Vi tänker bygga ut befintligt hus med en vinkel i två plan. Plattan blir 21 m2.´

Jag har tänkt att fixa grunden och gjuta platta med ingjuten golvvärme under november.

Bör vi vänta tills i vår/sommar innan vi påbörjar stommen eller går det bra att bygga under stockholmsvintern?
 
Vänta till i vår! Använd väntetiden till att finslipa planeringen, och förhandla fram bra pris på entreprenaderna.
 
Ok, misstänkte att det var rätt väg att gp.

Kan det vara en bra idé att gjuta plattan redan nu så att det är klart tills i vår?

Hur lång tid ska man räkna med att det tar för ett par snickare att spika ihop en tät stomme från en hög med brädor? Takstolar köps färdgia från fabrik.
 
Går alldeles utmärkt att bygga under stockholmsvintern. Snöoväder är inte mycket värre än regn och blåst, och vissa dagar kanske man får avvakta. Precis som under resten av året...
 
  • DSC03769.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med om att det går utmärkt att bygga under vintern. Torr snö är t.o.m. bättre än regn.
 
Januari, februari kan vara okey som byggstart. Men undvik helst att bygga ovan grund och utan tak under perioden oktober, november, december.
 
I
Om man inte kunde bygga hus hela året om (dvs. även under höstmånaderna sept-dec) så skulle hela byggbranschen stå still en tredjedel av året. Det gör den inte. Så svaret är att det går.

Men det är oxå rätt att kan man undvika att bygga under den nederbördsrika årstiden, så bör man göra det. Men då ska man inte heller starta bygget i jan-april, utan vänta till försommaren och se till att bli klar innan hösten faller in igen. Räcker den tiden? I ditt fall utan tvekan. 21 kvadrat under tak i två plan kräver inte mer än max 2 månaders byggtid även om jobbet bara bedrivs sporadiskt. Och även under den tiden kan det bli regn. Så regeln är att skyddstäcka utsatta delar för nederbörd som kan ställa till det på sikt genom att inte torka ut innan det byggs in. Och det gör man automatiskt och alltid under höst och vinter men inte alltid under vår, försommar, sommar och senhöst.

Att gjuta plattan nu kan därför låta sig göras så länge inte frosten kommit. Du får ändå räkna med att provisoriskt isolera och täcka den samt event. ha någon form av värme på under presseningarna för att undvika tjällyft (särskilt om du bygger på lera).

Stommen går att resa även om det är vinter och snö. Snö är, som redan sagts, en 'torrare' form av regn och tränger inte in i virket, om det inte är blötsnö eller snö som blivit liggande när solen tittar fram på våren och töar den. (Sopa rent från snö dagligen och du har inte det sista problemet.)

Se sen till att få tillbygget under tak så snabbt som möjligt och sätt vindskydd på väggarna utv. så har du inte snö inne heller. (Allt som går att göra är därmed gjort för att slippa senare problem.)

Om du sen isolerar från insidan i torrt tillstånd och sätter elektrikern i arbete med att dra sina vp-rör så du kan sätta på fuktspärren och skivorna, kan du värma upp kåken och få en behaglig inomhusmiljö för det fortsatta arbetet. Givetvis får du även jaga på rörmokaren och event. ventilationsplåtslagaren för att kunna gå vidare. Utv. arbete kan då tas när det vädermässigt är läge för det, oavsett om det är senvinter eller vår.

Det är på det viset man bygger hus professionellt.
________________________
Byggaren
 
  • Gilla
Pegasusus
  • Laddar…
Tack alla för värdefull information! Nu blir jag sugen på att sätta igång.

Plattan kommer att ha ingjuten vattenburen golvvärme, så den måste vara igång för att inte frysa sönder, och som den "importerade byggaren" säger, för att förhindra tjällyft.

När man fått upp vindskydd, så håller man eventuell snö borta, men om det regnar på det då?

"skyddstäcka utsatta delar". Jag kan, även om det innebär lite jobb, täcka hela bygget med presenning. Ett väderkritiskt moment är när befintligt tak ska öppnas för att byggas ihop med den nya utbyggnaden som görs i vinkel.
 
Nja, inte drar du väl igång den vattenburna värmen i plattan nu i vinter, innan du byggt klart?
 
Klart att jag inte vill det, men det måste man väl?
Verkar riskabelt att gjuta in slangarna utan att provtrycka dessa först, och när det görs gör man väl det med vatten.

Men det är klart att jag kan trycka/suga ur vattnet sedan. För att elda för kråkorna är bara skoj för kråkorna.
 
Du kan ju alltid hinka i glycol eller spolarvätska (vilket jag föredrar eftersom sprit inte förorenar vid läkage som glycol gör) Farsan har haft sin platta med spolarvätska i utan att slå på värmen i ca 3år nu kanska ska nämnas att det är ett garage bygge som dragit ut på tiden.
Spolarvätska kan du ju hitta färdigblandat för nästan inga pengar på skroten så slipper du ju köpa ny dyr sådan..
 
Provtryckning går alldeles utmärkt med luft, många rörisar i din närhet har nog utrustningen som behövs, annars kostar den inte så mycket,
Det är ganska enkelt, blås i låt säga en bar, vänta säg en timme, avläs trycket för att se om det sjunkit..
Tänk på att höra med rörtillverkaren om hur högt tryck du ska använda osv...
 
  • Gilla
Pegasusus
  • Laddar…
Bnicke skrev:
O

Hur lång tid ska man räkna med att det tar för ett par snickare att spika ihop en tät stomme från en hög med brädor? Takstolar köps färdgia från fabrik.
beror på hur många snickare och hur smidigt du gör för dem, vinklar mm.
2-3 snickare borde väl få på papp på 2eller 3 dagar på dina 20m2.
sen funkar det fint med en gammal pressening tills du har tid o väder med ute gips.

provtryck slangarna med luft innan gjutning och låt luften sitta kvar. då ser su hela tiden att det är tätt. tänk bara på att trycket varierar av temp (sol)

Lycka till!!
 
2 bar luft brukar de trycka med vilket motsvarar 20 bar vatten vilket är lååångt över vad det kommer vara sedan. Lycka till
 
Provtryck med luft är ju fiffigt, det var något nytt för mig. Tack för informationen!

Då satsar vi nog på att dra igång bygget snart, så har vi förhoppningsvis det klart i vår.
Startar med att hyra en minigrävare och gräver ur för grunden. Räknar med att stöta på lite berg som måste sprängas innan gruset. Men sedan ska det gjutas.

Jag antar att färdiga isolerade L-formade kantelement är att föredra vid isolering och konstruktion av gjutform. Verkar väldigt smidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.