Mikael_L
Errol404 skrev:
Glöm att dra 5g2,5.........En ctc 8,5 behöver 16A med 3kw elpatron.
Jag rekomenderar att du drar minst en 4mm för att kunna använda 6kw/9kw elpatron.
Den behövs vid riktigt kallt väder.
Jag drar 4-6mm till nästan alla värmepumpar över 8kw.......
Är inte elpatronen trefas ?? :-?
För isåfall måste man klara sig utmärkt med 3x2,5kvmm
 
Nu innehåller en värmepump en kompressor + cirkpumpar som drar ström ochså... ;)

En CtC ecoheat 8,5 har 11,8 KW märkeffekt då komp. tar 2,7 KW

Man bör kunna använda elpatronerna och då menar jag alla steg upp till 9 KW.
Men visst går det bra att köra på 16A men då har du bara max 3 KW eltillsats.






 
Errol 404, nu måste man väl titta på hur mycket man kan avsätta till värmepumpen, med 16 A huvudsäkring ser det lite konstigt ut med en 6 kvadrat till pumpen. med 20 A huvudsäkring kanske man bara reserverar 16 A till pumpen. Vi vet inte så mycket om boyta och effektbehovet.

<cirkpumpar som drar ström ochså...> men det är väl som en ekorre pinkar.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Errol 404, nu måste man väl titta på hur mycket man kan avsätta till värmepumpen, med 16 A huvudsäkring ser det lite konstigt ut med en 6 kvadrat till pumpen. med 20 A huvudsäkring kanske man bara reserverar 16 A till pumpen. Vi vet inte så mycket om boyta och effektbehovet.

<cirkpumpar som drar ström ochså...>    men det är väl som en ekorre pinkar.

Prototypen
Man ska väl försöka att dimensionera efter vad produkten kan tänkas kräva. I det här fallet så kanske nästa ägare som "kan själv" höjer huvudsäkringen och blåser på max på pannan varvid kabeln börjar brinna. Ungefär som att motorstarka/snabba bilar har som krav att det ska vara däck som klarar tex. 250 km/h trots att ägaren envist påstår att han varken vill eller får köra så snabbt i Sverige. Men en dag så åker nästa ägare med sin nyligen införskaffade bil, som den förre ägaren av ekonomiska skäl satt däck på som inte är dimensionerade för bilen, till tyskland och trycker gasen i botten, utan att ha en aning om att det är skillnad på däck och däck, och blir ett tal i statistiken.

Åter till värmepumpen. Läser man den medföljande instruktionsboken så är pumpen levererad med inställning för 6 kW elpatron och ska säkras med 20 A (25 A för 9 kW).
 
Om näste ägare höjer huvudsäkringen så sitter det ändå en 16 i elcentralen till värmepumpen så däcken håller, det går inte att köra fortare än 16A.

Prototypen

Elvärme som spetseffekt är nationalekonomiskt vansinne som kommer att driva upp elpriserna.
 
prototypen skrev:
Om näste ägare höjer huvudsäkringen så sitter det ändå en 16 i elcentralen till värmepumpen så däcken håller, det går inte att köra fortare än 16A.

Prototypen

Elvärme som spetseffekt är nationalekonomiskt vansinne som kommer att driva upp elpriserna.
Jo, det är ju det det gör. Tar väl flera timmar innan en 16 A säkring går om du kör 20 A genom den. Och patronen kanske bara går en timme åt gången.

Patronens maxeffekt är väl bara en mjukvaruinställning som lätt ändras dessutom.

Det sista håller jag med om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.