6 324 läst · 13 svar
6k läst
13 svar
Erfarenhet av skorstensfria mobila öppna spis?
hej!
Är det ngn som har egen erfarenhet av skorstensfria mobila öppna spis? Jag har hittat en sajt som heter artdecokamin.se. Känns det äkta? Hur funkar det med bränslet, verkar gå åt mkt till lite "brinntid" tycker jag. Är det knöligt att administrera? Vad kostar bränslet? Hur stort fritt utrymme krävs runt omkring. Blir det ngn uppvärmning på köpet?
Finns det några andra bättre alternativ om man vill ha en "brasa" i en lägenhet?
Tacksam för svar :
Är det ngn som har egen erfarenhet av skorstensfria mobila öppna spis? Jag har hittat en sajt som heter artdecokamin.se. Känns det äkta? Hur funkar det med bränslet, verkar gå åt mkt till lite "brinntid" tycker jag. Är det knöligt att administrera? Vad kostar bränslet? Hur stort fritt utrymme krävs runt omkring. Blir det ngn uppvärmning på köpet?
Finns det några andra bättre alternativ om man vill ha en "brasa" i en lägenhet?
Tacksam för svar :
Egendomligt sammanträffande...Har aldrig hört talas om sådana kaminer och idag läser jag först din fråga, och sedan en artikel på Aftonbladet där man går ut med en varning för att de är farliga:
http://www.aftonbladet.se/vss/bostad/story/0,2789,731279,00.html
/ama
http://www.aftonbladet.se/vss/bostad/story/0,2789,731279,00.html
/ama
De är rätt fina, se bla. www.fireofsweden.se som har lite olika modeller.
Min erfarenhet är dock att det blir en svag "kemisk" lukt i rummet, vet
att det finns bränsle som knastrar som riktigt ved. Tror att det var REALFLAME
det hette.
Min erfarenhet är dock att det blir en svag "kemisk" lukt i rummet, vet
att det finns bränsle som knastrar som riktigt ved. Tror att det var REALFLAME
det hette.
Ernst byggde en egen i "Nya rum" med lättbetong. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=37153&lid=Nya_rum klädde med kakelplattor och målade "eldstaden" med mörkgrå färg.
Jag såg Ernsts öppna spis och jag tyckte den var tuff men lite liten.
Vill man ha en ännu mer realistisk brasa finns något som ser ut som tjocka rökelsepinnar som man tänder på och dessa gör att det även luktar riktig brasa .
Kan man använda gas istället för gel? Jag har ju stadsgas i min lgh och den är ju "gratis" eftersom det är en fast årsavgift. Borde bara vara att låta någon dra ledningar och skaffa munstycken?
Mvh Mikael (nyregistrerad men har surfat runt här ett tag)
Vill man ha en ännu mer realistisk brasa finns något som ser ut som tjocka rökelsepinnar som man tänder på och dessa gör att det även luktar riktig brasa .
Kan man använda gas istället för gel? Jag har ju stadsgas i min lgh och den är ju "gratis" eftersom det är en fast årsavgift. Borde bara vara att låta någon dra ledningar och skaffa munstycken?
Mvh Mikael (nyregistrerad men har surfat runt här ett tag)
Använder du stadsgas till annat än matlagning så brukar man få ett annat upplägg, dvs med pris / förbrukning istället för fastpris. Gaskaminer för fast installation är betydligt vanligare i U.S.A med flashiga funktioner som fjärrstyrning mm.
Vad jag har sett går kaminerna på runt 30kkr i sverige.
Vad jag har sett går kaminerna på runt 30kkr i sverige.
Finns det inte billigare biobränsle någonstans än vad de kostar på länkarna ovan? Vad är så unikt med biobränsle? Går det inte att elda med något annat billigare brännbart som inte sotar?
Liknande trådar
-
Vad har ni för erfarenheter av solskyddsfilm?
Fönster & Dörrar -
Odla i murarhinkar, erfarenheter?
Trädgård allmänt -
Era erfarenheter av hantverkares debitering för småjobb
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Byte av värmepump - Erfarenhet av DREM och Panasonic?
Värmepumpar -
Någon som har erfarenhet av maskinsand?
Trädgård allmänt