Jag bor i ett radhus byggt 1975 med självdrag som ventilation. Jag har precis bytt ut mina gamla 2-glasfönster mot nya 3-glas med 1.2 i u-värde på ena sidan av huset.

I alla instruktioner står det att man ska dra en fog invändigt ovanpå drevet innan fodrena. Är detta att rekommendera för mig? Det var inte gjort så kring de gamla fönsterna...

Kan det kanske bli för tätt?

Gör det varken till eller från eftersom de decimetertjocka väggarna inte är så täta ändå?. Vad säger ni?

Redigerat:
Pga. undertryck mm. kan du få "sug" genom drevet, att fukt/luft sugs in genom drevet. denna luft skall i stället komma in genom väggventiler eller dyligt..

Så en fog är att föredra för att vara på säkra sidan..
Men du skall absolut inte foga på drevet...
Du skall först trycka i en bottningslist vanligtvis en grå rund "korv" i skumm material.
Denna fogar man sedan utanpå!

Hej, lånar tråden.
Essve har en produkt som heter Fog och drev 199

http://www.essve.com/upload/Folder 72 dpi.pdf

Jag ska montera in PVCfönter och fabriken rekomenderade fogskum som inte utvidgar sig så mycket. Är denna produkt något som kan tänkas funka?

Är det inget ramverk runt fönstret som täcker drevningen? ....om det är! så foga mot kanten med alkydfog List-

Mvh

• Gilla
Tofsa
  • Laddar…
Ok, jag tror inte att det finns några tilluftsventileri vårt hus? Det finns bara ventiler i badrummen men dem antar jag är frånluftsventiler? Om det inte blir nåt sug genom drevet var kommer luften in annars? Man kanske ska se till att sätta in en tilluftsventil nånstans då?

Ja att foga runt invändigt foder är ju kanske ett alternativ PX-21, en nackdel som jag kan se är att man måste göra om det om man tar bort listerna nån gång (typ vid målning eller nåt).

Du tejpar förståss med maskeringstejp...ifall du vill måla;)

Mvh

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.