Vi har fått in en massa vatten i krypgrund (30 kubik) i den nybyggda delen av huset (2003), vi köpte huset 2005 dräneringen ser ut så här:

20-30 cm under mark stöter vi på en skiva av frigolit med plast på, intill husgrunden och ut ca 50 cm (istället för fiberduk??) och den är ca 6 cm tjock, under den singel fram till dräneringsröret ca 40 cm ner...

Isoleringen är lagd på singlet inte på husgrundens ytterväggar...är det rätt?

Det låter rätt. Hindrar kyla att komma in under grunden. Sedan är ju frågan hur dräneringen ligger runt plattan då ni fått bekymmer. Något måste ju vara fel i alla fall.

Ser att jag kan ha beskrivit var frigolitplattan sitter lite konstigt, den ligger på singlet inte intill grunden....det måste ju vara en viss lutning från husgrunden på frigolitplattan annars rinner ju vattnet in mot husgrunden...

Försöker att skicka med ett kort men det går inte...

• PICT0021 dränering kopiera.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det känns helt fel att lägga en frigolitplatta där. Vattnet kommer ju ovanifrån och rinner ju knappast igenom frigolitplattan utan måste ta vägen runt den. Detta borde leda till att fukt kommer in i krypgrunden ovanför frigoliten där det ligger jord?

För bästa sätt så ska det inte finnas någon jord eller dylikt alls intill husväggen, utan singel eller dränerande material.

Sedan måste ju dräneringslangen ligga minst 20 cm under lägsta nivån på grundmuren.

Ms_IT-Nisse skrev:
Det känns helt fel att lägga en frigolitplatta där. Vattnet kommer ju ovanifrån och rinner ju knappast igenom frigolitplattan utan måste ta vägen runt den. Detta borde leda till att fukt kommer in i krypgrunden ovanför frigoliten där det ligger jord?

För bästa sätt så ska det inte finnas någon jord eller dylikt alls intill husväggen, utan singel eller dränerande material.

Sedan måste ju dräneringslangen ligga minst 20 cm under lägsta nivån på grundmuren.

Ja...riktigt så ser det inte ut hos oss....

Frigoliten med plast ligger på så runt halva huset (nya delen)... ingen större lutning heller på den så vattnet rinner ner bakifrån från frigoliten till grunden...

Det är ingen annan som har en dränering som ser ut så här? Är det helt fel eller rätt?

håller på med en utbyggnad som är krypgrund. jag har gjort på följande sätt... om man ser från väggen och utåt.
lecablock, puts, platonmatta, dränerade matrial (8-16 makadam) fiberduk, sen återfyllnadsmatrialet.
men att använda frigolit utanpå dräneringsmatrialet förstår jag inte riktigt, det bör väl ligga intill väggen för att isolera ???!! dock är jag ingen fackman, utan hemma snickare...

Det är inte så att att det dragits nån ny vattenledning där=Vattenledningen från gatan och in?
därav frigoliten inte frostfritt där den går...?

Mvh

Ingen ny vattenledning...vi har en brunn tillsammans med grannen och de ledningarna går någon annanstans....frigoliten ligger 0.5 m under mark och över den har de fyllt upp med den jorden som fanns på plats.

Vi har ringt till säljaren... och vi väntar på att han ska se på papprena som ska tala om vem det är som har gjort dräneringen, (totalentreprenad...) vi har snart väntat en vecka och ringt och påmint honom en gång. Vet inte varför vi inte fick dessa papper när vi köpte huset, vi har allt annat...(bygglov, ritningarna...)

Att lägga isoleringen ut från grunden så där är i sig inte fel, sök på utkragning så hittar ni info. Används för att det inte skall frysa in under t.ex en isolerad platta på mark.
Men sedan kanske inte utförandet är det bästa. Jag skulle ha lagt den så att den lutar ut från väggen så att vatten rinner från huset.
Att lägga plast i backen har jag bara hört talas om för att minska fuktbelastningen på källarvägg, men då bör ju den luta ut också.
Dräneringen bör i alla fall ligga lägre än botten på krypgrunden, markvattennivån kan ju stiga till dräneringens nivå innan dräneringen börjar göra nytta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.