4 689 läst · 8 svar
5k läst
8 svar
Schiedel - Sem Skorsten - Erfarenheter.
Hej!
Har byggt nytt med vedeldat, baxi 50kw, 2500 liter vatten, 1700 till på gång.
Eldar idag var fjärde dag när vi har 0 - 8 + grader.
Nu till mitt största problem.
Varje gång jag tänder, så vid uppstartsfasen, då rökgaserna går från 100 - 170 och tills skorstenstoppen är varm så får jag rejält kondensutfall.
Uppskattningsvis 3 dl vatten kommer uppifrån skorstenen och ut igenom rökröret på pannan.
Har testat och tänt med torkad parkett men ingen skillnad, så jag tror inte att vattnet kommer från veden. Den är väderskyddad utifrån så därifrån kommer det inte.
Jag tror att keramikrören drar åt sig luftfuktighet som den sedan släpper för fort vid upphettning.
Någon som har liknande erfarenheter?
Eldar jag varje eller varannan dag så märks det inte på samma sätt.
Vanligtsvis görs installationen med SEM skorsten med en sotlucka nedanför rökröret, jag har dock valt att sota igenom rökröret för att spara och inte behöva sotluckan. Så innanför rökröret så är hålet nedåt i skorstenen igenmurat och därför kommer vattnet uppifrån rätt ut i rökröret.
Har byggt nytt med vedeldat, baxi 50kw, 2500 liter vatten, 1700 till på gång.
Eldar idag var fjärde dag när vi har 0 - 8 + grader.
Nu till mitt största problem.
Varje gång jag tänder, så vid uppstartsfasen, då rökgaserna går från 100 - 170 och tills skorstenstoppen är varm så får jag rejält kondensutfall.
Uppskattningsvis 3 dl vatten kommer uppifrån skorstenen och ut igenom rökröret på pannan.
Har testat och tänt med torkad parkett men ingen skillnad, så jag tror inte att vattnet kommer från veden. Den är väderskyddad utifrån så därifrån kommer det inte.
Jag tror att keramikrören drar åt sig luftfuktighet som den sedan släpper för fort vid upphettning.
Någon som har liknande erfarenheter?
Eldar jag varje eller varannan dag så märks det inte på samma sätt.
Vanligtsvis görs installationen med SEM skorsten med en sotlucka nedanför rökröret, jag har dock valt att sota igenom rökröret för att spara och inte behöva sotluckan. Så innanför rökröret så är hålet nedåt i skorstenen igenmurat och därför kommer vattnet uppifrån rätt ut i rökröret.
Jag har en Innova 50kw med 5.3kbm acktank och SEM-skorsten med sotlucka.
Började elda i den för första gången i förra veckan och har tills idag bara eldat två gånger.
Jag noterade också att det kommer vatten ur sotluckan, totalt ca 1 dl trodde att det var vatten från murningen så det återstår att se om det försvinner med tiden.
Jag har inte hunnit att mäta rökgastemperaturen i skorsten (80 cm från toppen).
En sak är att veden jag har eldat med är lite blöt pga regn vet inte om det kan ha med saken att göra.
Mvh Peter
Började elda i den för första gången i förra veckan och har tills idag bara eldat två gånger.
Jag noterade också att det kommer vatten ur sotluckan, totalt ca 1 dl trodde att det var vatten från murningen så det återstår att se om det försvinner med tiden.
Jag har inte hunnit att mäta rökgastemperaturen i skorsten (80 cm från toppen).
En sak är att veden jag har eldat med är lite blöt pga regn vet inte om det kan ha med saken att göra.
Mvh Peter
Det bildas vatten vid förbränningen, det är troligen detta vatten som kondenserar och skapar problem.
Hej!
Min är både putsad och plåtbeklädd, + Regnskydd på topp, inget hjälper!
Hur går det för er andra ?
Schiedel har ALDRIG hört om problemet.... SOURE !!??
Tacksam för att höra om era problem fortsatt....
/Tobias
Min är både putsad och plåtbeklädd, + Regnskydd på topp, inget hjälper!
Hur går det för er andra ?
Schiedel har ALDRIG hört om problemet.... SOURE !!??
Tacksam för att höra om era problem fortsatt....
/Tobias
Isokern har jag.
Visst, om pannan stått en vecka eller två så är den trög att få igång, och det ryker vatten ånga i säkert en timme efter start. Men det gör att jag gör alltid flera vedinlägg, för att verkligen ånga ur skorstenen ordentligt. Så är den så torr som möjligt till nästa eldning.
Men jag har inte upplevt det som ett problem.
Har jag väl laggt i pannan med ved så eldar jag tills tankarna är fulla, mest för att jag är snål med ved.....
Mats
Visst, om pannan stått en vecka eller två så är den trög att få igång, och det ryker vatten ånga i säkert en timme efter start. Men det gör att jag gör alltid flera vedinlägg, för att verkligen ånga ur skorstenen ordentligt. Så är den så torr som möjligt till nästa eldning.
Men jag har inte upplevt det som ett problem.
Har jag väl laggt i pannan med ved så eldar jag tills tankarna är fulla, mest för att jag är snål med ved.....
Mats
Ja har oxå en sån Sem 200mm + en dragbegränsare,ja har aldrig sett nåt vatten rinna nånstans iofs har ja lite högre rgt runt 200-300g om det påverkar nåt? Kan det verkligen bli sån kondens att det rinner vatten om panna?
Det är enkelt: innan skorstenen är varm kondenserar vattenångan i röken och bildar vatten. I en tegelskorsten absorberar teglet oftast vattnet så att man aldrig ser nåt vatten komma rinnande ur sotluckan eller liknande. Leca absorberar vatten mycket sämre så där syns det oftare.
Röken innehåller mycket vatten dels för att även torr ved innehåller vatten och dels eftersom ved är ett kolväte. När man eldar väte (H) bildas H2O (vatten).
Röken innehåller mycket vatten dels för att även torr ved innehåller vatten och dels eftersom ved är ett kolväte. När man eldar väte (H) bildas H2O (vatten).
Jag hade samma problem och trodde ett tag att vi hade misslyckats med att få tätt vid genomföringen, nästan rann om skorstenen vid regn.
Kollade och hittade inga fel, ringde schiedel och de berättade att skorsten är starkt kapillärsugande och bör behandlas med plåt eller puts.
Putsade skiten och med en vattenavvisande tillsats, regnmössa på toppen och sedan dess har skorstenen varit snustorr!
Kollade och hittade inga fel, ringde schiedel och de berättade att skorsten är starkt kapillärsugande och bör behandlas med plåt eller puts.
Putsade skiten och med en vattenavvisande tillsats, regnmössa på toppen och sedan dess har skorstenen varit snustorr!
Liknande trådar
-
Mitsubishi Ecodan Värmepump - Semesterläge
Värmepumpar -
Semi-isolera kallvind - kondensproblem?
Byggnadsfysik -
Projekt slipa och lacka ekdörrar - klarar jag detta på semestern?
Socialt & Projekt -
Kan jag byta Semko-17 utan nolla till CEE rakt av?
El -
Jessem Clear Cut TS stock guides: rullmojänger-featherboard
Verktyg, Maskiner & Fordon