Då har det väl mindre betydelse, värmen neråt kommer ju huset till del ändå. Jag skulle iallafall isolera, eftersom du ju vill att så mycket värme som möjligt stiger uppåt men bromsas neråt.

Vad som blir dyrast eller billigast i längden beror som sagt på hur du värmer upp vattnet i ditt vattenburna system. Eldar du med olja är det inte säkert att det blir billigare i längden med vattenburet :)

Vi har en frånluftsvärmepump som väl är på gränsen till ok för huset. Inte värsta kapaciteten alltså! Kanske bättre med elburen då?

frånlufvärmepumpen orkar ändå inte med då det blir kallt (kallt i det här fallet är runt 5-7 plusgrader).
På sommaren kommer ingen värme alls med vattenburen om det inte är inbyggd elpatron i pusch12'an (det finns med inbyggd).
Det verkar vettigare i alla fall med el-golv. Merkostnaden borde hamna på ca 7-8000 om de har elektriker på plats som ändå ska göra andra jobb där.

Allt talar för el som du själv kommit fram till!

BAS: Menar du att det inte går att värma upp golvet alls då? Eller bara att den vattenburna golvvärmen kommer att gå på el (när det blir kallt)?

Huskvarna om du läser han offertspec så ser du ju att dom använder sig av färdigfrästa golvspånskivor... Effektbehovet på den lilla slingan ska inte vara något problem för din pump med tanke på vad som går åt i framledningstemp.

Menar du Dr. L att det skulle vara bättre med vattenburen?

Nu har jag fått reda på att elvärmen bara håller i 10 år. Vattenburet håller i 20-30. Vi hade ju tänkt helkakla badrummet och planerade att inte göra om det på 20-30 år. Blir väl dyrt att bryta upp klinkersen efter 10 år för att byta ut elvärmen?

Vem påstår denna livslängd? Leverantören av vattenburet eller?

Cyphera skrev:
Nu har jag fått reda på att elvärmen bara håller i 10 år. Vattenburet håller i 20-30. Vi hade ju tänkt helkakla badrummet och planerade att inte göra om det på 20-30 år. Blir väl dyrt att bryta upp klinkersen efter 10 år för att byta ut elvärmen?
tror du får ta dessa siffror med en nypa salt. 10 år är vad som du har garanti på ( iaf den elgolvvärme jag satte i). Det du bör istället tänka på är, när vatten buren går sönder får du vattenskada..... inte så kul.

Vattenburet (riktigt förlaggd) håller i princip för evigt. Får du vattenskada av den så har tätskiktet också med stor sannorlikhet brustit.

Därmed inte sagt att inte elburet kan hålla väldigt många år. Men du kan också läsa om fall (här på forumet) där det enbart hållit något eller några år.

Men har man vattenburet i övrigt så är valet givet annars kan vattenburen golvvärme vara ett dyrt alternativ. Kruxet är ju att om man inte drar en separat slinga kan man inte köra golvvärmen på sommaren. Något en annan givetvis gjort så att golvvärmen är oberoende av elementen. ;)

Tycker det låter dyrt, lade golvvärme med hjälp av anlitad kakelnisse i badrum och kompletterade sedan med golvvärme (el) även i tvättstugan på c:a10kvm. Priset ökade då bara med 1500:-. Tot kostnad för kakling i badrum (golv&vägg), kök o tvättstuga(golv), spackel, väggskivor och golvvärme 31,5k.
Billigt var ordet i mitt fall, dyrt är ordet i ditt fall.

Fick du tio kvadrat elvärme inklusive montering och extrakostnader det drar med sig för 1500 kronor? Så billig är inte ens enbart slingan..

Helt korrekt, dock inte så det täckte upp 10kvm, lade ingen slinga längsmed ena väggen där Varmvattenberedare och tvätt, tumlare ändå täckte upp golvytan.

Tycker också detta var mycket billigt, han var för övrigt billig om så saktfärdig med sitt jobb, men resultatet var prima.

Det systemet som vi fått offert på antar jag sitter ihop med resten av det vattenburna uppvärmningssystemet, eftersom det bara kan vara på när vp är igång (om man inte köper till en shunt som gör att man kan göra golvvärmen i badrummet på el t.ex. på sommaren).

Siffrorna om livslängden hittade jag nånstans på nätet, kan ha varit här på siten, var inte hos nån försäljare eller så utan i en artikel hur som helst.

Vi har fortfarande inte fattat nåt beslut. Och naturligtvis är det bråttom. Åh, denna byggångest ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.