Kan någon tipsa om en modern bok i elinstallation för allmän behörighet.

Pen

• Gilla
peapan
  • Laddar…
Varför skulle du vilja ha detta?

Om du hade tänkt läsa in AB nånstans så får man ju köpa den litteraturen de rekommenderar där du läser, inte mycket ide att chansa och köpa det man tycker verkar bra själv.

Danne031 skrev:

Om du hade tänkt läsa in AB nånstans så får man ju köpa den litteraturen de rekommenderar där du läser, inte mycket ide att chansa och köpa det man tycker verkar bra själv.
Kurslitteratur får man ofta köpa på akademibokhandeln numer..

Mäster skrev:
Kurslitteratur får man ofta köpa på akademibokhandeln numer..
Jo det var liksom därför jag skrev att man får köpa den litteratur som lärosätet i fråga rekommenderar att man ska köpa ;)

Danne031 skrev:
Jo det var liksom därför jag skrev att man får köpa den litteratur som lärosätet i fråga rekommenderar att man ska köpa ;)
Hoppsan, jag läser slarvigare än jag skriver, feltolkade dig där...

Danne031 skrev:

Min son är i valet och kvalet vilket yrke han ska läsa vidare till. Elektriker är en av möjligheterna har han kommit fram till. Jag tyckte att han kunde testa att läsa lite och se om han kände att detta var rätt område. Har surfat runt lite sedan jag ställde frågan och sett att det rör sig om ca 500kr för en grundbok. Det är en billig penning (i synnerhet om det sponsras av fadern) om det kan vägleda i frågan om yrkesval.

Frågan ska ses i detta perspektiv.

Hälsar Pen

Redigerat:
Jag antar att grabben skall börja på gymnasiet? När det gäller böcker för gymnasiet så är det t.ex. de här som används:
Elinstallation yrkesmannaskap

Efter elprogrammet får man en teoretisk grundutbildning som motsvarar BB1-behörigheten. För att nå upp till AB-behörighetens teorigrund måste man gå en kompletterande utbildning. Det är inte alla elektriker som väljer att läsa den kursen eftersom det räcker om firman har en behörig elektriker för att alla skall få koppla. Så att sikta in sig på yrket med en teoribok för AB-nivå är lite överdrivet! ;)

Tack för tipset Maxwell.

Han har redan gått ut naturvetenskaplig linje på gymnasiet, men känner att han vill bygga på med något lite mera hantverksinriktat och konkret än mer teoretiska alternativ. Det lär finnas någonting som heter KY utbildning i bland annat Nyköping har han fiskat upp.

Pen

Maxwells_Demon skrev:
Jag antar att grabben skall börja på gymnasiet? När det gäller böcker för gymnasiet så är det t.ex. de här som används:
Rekommenderar också den.

Maxwells_Demon skrev:

Efter elprogrammet får man en teoretisk grundutbildning som motsvarar BB1-behörigheten. För att nå upp till AB-behörighetens teorigrund måste man gå en kompletterande utbildning. Det är inte alla elektriker som väljer att läsa den kursen eftersom det räcker om firman har en behörig elektriker för att alla skall få koppla. Så att sikta in sig på yrket med en teoribok för AB-nivå är lite överdrivet! ;)
Har den också i bokhyllan, inriktningen är mer mot det praktiska, så den är ganska lättläst.

pefo skrev:
Rekommenderar också den.
ja den är bra skriven och lättläst.
det är en bra början för hempulare tycker jag, dessa böcker förklarar ju i princip allt man stöter på hemma, och lite till.

Ja, både faktaboken och montörshandboken är bra. Montörshandboken skickade faktiskt EIO ut gratis till oss elektriker (iaf till mig).

sa3afc skrev:
montörshandboken QUOTE]
Heter den så eller? så jag vet vad jag ska söka på för att hitta den :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.