Är det någon som sett någon annan typ av kabelkanal än de klassiska aluminium/plast.
Jag har fräst in högtalarkablarna i väggarna, men kan/får inte göra på samma sätt med elkablar.
Min tanke är att om man inte kan få bort dem helt så kan man väl göra något roligare av dem.
Något i stil med att de ser ut som gamla kopparvattenrör eller något annat roligt (någon som får flashback av en viss skärmsläckare?).

Nå, har ni någon annan idé om vad de kan se ut som eller känner ni till något liknande ovan?

har du ingen bild på rummet?
skulle vara enklare för sjuka idéer lär du ju få.

Tyvärr skulle det inte hjälpa, då det är långt ifrån vad det kommer att bli, men jag kan försöka förklara.
Alla Teknikprylar ska sitta i egna skåp på oregelbunda plaveringar längs väggen.
De saker som kan stå upp och inte behöver ir (förstärkare/xbox360/wii) kommer att stå upp med långsidan mot väggen och i ett "skåp" där det endast är öppet på sidorna, alltså endast en skiva synlig.
Övriga saker kommer att ha ett mer normalt skåp troligen med frostat glas som front.
Men från dessa kommer det ju gå kablar både till en strömkälla och även signalkablarna till tv och förstärkare.

Hoppas det går att förstå ovanstående och hoppas även på många sjuka idéer.

Utanpåliggande VP-rör är fullt godkänt, målar du dem med nån färg så de ser ut som koppar så är väl problemet löst?

Dock kräver detta att en behörig elektriker drar FK'n för starkströmmen om man skall vara riktigt noga och följa föreskrifterna. Signalkablarna får du dra själv men dra inte dem i samma rör som starkström bara.

Hoppas detta gav dig lite ideer?

/Kent

Totte_S
snickarboden skrev:
Utanpåliggande VP-rör är fullt godkänt, målar du dem med nån färg så de ser ut som koppar så är väl problemet löst?

Dock kräver detta att en behörig elektriker drar FK'n för starkströmmen om man skall vara riktigt noga och följa föreskrifterna. Signalkablarna får du dra själv men dra inte dem i samma rör som starkström bara.

Hoppas detta gav dig lite ideer?

/Kent
Eller för en ännu seriösare lösning - dra riktiga rör i "rätt" material (koppar, galvade rärnrör etc.) och dra slang inuti dem? Lite fräckt med lintätade järnrör med snygga muffar och vinklar. Borde gå om man drar flexslangen samtidigt som man monterar, men som sagt gäller det att ha kollat med en behörig elektriker innan. Om man man vill att det skall vara enligt lagboken. Kan vara bra att isolationsprova ordentligt med den lösningen.

Jag gillar idén att göra något vettigt av nödvändigt ont.

Jo målade vp rör känns praktiskt, men lite väl billigt för min del.

Skulle vilja att det ser gammalt ut och inte bara som en massa blänkande vattenrör på väggen, då är det väl kanske järnrör som gäller?

Måste väl kolla upp tillståndsbiten, jag vill att det ska vara enligt lagboken.
Tanken är inte att dra nya elkablar utan endast att lägga i apparatsladdarna i dessa rör, kan det vålla problem ur bokens synvikel?
Bör man dra slang inuti dem ändå?

De är ju utanpåliggande så det lär ju inte vara någon risk att spika i dem?

Hur många böjar skall du ha?
Vad sägs om att åka till smeden och köpa några järnrör i 3-4 cm storlek. Avfetta dem och lägg ut dem så att de rostar. Sen låter du dem torka och klarlackar dem. Borde ju kunna bli ganska coolt och se rustikt ut. Kanske med svartmålade "knutar" från Jula. eller så kör du med galvade rör...

348001_c.jpg

Totalt sett blir det nog rätt många, men max 3 per rör skulle jag tro.
Behöver antagligen slitsa upp baksidan på dem så man inte behöver kontaktera om allt.
Det där lät ju onekligen kul, tack för idén med rost+klarlack.

Slitsar du baksidan, gradar av etc så bör det kanske kunna ses som typ kabelkanal. Dvs egentligen inte tillåtet om inte tillverkaren av anslutningskabeln godkänt att den får förläggas i kabelkanal.

Kraven som nämnts tidigare om att inte blanda signal och starkström i samma rör/kanal gäller dock fortfarande. Jo, undantag finns om signalkabelns isolering är godkänd för högsta förekommande spänning.

Att jfb är bra här utgår jag ifrån att du förstått.

Tror du får mer svar på elforumet även om jag tror att du skall sålla svaren en del.

/Kent

Separera dem hade jag tänkt då kablarna ändå ska till olika ställen.

Så man ska alltså kolla upp med tillverkaren av t ex tv'n för att se om det är ok att sätta kablarna i en kabelkanal?
Eller tillverkaren av anslutningskabeln?
Jag har alltså inte tänkt att dra några nya kablar utan endast använda mig av de befintliga på utrustningen.

Spontant tycker jag att det verkar extremt då de flesta med tv'n på väggen har någon form av kabelkanal.
Får välan ta och slänga upp en fråga där med.

Är det ingen som har någon annan idé om vad man skulle kunna göra med kablarna istället för detta, även det var ju en del av den ursprungliga frågan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.