Hejsan!

Jag såg ett par jätteläckra "tapetbårder" med trädstam, trädkrona osv.... man kan välja att bara ha ett träd med en krona som går runt hela rummet eller en hel skog.... ;)

Den fanns oxå som sjörövarskepp med mast och reling som kunde löpa runt hela rummet.... Den är jag lite inne på att sätta upp i sonens rum!

På tal om det här med tjejigt och killigt.... Jag håller med om att pojk kläderna är hur tråkiga som helst!!! Jag brukar köpa ganska mycket rött och förra våren köpte jag i London en superfin pike-tröja på pojk-avd med hawaii blommer på i vitt...När sonen kommer till dagis i den blir han retad över att han har "tjej-tröja" på sig!!! >:(
Dumheter, sade jag och efter en viss övertalning....och överbevisning - alla vuxna män med både rosa och räda tröjor på sig - så hade han den på sig! Ingen har retat honom sedan dess!!!

lottentott skrev:
På tal om det här med tjejigt och killigt.... Jag håller med om att pojk kläderna är hur tråkiga som helst!!! Jag brukar köpa ganska mycket rött och förra våren köpte jag i London en superfin pike-tröja på pojk-avd med hawaii blommer på i vitt...När sonen kommer till dagis i den blir han retad över att han har "tjej-tröja" på sig!!! >:(
Dumheter, sade jag och efter en viss övertalning....och överbevisning - alla vuxna män med både rosa och räda tröjor på sig - så hade han den på sig! Ingen har retat honom sedan dess!!!
Otroligt att det kan bli så! Det är ju hemskt och jag förstår att en pojke då kvickt som attan lär sig var som är "rätt" respektive "fel" kläder. På vår förskola måste alla föräldrar (i förlängningen då också barnen) samt personalen antagligen vara så vidsynta, för det har som tur var aldrig skett hos oss. Snarare är det så att vi verkligen försöker se barnen som individer med skillnader och olika behov, men inte för att de är pojke respektive flicka.

Vad gäller rummet så har jag ett annat tips! Jag har i vårt lekrum målat på fri hand. Ett enkelt motiv är att först dela väggen i två färger, en lite ljusare och en lite mörkare. Den mörkare ska vara nedtill och föreställa havet. Det andra himmelen. Sedan målar man kobbar och skär med en riktigt mörk färg (inte så svårt, det målas bara som halvmånar i olika storlekar, i grupp eller ensamt) samt siluetter av hus eller måsar i samma mörka färg. Enkelt men mycket effektfullt!

Ska se om jag kan ordna ett foto.

Säng, garderob eller byrå, bokhyllor och litet bord med stolar tycker jag ska finnas i ett barnrum om det finns plats. Jag tycker det är snyggt med en låg linje i barnrummet, dvs låg garderob och bokhyllor. Dottern (3,5 år) har IKEAS Robin garderob i sitt rum. Dottern har också ett litet bord och två små stolar. Sonen (7 år) hade dem innan men fick ett skrivbord (mitt gamla från barndomen) när han var 4 år, men "växte i det" när han var ca 5 år.

Min son har grönt i sitt rum, jag har tapetserat med ECO easy up. Han är nöjd med det.

Fick ett tips om att man kunde inreda med färger och saker som förknippas med en miljö som man gillar, tex skogen (grönt, grenar mm), stranden (sandfärgat, blått, snäckor mm). Jag gillar mest lugna färger, och tycker att barnen får så mycket stimulans av allt annat.

Pernilla

Min son har ett barnrum med säng, bokhylla och garderober...

Det jag tänkt inreda är ett annat rum, enbart lekrum där han och hans kompisar kan leka på en liten större yta än hans rum... :D

Han fyller 1 år i april så han är inte så gammal för skrivbord än, men bord o stolar har jag tänkt ställa dit :)

Åh, enbart lekrum! Då skulle jag ha dit
- en studsmatta
- en väggstege, sån där man klättrar på, äh vad heter det, sån som finns i gymnastiksalar,
- en stor madrass nedanför, som fästs vid stegen så att barnen inte drar bort den! -
- stora mjuk-hårda klossar som man kan gå balans på eller bygga med -jättepoppis när min dotter gick på småbarnsavdelning.
- gunghäst
Tror allt utom klossarna finns på IKEA.

Pernilla

pillan71 skrev:
- en väggstege, sån där man klättrar på, äh vad heter det, sån som finns i gymnastiksalar,
Ribbstol kanske ::)

Plats för alla gosedjur. Oftast har man ju mååååånga sådana...När barnen var små spände vi upp en snurrad garntråd, du kan spänna upp vilken lina du vill och där hängde vi upp gosedjuren med tvättklämmor.
Annars kanske man kan göra någon form av hängmatta eller nät att lägga allihop i.

Kista för utklädningskläder är kul. Spegel är inte dumt då:)

Tack för alla tips.... har snart målat färdigt sen är det bara att börja inreda ;D :D

säger bara en sak... www.gladagrodan.nu
är själv dödsförälskad i vuxenvaggan :-*

//Ulrika

Mio skrev:

//Ulrika
Vilka härliga möbler!! Tack för att du delgav oss andra detta tips! :)

Det var så lite så... :)

//Ulrika

Oline skrev:
Plats för alla gosedjur. Oftast har man ju mååååånga sådana...När barnen var små spände vi upp en snurrad garntråd, du kan spänna upp vilken lina du vill och där hängde vi upp gosedjuren med tvättklämmor.
Annars kanske man kan göra någon form av hängmatta eller nät att lägga allihop i.

Kista för utklädningskläder är kul. Spegel är inte dumt då:)
Gossedjur... massor av gossedjur sväljer en 40 cm hylla med snygga lådor på. Vi har en 160 cm lång hylla ovanför sängen utefter långsidan. Efter leken slängs gossedjuren i fyra lådor. GÅr snabbt, ser fint ut. Tidigare staplades de snyggt på sängen, men snabbt blev sängen liten och gossedjuren levde ett eget liv. Staplandet tog också TID.

Mio skrev:

//Ulrika
ÅÅh, nu fick jag akut bebislängtan igen...
Jag har en dotter och en son, så det får räcka ett tag ;)

Jag gillar udda möbler.
Vet du vad vuxenvaggan kostar?

Är det någon av er som har IKEAs innegunga?
Mina ungar är 3 och 6 så jag funderar på att sätta upp en gunga i taket och klätterväggen IKEA PS HÄNGIG för jag har en "stol/trapp" i samma färg.

Tyvärr vet jag inget om priserna alls... vet inte ens om jag vågar ta reda på det ;)
Men det går att ringa eller maila och fråga.

//Ulrika

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.