Jag köpte en Mora INXX-blandare på Blocket. Säljaren är en nybyggare i Falun (har sett flygfoton på eniro). Eftersom jag bor i Sthlm men min bror bor/jobbar i Falun såg jag det som ytterst praktiskt att brorsan hämtade upp blandaren.

Således åkte bror till säljaren och betalade blandaren, fick med sej kartong och sickade den vidare till mej i Stockholm.

Idag öppnade jag kartongen och, visst, en Mora INXX-blandare låg däri, men fel modell jämfört med den på blocket-annonsen. arghh!

Annonsen är borttagen, men jag har begärt ut en kopia från Blocket.se (som bevis). Har även anmält annonsören för lureri.

Hur ska jag formulera begäran om retur? Det kommer ju kosta returporto till min bror som får lösa återköpet, alternativt att jag skickar blandaren mot postförskott till säljaren??

Tips råd?

///Dumstruten

Vad sa han när du ringde till han och förklarade ert problem då?

Jag har mailat säljaren och bett att returnera blandaren. Säljarens mobilnummer stod i annonsen - som nu är raderad.

Kommer du ihåg vad han heter?

Jag vet rätt mycket om säljaren - det är inga problem på så vis. Har både gatuadress, yrke, mm mm. I Falun är det svårt att vara annonym ;). Fattar ärligen inte vad snubben sysslade med - jag hoppas på hjärnsläpp...

Jag ville mer veta vilka rutiner jag bör vidta, hur jag ska argumentera osv. Säljaren kan ju hävda att jag indirekt godkänt blandaren eftersom min bror åkte dit, öppnade kartongen lite hastigt, och sen betalade. Han hade inten anledning att misstänka att det skulle vara fel modell av INXX-blandare i kartongen.

Under kvällen har jag fått mer kött på benen från både bror och Blocket.se. En stor eloge till Blocket som svarat snabbt på min anmälan. Har fått ut både text och bild på den raderade annonsen.

Redigerat:
Kanske inte är lureri utan förvirreri?
Han kanske råkade skicka fel kartong/blandare bara?

• Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
Om du mailat ikväll så kanske du skall låta honom få ett par dagar på sig att svara. Det är ju inte alla som sitter framför datorn konstant. Det hela kan ju vara ett misstag som han är villig att rätta till på ett smidigt sätt.

Min erfarenhet är att det brukar vara misstag och/eller missförstånd som ligger bakom sådana här saker, och det brukar finnas ett stort intresse att ta ansvar för sina fel och rätta till det hela.

Redigerat:
J
Grattis!

bättre blandare finns inte!

John J: mmm säkert. Men jag vill inte ha den modellen som skickades...
Har fått svar från säljaren - Givetvis bestrider han mina krav på återköp eftersom min bror kollade att blandaren låg i kartongen... suck.

Det brukar att fungera mycket bra att polisanmäla... Jag har gjort det ett par gångar nu och då händer det grejer. Det räknas som bedrägeri.

Man gör en polisanmälan och samtidigt också en anmälan om ett betalningsförläggande hos kronofogden. Eller så löser man det på egen hand vilket förstås aldrig är att rekommendera. Även om det funkar.

spara din tid och angagmang ...lägg den på Blocket igen :)
gaia

Jaha du...
Surt är det ju att få fel, hade det varit en butik så hade det varit glasklart.
Nu har du köpt den privat och då finns inga garantier eller returrätter, din bror godkände ju och betalade blandaren och då är det klart.
Du får antagligen stämma säljaren om du vill ha genom dina krav, för nån tusenlapp...
Lägg ut den på blocket igen om du inte vill ha den.

Eller så lägger jag ett bud på den där....:=)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.