides belägna blir intresset minimalt.
På www.blocket.se finns alltid en massa köp- och säljannonser om timmerstugor för flyttning. Priserna varierar från noll upp till kanske 50-60 Kkr för en stuga i den storlek ni har.
Många annonserar efter nya spekulanter sedan någon köpare backat ur. Att flytta hus är svårare än man tror. Det gäller inte bara att hitta någon som vill betala. Han måste också veta hur man gör...
En artig fråga: Får ni inte plats att behålla stugan själva? Lägg den i "malpåse", så den står kvar till eftervärlden! Det tror jag vore den mest ekonomiska lösningen av alla.
Mest efterfrågade är de allra minsta stugorna, eftersom de går att lyfta direkt från grunden. Är husen för stora, eller knepigt ombyggda, eller avsides belägna blir intresset minimalt.
På www.blocket.se finns alltid en massa köp- och säljannonser om timmerstugor för flyttning. Priserna varierar från noll upp till kanske 50-60 Kkr för en stuga i den storlek ni har.
Många annonserar efter nya spekulanter sedan någon köpare backat ur. Att flytta hus är svårare än man tror. Det gäller inte bara att hitta någon som vill betala. Han måste också veta hur man gör...
En artig fråga: Får ni inte plats att behålla stugan själva? Lägg den i "malpåse", så den står kvar till eftervärlden! Det tror jag vore den mest ekonomiska lösningen av alla.
Vi håller på att titta både på beggat och nytt, och det som slår mig är hur mycket en del vill ha för gamla stommar !turborolle skrev:
Säg 60 kvm. En ny stomme i 70mm blocktimmer kostar då 75-90000 kr på tex fastwood. Då tillkommer tak och fönster dörrar etc - så det beror ju på hur mycket som kan återanvändas från er stommer där iof för en prisjämförelse.
Men sen på en gammal stomme så tillkommer ev nedmontering (tar minst lika mkt tid som monteringen), frakt, monteringsmaterial behöver ersättas troligen och sen kanske huset är målat sen gammalt, och dpå kan man inte välja ytskikt efter eget huvud osv
Jag skulle inte ge mer än 30-50 kkr MAX för en begagnad timmerstomme, förutsatt att den var i ok skick, och fanns i närheten där jag bor (måste ju pendla fram o tillbaka för nedmonteringsjobbet) samt var av en modell jag gillade och hade en ok planlösning. Är den från 1600 talet så är det en minus för mig (troligen är en andel av träet skadat/måste bytas iaf, och timmringen är inte så modern map på värme/enkelhet etc ?! Dessutom är det tveksamt om man kan använda dörr/fönster/tak/trossbotten och goplvreglar från en såpass gammal konstruktion), men kan vara ett plus för andra som är nostalgiker.
I slutändan är det marknaden som avgör, tillgång/efterfrågan. En hel detl stommar har på blocket sänkts åtskilliga ggr och sedan har annonsen försvunnit (sålt eller gett upp?). En del har ganska bra priser, och en del säljer i nedmonterat och uppmärkt skick (vilket jag skulle betala lite extra för om det fanns ritningar och bilder från det uppmonterade objektet iaf)
/K
Skulle väl tro att det beror på hur mycket av de gamla detaljerna som finns kvar - sitter ni på en pärla med frisk timmerstomme och dessutom bevarade snickerier (dörrar, fönster, lister, skurgolv, tak), eldstäder, tak etc. som är - om inte 1600-tal så i alla fall 17-eller tidigt 1800-tal - skulle jag kunna tänka mig att rätt köpare kunde vara beredd att betala bra för detta. Då kan man ju moterna ner det, återuppföra och få en riktig kulturhistorisk pärla, precis var man vill. Fast det gäller förstås att hitta den där "rätte" köparen.
Men handlar det om ett hus som har blivit hårt renoverat/urblåst tidigare, så att det egentligen bara är en timmerstomme som finns kvar, ja då är det nog svårare. Skulle jag gissa.
Men det vore intressant att veta varför vill ni inte spara det? Och bygga nytt bredvid?
Men handlar det om ett hus som har blivit hårt renoverat/urblåst tidigare, så att det egentligen bara är en timmerstomme som finns kvar, ja då är det nog svårare. Skulle jag gissa.
Men det vore intressant att veta varför vill ni inte spara det? Och bygga nytt bredvid?
Liknande trådar
-
Några faser försvann plötsligt
El -
Hej! Jag har byggt ett nytt timmerhus som är målat med en öppen lasyr på utsidan. Jag undrar nu vad jag skall använda för färg på insidan.
Lösvirke & Timmerhus -
Erfarenheter från Forsgrens timmerhus
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Färgförslag timmerhus souteräng
Färg, Måla & Tapetsera -
Forsgrens timmerhus, erfarenheter?
Hustillverkare